2008-11-08, 18:03
Medlem
Frej10s avatar
Hej !

Jag har problem med mitt FL studio 8-program. När jag spelar upp många ljud samtidigt så hör man ett irriterande knäppande ljud.

På FLS-supportsida stod det att man skulle installera en ny ASIO-drivrutin, vilket jag har gjort, men jag vet inte vad man ska göra efter det...

Jag skulle vara tacksam för lite hjälp!
Citera
2008-11-08, 18:38
Moderator
Nospheratus avatar
Det där låter som att du har för låg DMA Buffer Size. Om du ökar bufferstorleken får du högre latency men knäppen slutar. Jag är ingen expert på just FL men det beror ofta på hur många spår du har innan det börjar knäppa. Be en moderator flytta tråden till Egen musik - teori och praktik, där får du nog fler och bättre svar av de som pysslar med FL.
Citera
2008-11-08, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det där låter som att du har för låg DMA Buffer Size. Om du ökar bufferstorleken får du högre latency men knäppen slutar. Jag är ingen expert på just FL men det beror ofta på hur många spår du har innan det börjar knäppa. Be en moderator flytta tråden till Egen musik - teori och praktik, där får du nog fler och bättre svar av de som pysslar med FL.

Har samma problem med FL studio. Vad krävs hårdvarumässigt så att jag kan ha en låg buffert utan att få knäppande ljud?
Citera
2008-11-08, 20:29
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikla
Har samma problem med FL studio. Vad krävs hårdvarumässigt så att jag kan ha en låg buffert utan att få knäppande ljud?

Fixade mitt med ljudkortsbyte & mer ram.. Nu går det hur smärtfritt som helst i FL, även med lägre buffert.

Vacker avatar föresten, pupillerna totalhavererade & ställde in sig på autodestruct mode.
Citera
2008-11-08, 20:45
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikla
Allt beror på ljudkortet. De finns de som påstår att man kan speeda bufferten med mer ram men jag vette fan om det funkar på riktigt. Det enda rätta är att uppgradera ljudkortet.

Man kan också spela in i högre upplösning. Standard är 44.1KHz i de allra felsta applikationer. Jag använder inte just FL men jag kan inte tänka mig annat än att det är samma standard där. När man just använder sequencers och samplers så är ju problemet att man inte spelar in ljudet själv, och kan använda högre upplösning. Man får liksom ta det som finns.

Så om man är frekvent FL-användare är nog den enda lösningen att uppgradera ljudkortet om man vill få ner bufferstorleken.
Citera
2008-11-09, 18:04
ok tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in