Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-09, 13:12
  #1
Medlem
c^2s avatar
Hejsan, vet inte om jag fått det om bakfoten, men tycker mig ha hört att man i vissa fall kan läsa vissa utbildningar i högre fart. Vad innebär detta? Blev bara lite fundersam då jag måste läsa tekniskt basår om jag vill gå civ.ingenjör, dvs 6år i skolan så jag tänkte om jag klarar av att läsa i högre hastighet kan man bli klar lite före kanske?

Någon som har något att säga ang. ämnet?

En till fråga bara som är ganska individuell, men när tycker ni det börjar vara alldeles för sent att bli examerad? min första uppfattning är vid just under 30, 28-29, men ser inget fel om någon kommer ut och är 32 tex?
__________________
Senast redigerad av c^2 2008-11-09 kl. 13:21.
Citera
2008-11-09, 13:24
  #2
Awaiting Email Confirmation
Efter nyår kommer jag börja läsa 150% studietakt istället för den normala 100%. Detta innebär att jag läser som vanligt på mitt högskoleprogram men att jag även läser 2st halvfartskurser extra under terminens gång. Det innebär i sin tur att jag får möjlighet att läsa in 15hp extra vilket jag sedan kan tillgodoräkna mig under den valfria termin. Förhoppningsvis kommer jag ha en kandidatexamen i 2 olika ämnen, nämligen pedagogik och sociologi efter bara 4-4,5 års studier.

Hänger du med? Vet inte om det var den typ av snabbare utbildningstakt du syftade på i din fråga?

Mv Linc
__________________
Senast redigerad av Lincon86 2008-11-09 kl. 13:26.
Citera
2008-11-09, 13:31
  #3
Medlem
Deannas avatar
Det går att läsa mer än 100% studietakt och avklara program på kortare tid. Men kom ihåg att många kurser kräver förkunskaper, och tror att det kan vara mycket så på ett civilingenjörsprogram, du kanske läser matte en termin som du sedan måste ha då du läser något tekniskt ämne terminen efter.

Personligen tycker jag inte att 30 är någon ålder på universtiet.. Tycker att om man börjar närma sig 50 så ska man fundera över om man verkligen ska läsa till ett nytt yrke..
Vanligtvis har ju vi "lite äldre" arbetat ett bra tag innan vi börjat plugga.
Citera
2008-11-09, 14:43
  #4
Medlem
Det kan ibland finnas möjlighet att läsa in kurser parallellt, precis som Lincon86 skriver, och därmed ha sin valbara termin klar i förväg, då har du redan "tjänat in" en termin. Sen kan det ju vara så att vissa program innehåller vissa terminer som du kan få tillgång till på högskolan/universitetet utan att vänta in dessa via programmet. Då kan du ju söka till dessa kurser medan du påbörjar programmet, och på så sätt går det snabbare. Ungefär samma metod som Lincon86 kör, fast med fler terminer.

Dessutom, om man vill ta ut en generell fil kand i ett ämne går det ju alldeles utmärkt att samtidigt som man läser in huvudämnet i 3 terminer, läsa in de andra 3 terminerna parallellt. Därmed får du en treårig kandidatexamen på endast 1, 5 år. Det går dock inte att bli antagen till 60 hp på ett och samma lärosäte inom en och samma antagningsomgång. Därmed måste du söka dina "extrakurser" antingen när du redan är antagen till en termin - och söker in på restplats - eller att du går på två skilda lärosäten men med samma taktik: en kurs kommer du in på via studera.nu och en kurs kommer du in på via restplats. Detta innebär alltså att det måste finnas restplatser på dina extrakurser för att du ska (inom systemet) kunna läsa dem parallellt.

Borde inte vara något problem. De flesta lärosäten skriker efter studenter. Ring direkt till program/kurs-ansvarig och kolla restplatser.
Citera
2008-11-09, 15:09
  #5
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det går att läsa mer än 100% studietakt och avklara program på kortare tid. Men kom ihåg att många kurser kräver förkunskaper, och tror att det kan vara mycket så på ett civilingenjörsprogram, du kanske läser matte en termin som du sedan måste ha då du läser något tekniskt ämne terminen efter.

Personligen tycker jag inte att 30 är någon ålder på universtiet.. Tycker att om man börjar närma sig 50 så ska man fundera över om man verkligen ska läsa till ett nytt yrke..
Vanligtvis har ju vi "lite äldre" arbetat ett bra tag innan vi börjat plugga.


Intressant inlägg! Gärna fler åsikter angående ålder. Och jag förstår ditt resonemang angående förkunskaper, det är nog säkrast att fråga syv som har kunskap om den utbildning man tänkt starta.
Citera
2008-11-09, 15:31
  #6
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Åldern är något som alla verkar noja över nu för tiden. Nej, TS du kan vara lugn. Båda mina föräldrar var över 40 när de examinerades. Var inga problem alls. Visst, det är länge sedan, men på den fronten har inte världen förändrats nämnvärt (några branscher undantagna).
Citera
2008-11-09, 17:48
  #7
Avstängd
Baxuss avatar
Jag tror inte det spelar så stor roll, det där med åldern !
Det finns en massa olika typer på min utbildning. Sist så satt en man med ca ~50-55 år framför mig och antecknade vad föreläsaren sa.
Jag själv kommer vara 21 år när jag är utexaminerad, så det spelar verkligen ingen roll.
Citera
2008-11-09, 18:55
  #8
Medlem
Abolishs avatar
Att examineras som 30 är ju ingenting, visst man är väl lite äldre än snittet men det är absolut inte för gammalt.
Citera
2008-11-09, 19:23
  #9
Medlem
Jag läser på teknisk högskola (F) och har aldrig endast läst i 100 %. Nu tar jag examen på 3,5 år istället för 5 år, vilket har fungerat väl. I trean börjar inriktningarna och då gäller det att köra på ordentligt för att få alla förkunskapskrav inför fördjupande kurser. Rent administrativt har jag aldrig stött på patrull. Man ska dock komma ihåg att majoriteten av studenterna har svårigheter att ens klara av normal studietakt, varför man bör fråga sig själv och prova på hur mycket man klarar av med hedern i behåll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback