• 1
  • 2
2008-11-09, 11:32
Medlem
Blommigs avatar
Låt säga att jag råkar få saltsyra (sån man kan köpa på apoteket) på huden. Hur frätande är det? Får man enorma skador?
Citera
2008-11-09, 11:34
Bannlyst
...

Citat:
Ursprungligen postat av Blommig
Låt säga att jag råkar få saltsyra (sån man kan köpa på apoteket) på huden. Hur frätande är det? Får man enorma skador?

Verkar som du redan har gjort det?
Citera
2008-11-09, 11:46
Medlem
Fieldleafs avatar
tvätta med vatten inom första minuten så kommer det inte ens synas, Väntar du längre kommer det börja med en röd fläck till vad som kommer likna ett brännmärke fast är mera svår läkt.
Citera
2008-11-09, 14:21
Medlem
Cuprums avatar
När jag fick konc. saltsyra på min hand en gång blev resultatet att huden blev röd och irriterad, och sen väldigt torr efter en dag..
De viktigaste är att skölja rikligt med vatten där du fått de på dig, sen är de bara att bita ihop..
Citera
2008-11-09, 14:45
Medlem
superlasers avatar
vad var det för koncentration på den?
Citera
2008-11-09, 19:14
Medlem
Jag har fått både koncentrerad saltsyra, svavelsyra och salpetersyra på fingrarna. Det svider lite men om man sköljer med mycket vatten med en gång så är det ingen fara alls. Finns ju dock andra syror som är otrevliga.
Citera
2008-11-09, 20:48
Medlem
Blommigs avatar
Hejhej
hehe jag har inte fått saltsyra på mig ÄN, men har anledning att behöva utsätta mig för nåt dylikt. Men enligt vad ni skrivit här så verkar det ju inte som att det blir några våldsamma frätskador direkt. Hade tänkt fräta bort ett parti hud hämligen, (det är en lång historia) :-)
Citera
2008-11-09, 22:00
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommig
Hejhej
hehe jag har inte fått saltsyra på mig ÄN, men har anledning att behöva utsätta mig för nåt dylikt. Men enligt vad ni skrivit här så verkar det ju inte som att det blir några våldsamma frätskador direkt. Hade tänkt fräta bort ett parti hud hämligen, (det är en lång historia) :-)

Använda istättika istället, användes förrut för att få bort vårtor.
Citera
2008-11-13, 15:08
Medlem
Nagas avatar
Svavelsyra ger ganska kraftiga skador på hud.
Citera
2008-11-13, 17:04
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naga
Svavelsyra ger ganska kraftiga skador på hud.
Jag utförde min första nitrering (cellulosa) för ett par dagar sedan och fick erfara detta.
Tidigare har jag handskas en hel del med saltsyra, och givetvis även spillt det en del, men det blir inte alls lika spektakulär reaktion med huden som svavelsyra. Saltsyra orsakar tydliga stickningar efter ett par sekunder och huden får snabbt en lätt rodnad, som kan övergå i torrhet om det handlar om någon längre exponering. Svavelsyran däremot kändes inte så tydligt, utan det handlade mer om en brännande känsla efter ett tag. Dagen efter var huden kraftigt gul på ett flertal ställen men även röd och irriterad, syra som tydligen hade passerat obemärkt.
Citera
2008-11-13, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag har fått både koncentrerad saltsyra, svavelsyra och salpetersyra på fingrarna. Det svider lite men om man sköljer med mycket vatten med en gång så är det ingen fara alls. Finns ju dock andra syror som är otrevliga.
Kan du nämna någon annan?
Det finns en syra som fräter igenom guld, jag tror den hette kungasyra..kommer inte ihåg
Citera
2008-11-13, 19:26
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $_$
Kan du nämna någon annan?
Det finns en syra som fräter igenom guld, jag tror den hette kungasyra..kommer inte ihåg

Kungssyra heter den, saltpetersyra och svavelsyra i en lösning.

HF (vätefluorid) är inte alls trevlig att få på huden då den penetrerar. Googla den så hittar du mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in