2008-11-09, 01:41
Medlem
Tjenare,

Sitter och försöker fixa en dator som strulat lite. Har en massa filer på den som inte får gå förlorade och ska installera om Windows...

Vilket av de här två alternativen ska jag välja för att inte ta bort några filer från hårdisken? och vad gör respektive?

- Tryck ned Retur om du vill installera Windows XP nu.

- Tryck ned R om du vill reparera en Windows XP-installation med hjälp av Återställningskonsolen.

Tack för svar!!
Citera
2008-11-09, 01:46
Medlem
Andreasvbs avatar
Första alternativet skriver bara över systemfilerna. Din användare flyttas till typ dittnamn.old och så kanske det blir en Windows.old där allt det gamla ligger, bara ta bort den efter du kopierat. Alla dina gamla filer ligger kvar.

Tag inte bort någon partition bara, då raderas(formateras den).

Andra alternativet reparerar en befintlig installation, den installerar inte om helt utan ersätter bara felaktiga filer om sådana skulle finnas.
Citera
2008-11-09, 01:52
Medlem
aha det är så det funkar..

hur tar jag bort en partition då? bara så att jag vet i förväg vad jag inte ska råka göra...
Citera
2008-11-09, 01:55
Medlem
Andreasvbs avatar
Brukar stå typ. Press "D" to delete partition.
Citera
2008-11-09, 02:01
Medlem
Okej !!

Nu har jag kommit till en annan fråga,

Det står

"Du har valt att installera Windows XP på en partition som innehåller ett annat OS"

Den säger att jag inte bör installera flera OS på samma partition... Men spelar det någon roll ?
Citera
2008-11-09, 02:06
Medlem
Andreasvbs avatar
Borde inte göra så mycket, den kommer byta namn till Windows.old som jag skrev och du kommer få en ny mapp.
Citera
2008-11-09, 02:11
Medlem
Ok jag förstår...

Det står nu :

Varning! Mappen \Windows finns redan och kan innehålla en Windows-installation. Om du fortsätter kan den befintliga Windows-installationen skrivas över.
Alla filer, undermappar, användarkonton samt program-, säkerhets- och skrivbordsinställningar kommer att tas bort för Windows-installationen. Mappen Mina dokument kommer också att tas bort.

Det där ser läskigt ut... är det säkert att den inte tar bort mina mappar med bilder osv.? Dom ska ligga på C...

tack för svar
Citera
2008-11-09, 02:23
Medlem
Andreasvbs avatar
Inte säker om jag tryckte ESC och valde en annan mapp eller om jag tryckte L för att skriva över.

http://support.microsoft.com/kb/313362/sv
Citera
2008-11-09, 02:27
Medlem
Jag tryckte ESC och hittade på ett nytt mapp namn som jag kallade WINDOWS.NEW ... vad tror du om det? Kommer det bli problem med att datorn vill använda windows från den gamla mappen sedan?
Citera
2008-11-09, 03:13
Medlem
Andreasvbs avatar
Nej, system path %SystemRoot% kommer hänvisa till nya mappen.

Mer info om det här, http://en.wikipedia.org/wiki/Environ...path_variables
Senast redigerad av Andreasvb 2008-11-09 kl. 03:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in