2008-11-09, 17:43
Medlem
237s avatar
Har lite frågor kring det här med kokning av hummer. Vill poängtera att detta inlägg bara är för att öka min kunskap inom ämnet, inte för att provocera eller liknande. Tacksam om ni hummerälskare tog er tid att besvara frågorna nedan.

1. Hur ställer ni hummerälskare till att hummern kokas levande?[/b]

a) Bryr mig inte ett dugg
b) Känner medlidande, men det är tyvärr så processen är
c) Gillar hummer men bojkottar den pga kokningsprocessen
d) Annat (motivera)

2. Hur länge lever en hummer som kokas från det att den släpps ned i kastrullen, generellt?

3. Behöver hummern vara levande när den kokas, om man talar smak osv? Förlorar man i smak om man skulle döda den innan, eller handlar det bara om ren bekvämlighet från kockens sida?

Tack på förhud!
Citera
2008-11-09, 17:53
Medlem
stilltons avatar
jag bryr mig inte ett dugg, men ser till att vattnet kokar ordentligt innan. om skaldjuren hade stämband att skrika med skulle det kanske bära emot mer. Jag tror dock att de blir helt paralyserade så fort de kommer ner i vattnet (hjärndöd inom sekunder), och att det skulle vara mycket värre att bli dödad av någon av deras andra fiender (vilka djur som nu kan tänkas äta skaldjur).

om jag förstått det rätt så går det bra att köra in en kniv i skallen på dom innan kokningen, men ser inte att det skulle vara humanare.
Citera
2008-11-09, 18:29
Medlem
Roger Pontares avatar
Fattar inte varför folk alltid fastnar på att hummer kokas levande, ALLA skadjur kokas levande...

Och för att ge dig ett svar i en tråkig tråd med en underlig frågeställning, jag kokar ofta skaldjur, i synnerhet hummer och känner inget medlidande. Iofs så gör jag inte heller det för dom färdigkokta räkorna jag köper, för kräftorna under säsong eller krabborna som ofta får sätta livet till i min kastrull, eller dom levande havskräftorna som får möta sitt öde levande på min grill...
Citera
2008-11-09, 18:49
Medlem
ariers avatar
d.

Drar en knivspets in i hjärnan på dem 2 sekunder innan kokning.

Behöver det inte men får mig att må bra iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in