Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-09, 20:19
  #1
Medlem
Jag jobbar i ett företag som är väldigt nära en bemanningsfirma i vårt bransch.

De senaste månaderna har branschen tagit mycket stryk på grund av höga bränslepriser och finanskris, och företag går omkull här och där.

I efterdyningarna av den senaste tidens kaos, har en del förändringar gjorts i ett av dotter-dotter bolagen till vår huvudägare. Vår huvudägare äger i sin tur ett holdingbolag med en VD som vi kan kalla E, denna VD är också VD i holdingbolagets dotterbolag som vi kan kalla för B. Under den senaste månaden har E förändrat B:s struktur radikalt med en hel del varsel som följd. Detta har tagits oerhört negativt att de anställda i B. Mitt företag har också haft uppdrag åt B men i och med förändringarna och uppsägningarna på B har vi också fått avsluta våra uppdrag där.

Hursomhelst, det största företaget i branschen i Sverige har det senaste året hyrt in kapacitet från vårt företag, vilket har varit bra för oss då det är lukrativt att jobba för detta företag. Vi kan kalla det företaget för A.
Om mindre än en månad avslutas vårt nuvarande uppdrag för A men A har fortfarande ett behov av att hyra in oss då de själva inte har kapacitet att utföra de uppdrag vi gör.

Dock, i och med förändringarna hos B, har fackförbundet bestämt att våra ägare, som de tror är VD:n E samt holdingbolaget, är riktiga svin och därför sätter man också vårt företag i blockad då de menar att det är det bästa de kan göra för vår yrkesgrupp. Detta gör man genom att inte godkänna oss som uppdragstagare för företaget A.

Vi har förstås ett gällande kollektivavtal med samma fackförbund och är medlemmar och betalar avgift till samma fackförbund. Vi är dessutom väldigt nöjda med våra jobb och trivs bra. Avtalet är något bättre än avtalet för liknande företag i Sverige.

Som jag ser det så motarbetar mitt eget fack vårt företag och man bryter dessutom mot fredsplikten genom den här blockaden.

Vad kan man göra åt en sådan här sak? Hur ska man kunna förhindra att det här träder i kraft? Vårt företag är ett relativt litet företag som mycket väl kan få stora problem om det här blir verklighet.

I och med att det är facket som vi måste ta striden med så blir det ju bra mycket jobbigare, det är ju de som jag betalar för att få den här typen av hjälp! Vad säger våra arbetsmarknadsjurister här på Flashback?
Citera
2008-11-09, 21:25
  #2
Medlem
Fredrikssonss avatar
Vad har du för uppdrag på företag A, B eller C.. eller vad det var? Är du någon sorts chef? och vad gäller vad du kan göra för att facket inte ska göra såhär, är väl att gå med dem och säga att det inte är något fel på företaget, för erat företag har väl en fack-klubb?
Citera
2008-11-09, 21:35
  #3
Medlem
Ooo, låter rörigt.

Dock så låter det konstigt att branschen tagit stryk pga höga bränslekostnader dom senaste månaderna. Bränslepriserna har ju störtdykit dom senaste månaderna.

Är det flygbranschen du jobbar i?
Citera
2008-11-09, 21:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikssons
Vad har du för uppdrag på företag A, B eller C.. eller vad det var? Är du någon sorts chef? och vad gäller vad du kan göra för att facket inte ska göra såhär, är väl att gå med dem och säga att det inte är något fel på företaget, för erat företag har väl en fack-klubb?

Nix, jag är ingen chef, är anställd. Jag är redan medlem i facket och har varit så sedan jag började jobba. Vårt företag har såklart två fackombud som nu ska ta upp den här frågan, men problemet är att fackförbundet i vår bransch ofta går under namnet "Företag A-förbundet" då man oftast skiter fullständigt i övriga företag.

Det jag vill ha svar på är om det här är att betrakta som en blockad och en stridsåtgärd av facket mot vårt företag trots att vi har gällande k-avtal med fackförbundet.
Citera
2008-11-09, 22:50
  #5
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Dock, i och med förändringarna hos B, har fackförbundet bestämt att våra ägare, som de tror är VD:n E samt holdingbolaget, är riktiga svin och därför sätter man också vårt företag i blockad då de menar att det är det bästa de kan göra för vår yrkesgrupp. Detta gör man genom att inte godkänna oss som uppdragstagare för företaget A.
Jag gör ett försök att besvara, trots en mycket invecklad problembeskrivning. Du har sannolikt missförstått hela situationen. Det är inte fråga om blockad eller annan konfliktåtgärd riktad mot vare sig företag A eller B.

Innan en arbetsgivare beslutar att låta någon utföra ett entreprenads uppdrag åt honom skall han förhandla med facket. Om facket har skäl att tro att den av arbetsgivaren tilltänkta åtgärden kan antas medföra lagbrott får åtgärden inte beslutas eller verkställas av arbetsgivaren. Facket kan alltså stoppa en uppdragstagare.

MBL § 38 Innan en arbetsgivare beslutar att låta någon utföra visst arbete för hans räkning eller i hans verksamhet utan att denne därvid skall vara arbetstagare hos honom, skall arbetsgivaren på eget initiativ förhandla med den arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal för sådant arbete.

MBL § 39 Har förhandling enligt 38 § ägt rum och förklarar den centrala arbetstagarorganisationen eller, om sådan inte finns, den arbetstagarorganisation som har slutit kollektivavtalet, att den av arbetsgivaren tilltänkta åtgärden kan antas medföra att lag eller kollektivavtal för arbetet åsidosätts eller att åtgärden annars strider mot vad som är allmänt godtaget inom parternas avtalsområde, får åtgärden inte beslutas eller verkställas av arbetsgivaren.


Facket bedömer att företaget där du är anställd är ena riktiga skojare och bedragare och hävdar därför sin vetorätt enligt MBL § 39. Det är med andra ord inte fråga om blockad och brott mot fredsplikten.
Citera
2008-11-09, 23:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Jag gör ett försök att besvara, trots en mycket invecklad problembeskrivning. Du har sannolikt missförstått hela situationen. Det är inte fråga om blockad eller annan konfliktåtgärd riktad mot vare sig företag A eller B.

Innan en arbetsgivare beslutar att låta någon utföra ett entreprenads uppdrag åt honom skall han förhandla med facket. Om facket har skäl att tro att den av arbetsgivaren tilltänkta åtgärden kan antas medföra lagbrott får åtgärden inte beslutas eller verkställas av arbetsgivaren. Facket kan alltså stoppa en uppdragstagare.

MBL § 38 Innan en arbetsgivare beslutar att låta någon utföra visst arbete för hans räkning eller i hans verksamhet utan att denne därvid skall vara arbetstagare hos honom, skall arbetsgivaren på eget initiativ förhandla med den arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal för sådant arbete.

MBL § 39 Har förhandling enligt 38 § ägt rum och förklarar den centrala arbetstagarorganisationen eller, om sådan inte finns, den arbetstagarorganisation som har slutit kollektivavtalet, att den av arbetsgivaren tilltänkta åtgärden kan antas medföra att lag eller kollektivavtal för arbetet åsidosätts eller att åtgärden annars strider mot vad som är allmänt godtaget inom parternas avtalsområde, får åtgärden inte beslutas eller verkställas av arbetsgivaren.


Facket bedömer att företaget där du är anställd är ena riktiga skojare och bedragare och hävdar därför sin vetorätt enligt MBL § 39. Det är med andra ord inte fråga om blockad och brott mot fredsplikten.

Ok. (Nej officiellt är det såklart ingen blockad el. stridsåtgärd, men i praktiken blir det ungefär detsamma.)

Bör inte facket då ha ganska goda grunder för att ta ett sådant beslut? Man kan väl inte bara skjuta från höften och säga "Nää de där vill vi inte ha här längre, Berra sa att dom var dumma en gång mot någon annan, så nu får de gå och gömma sig." Dessutom är facket också mitt ombud och ska verka för mitt bästa, vilket man verkligen inte gör här då man begränsar vår verksamhet rejält och långsiktigt kan det leda till att jag och mina kollegor blir av med jobbet.

Edit: Dessutom har ju både mitt företag och företag B gällande kollektivavtal och alla varsel och andra åtgärder som skett på företag B har skett enligt LAS och MBL.

Skulle det vara som så att facket då anser att Företag B brutit mot avtal bör man väl istället rikta åtgärderna mot det företaget och inte mot vårt företag?
Vi har inget med konflikten att göra, mer än att vi har ganska långsökta ägarförbindelser med B. Hur kan facket få agera på det här sättet?
__________________
Senast redigerad av bijjer 2008-11-09 kl. 23:10.
Citera
2008-11-09, 23:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ooo, låter rörigt.

Dock så låter det konstigt att branschen tagit stryk pga höga bränslekostnader dom senaste månaderna. Bränslepriserna har ju störtdykit dom senaste månaderna.

Är det flygbranschen du jobbar i?

Visst, priserna har kommit ner men för en bransch som har mest att göra under sommarmånaderna var det många företag som led oerhört under framförallt juli när oljepriset slog rekord på rekord och den efterföljande finanskrisen har förvärrat situationen.

