2008-11-09, 20:27
Medlem
Deeeans avatar
God afton, flashbackare.

Just nu gr jag bara i sista ret i gymnasiet, men det som lockar mig mest vad gller vidareutbildning r juridik (d tnker jag frmst p Jur. Kand. i Lund, Uppsala, Gbg och Stockholm, inte LiU affrsjuristlinjen osv).

Det som oroar mig r att det verkar som att jag r bunden till att jobba och bo i Sverige resten av mitt liv ifall jag utbildar mig till jurist hr (eftersom man lser svensk lag?).

Mitt stora drmland r USA, s jag har suttit och skt lite om Law School. Som jag frstr det r Law School ett sk graduate-programm, vilket betyder att man inte kan ska dit direkt efter gymnasiet.
Ngon fr grna frklara mer utfrligt vad fr tillvgagngsstt man har fr att komma in p Law School, d jag inte direkt har frsttt detta

Ett "drmscenario" som jag har funderat p r ifall man kunde brja med Jur. Kand. p SU (4 r?) och sedan ska till Law School (2 r?) och ta en sdan masterexamen i USA. P det sttet skulle jag ju, enligt teori, ha mjlighet till jobb i bde Sverige och USA. Frgan r om detta r mjligt?

I vrigt, vilka Law Schools r bst i USA? Vad krvs fr betyg, meriter osv? All information och tips om juridikstudier utomlands (frmst i USA) r vlkomna.
Citera
2008-11-09, 20:33
Medlem
Rent spontant knns din bsta vg dit att plugga frst i Sverige fr att sedan, om suget fortfarande finns kvar, kompletera i USA (eller vilket land du nu vljer).

Du kan sjlvklart f vrvning p en internationell byr med kontor utomlands och ta dig dit den vgen. Ovannmnda scenario torde ppna de drrarna, ven om det skert gr utan utlandsstudier ocks.

Ranking osv fr jag hnvisa dig till google fr. Finns en jttebra hemsida som heter ngot i stil med top-law-schools.com eller s. Googla s kommer du nog hitta den. Information s de rcker och blir ver.

Fr nska dig lycka till med dina val och hoppas att du kommer in p ett amerikanskt universitet sen. Men ha i tanke att de du gr med kommer vara ljligt begvade s du br knna att du sjlv kan matcha det frst.
Citera
2008-11-10, 04:19
Medlem
Det stmmer precis att en JD r en trerig postgraduate degree. Du behver dock inte ha lst juridik tidigare. Du behver allts inte lsa en jur kand i Sverige. Det viktigaste r att du fr bra p LSAT.

Fr rankings s r det usnews.com som gller. Deras ranking av law schools r den enda som rknas. Men med tanke p att Biden lste vid Syracuse och sedan lyckades blir vicepresident s behver du kanske inte bry dig s mycket om ranking (jag skojar bara, ranking r allt fr law schools).
Citera
2008-11-10, 06:39
Medlem
belaruss avatar
Jag tycker det r en juste id att lsa fyra r i Sverige och sen tre r i staterna om man lyckas med finansiering etc. Funderar sjlv i de banorna. Finns ocks stora mjligheter att jobba via byrer som MSA drborta. verhuvudtaget blir juidiken mer och mr internationell och det r inte en utveckling som kommer att minska.

Man behver inte ha brttom att komma in p PG drborta. Barrack Obama var 27 eller 28 nr han brjade p Harvard Law. Harvard Law r f.. det fetaste du kan lsa men det visste du nog. Folk brukar sga att Harvard Law r en fantastiskt rolig skola innan man brjar och eftert men under studietiden r den tortyr

En del kanske tycker det lter tungt at utbilda sig c:a 5 + 3 r innan man ens kan stta igng med karriren, men man fr ju gra det fr att man brinner f det och tycker det r kul och inte fr att man vill bli stekare nr man r 40, enligt mig iaf. Jmfrelsevis mste du ocks t.ex. fr domarmbetet i Sverige fylla p din juristexamen med ngra r tingsnotarieslavtjnst och sedan domrutbildning 3 r, innan man kan brja jobba sig mot HD.

Personligen knner jag att problemet med USA r att konkurrensen bland jurister dr r enorm. De utbildar mngdubbelt s mnga juristersom de behver till skllnad frn Sverige som ligger stabilt r efter r. En alternativ nisch jag tror p om man vill "verutbilda" sig r juridik+ingenjr och s blir man patentjurist. Bra framtidsutsikter dr.
Citera
2008-11-10, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
(jag skojar bara, ranking r allt fr law schools).

For att fortydliga - Mitmarred ar inte ironisk nar han sager att rankningen ar viktig nar det galler amerikanska law schools. Top 15 eller bust.

Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Harvard Law r f.. det fetaste du kan lsa men det visste du nog.

Nar det galler vilken som ar etta eller tvaa sa varierar det - det ar antingen Harvard eller Yal. Yale ar generellt bra mycket svarare att komma in pa. Utbildningsfilosofin pa de skolorna skiljer sig ratt rejalt.

Citat:
Personligen knner jag att problemet med USA r att konkurrensen bland jurister dr r enorm.

Darav vikten av att ga pa ratt skola. Liksom med colleges sa finns det en enorm mangd skrapskolor och nagra fa bra.

En annan losning om man just ska borja sin utbildning ar att lasa en full svensk juristexamen och sen ta en LLM pa nagon toppskola i USA.
Citera
2008-11-10, 16:12
Medlem
Deeeans avatar
Citat:
En alternativ nisch jag tror p om man vill "verutbilda" sig r juridik+ingenjr och s blir man patentjurist. Bra framtidsutsikter dr.

Detta lter tmligen intressant. Det tar dock bort en av frdelarna med dubbel juridikutbildning, d.v.s. stora mjligheter till jobb i staterna (och Sverige).
Jag fr vl grva upp lite information om ingenjrsutbildningar, d jag inte vet s ingende vad dessa innebr, och se om det kan vara ngot fr mig.

Frresten, s vill jag tacka alla fr de hjlpfulla svaren jag ftt
Citera
2008-11-10, 16:57
Medlem
nejd, din ingejrsutbildning ppnar en del drrar i staterna.. dock har du med stor skerhet inte s stor anvndning av din svenska jurkand p det jobbet.
Citera
2008-11-10, 18:53
Medlem
Deeeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
nejd, din ingejrsutbildning ppnar en del drrar i staterna.. dock har du med stor skerhet inte s stor anvndning av din svenska jurkand p det jobbet.
Ja, det har du nog rtt i. Tnkte inte riktigt p det .
Men tjusningen med jurkand+law school-utbildning r ju att jag har mjligheter att jobba som jurist i bde Sverige och USA.
Citera
2008-11-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deeean
Ja, det har du nog rtt i. Tnkte inte riktigt p det .
Men tjusningen med jurkand+law school-utbildning r ju att jag har mjligheter att jobba som jurist i bde Sverige och USA.

Med tanke p vad det kostar att lsa en JD s kommer du nog inte vilja jobba i Sverige efter det, speciellt inte om du ocks har svenska studieln fr din fil kand...

Nr det gller patent law s r det lite krngligare eftersom du mste klara tv bar exams (patent law och den vanliga) men det r nog inte s mycket svrare n att bara klara den ena. En kompis brorsa r har precis blivit klarat bda och jobbar med det just nu men jag tror andra sidan inte att han r ingenjr i grunden. Jag r rtt sker p att det gr att lsa intellectual property law utan att vara det.
Citera
2008-12-11, 00:25
Medlem
Yale= 1

Vill klargra att Yale r sjukt verlgsna. Inget snack. Harvard och Stanford r delade p andra plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in