God afton, flashbackare.
Just nu gr jag bara i sista ret i gymnasiet, men det som lockar mig mest vad gller vidareutbildning r juridik (d tnker jag frmst p Jur. Kand. i Lund, Uppsala, Gbg och Stockholm, inte LiU affrsjuristlinjen osv).
Det som oroar mig r att det verkar som att jag r bunden till att jobba och bo i Sverige resten av mitt liv ifall jag utbildar mig till jurist hr (eftersom man lser svensk lag?).
Mitt stora drmland r USA, s jag har suttit och skt lite om Law School. Som jag frstr det r Law School ett sk graduate-programm, vilket betyder att man inte kan ska dit direkt efter gymnasiet.
Ngon fr grna frklara mer utfrligt vad fr tillvgagngsstt man har fr att komma in p Law School, d jag inte direkt har frsttt detta
Ett "drmscenario" som jag har funderat p r ifall man kunde brja med Jur. Kand. p SU (4 r?) och sedan ska till Law School (2 r?) och ta en sdan masterexamen i USA. P det sttet skulle jag ju, enligt teori, ha mjlighet till jobb i bde Sverige och USA. Frgan r om detta r mjligt?
I vrigt, vilka Law Schools r bst i USA? Vad krvs fr betyg, meriter osv? All information och tips om juridikstudier utomlands (frmst i USA) r vlkomna.