Ja, det är flygbranschen det gäller.
Citera
2008-11-09, 23:24
  #8
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Ok. (Nej officiellt är det såklart ingen blockad el. stridsåtgärd, men i praktiken blir det ungefär detsamma.)
Nej, inte alls. Vetorätt enligt MBL § 39 är någonting helt annat än blockad eller strejk.
Citat:
Bör inte facket då ha ganska goda grunder för att ta ett sådant beslut? Man kan väl inte bara skjuta från höften och säga "Nää de där vill vi inte ha här längre, Berra sa att dom var dumma en gång mot någon annan, så nu får de gå och gömma sig." Dessutom är facket också mitt ombud och ska verka för mitt bästa, vilket man verkligen inte gör här då man begränsar vår verksamhet rejält och långsiktigt kan det leda till att jag och mina kollegor blir av med jobbet.
Facket bör ha mycket starka skäl till att neka ett entreprenörs uppdrag. En rättslig prövning skulle innebära höga skadestånd om det visat sig att man varit i ond tro. Jag håller för sannolikt att facket har ordentligt på fötterna, några chanstagningar ges det sällan utrymme för när det är fråga om facklig vetorätt eller tolkningsföreträde. Det kostar helt enkelt för mycket att vara ute i ogjort väder.
Citera
2008-11-09, 23:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Facket bör ha mycket starka skäl till att neka ett entreprenörs uppdrag. En rättslig prövning skulle innebära höga skadestånd om det visat sig att man varit i ond tro. Jag håller för sannolikt att facket har ordentligt på fötterna, några chanstagningar ges det sällan utrymme för när det är fråga om facklig vetorätt eller tolkningsföreträde. Det kostar helt enkelt för mycket att vara ute i ogjort väder.

Det var intressant. Vem är det som är motbart i en eventuell rättslig prövning i sådana fall? Är det Företag A eller är det mitt företag, vi som blir utkastade av facket?

I och med att jag tagit del av intern information från facket till de anslutna i Företag A vet jag att man inte är helt rätt informerade om hur det ligger till. Man påster till exempel att mitt företag ägs av företaget B, vilket inte stämmer. Man skriver dessutom att anledningen till beslutet är att man anser att företaget B inte har "en sund inställning till kollektivavtal och anställda", trots att alla förändringar som rört företaget B den senaste tiden har skett enligt avtal, LAS och MBL. Det har alltså inte skett några som helst avtalsbrott från företaget B, och vad det företaget gör, ska inte heller röra beslut gällande mitt företag då vi helt enkelt inte är samma företag.
Samtidigt har ju mitt företag ett kollektivavtal med samma fack som följs till punkt och pricka och vi har en sund relation i övrigt.
Citera
2008-11-10, 00:04
  #10
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Det var intressant. Vem är det som är motbart i en eventuell rättslig prövning i sådana fall? Är det Företag A eller är det mitt företag, vi som blir utkastade av facket?
Företag A. Ett fackligt veto kan endast hävas av domstol och det förutsätter naturligtvis att företag A stämmer. Kika igen på MBL § 38.
Citat:
I och med att jag tagit del av intern information från facket till de anslutna i Företag A vet jag att man inte är helt rätt informerade om hur det ligger till. Man påster till exempel att mitt företag ägs av företaget B, vilket inte stämmer. Man skriver dessutom att anledningen till beslutet är att man anser att företaget B inte har "en sund inställning till kollektivavtal och anställda", trots att alla förändringar som rört företaget B den senaste tiden har skett enligt avtal, LAS och MBL. Det har alltså inte skett några som helst avtalsbrott från företaget B, och vad det företaget gör, ska inte heller röra beslut gällande mitt företag då vi helt enkelt inte är samma företag.
Samtidigt har ju mitt företag ett kollektivavtal med samma fack som följs till punkt och pricka och vi har en sund relation i övrigt.
Du bör utgå ifrån att facket har ordentligt på fötterna. Det kostar nämligen för mycket att chansa. Du kanske också ska ägna en tanke över seriositeten i ditt eget företaget. Det kanske finns all anledning att fundera åt vilket håll ilskan ska riktas åt.
Citera
2008-11-10, 19:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Företag A. Ett fackligt veto kan endast hävas av domstol och det förutsätter naturligtvis att företag A stämmer. Kika igen på MBL § 38.

Du bör utgå ifrån att facket har ordentligt på fötterna. Det kostar nämligen för mycket att chansa. Du kanske också ska ägna en tanke över seriositeten i ditt eget företaget. Det kanske finns all anledning att fundera åt vilket håll ilskan ska riktas åt.

Nej, jag tycket inte att jag bör utgå från att facket har ordentligt på fötterna. Facket det handlar om har en hel del tveksamheter bakom sig vilket har lett till att ett nytt fackförbund har bildats av anställda i företag A som tröttnat på att bli överkörda.

Jag anar att du jobbar mycket med fackliga frågor, och vi skulle kunna ta den diskussionen i PM om du är intresserad.

Mitt företag är mycket seriöst och vi har en bra dialog med företagsledningen och jag ser ingen anledning till att fackliga representanter på ett annat företag dels tar beslut som är negativa rent företagsekonomiskt för oss samt att man även baktalar samt förvillar sanningen i sina utskick.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback