• 6
  • 7
2012-11-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det slår mig att det där med att Göteborg känns närmare än Malmö för halmstadbor nog har historiska skäl. Hela Halland har tillhört Göteborgs stift så länge det har tillhört Sverige, och stiftsstaden var förr i världen ett självklart regionalt centrum för hela stiftet.

Tror personligen det finns en annan förklaring. Malmö har aldrig i modern tid varit något regionalt centrum - inte ens för skåningarna. Först de senaste åren har stan fått lite av ett uppsving för kultur och nöjesliv. Innan dess åkte folk FRÅN Malmö till Lund för att roa sig. Malmö var en tråkig, grå DDR-stad som ingen direkt brydde sig om, och det verkliga regionala centrat var givetvis Köpenhamn. Om halmstadborna ser Köpenhamn eller Göteborg som viktigast vet jag inte, men vi kan nog vara rätt eniga i att köpenhamnsdialekten iaf knappast påverkar dialekten i Halmstad.
Citera
2012-11-16, 13:41
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Tror personligen det finns en annan förklaring. Malmö har aldrig i modern tid varit något regionalt centrum - inte ens för skåningarna. Först de senaste åren har stan fått lite av ett uppsving för kultur och nöjesliv. Innan dess åkte folk FRÅN Malmö till Lund för att roa sig. Malmö var en tråkig, grå DDR-stad som ingen direkt brydde sig om, och det verkliga regionala centrat var givetvis Köpenhamn. Om halmstadborna ser Köpenhamn eller Göteborg som viktigast vet jag inte, men vi kan nog vara rätt eniga i att köpenhamnsdialekten iaf knappast påverkar dialekten i Halmstad.

Innan bron kom så var Göteborg det självklara valet, men jag har inte varit där på flera år, det har varit Kph för hela slanten..

Hur många Svenska dialekter påverkar köpenhamns dialekten verkligen? Även om man märker Danskanas närvaro i städer som Malmö så vet i katten om dialekten har blivit Danskare för det
Citera
2012-11-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
Hur många Svenska dialekter påverkar köpenhamns dialekten verkligen? Även om man märker Danskanas närvaro i städer som Malmö så vet i katten om dialekten har blivit Danskare för det

Bland de i Malmö som jobbar i KBH poppar det faktiskt upp en del danska ord och ordvändningar. En del av dem finns även inom skånska, vilket gör att unga människor ibland kan komma till att använda ord som normalt mest används av gamlingar i Skåne. Låter rätt skönt när en 25-åring ber en kolla om hon har glömt mobilen i lomman. "Vad med dig?" (i betydelsen "Du då? Hur gör du?") är nog en av de tydliga danismer jag hör oftast.
Citera
2012-11-16, 15:37
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Bland de i Malmö som jobbar i KBH poppar det faktiskt upp en del danska ord och ordvändningar. En del av dem finns även inom skånska, vilket gör att unga människor ibland kan komma till att använda ord som normalt mest används av gamlingar i Skåne. Låter rätt skönt när en 25-åring ber en kolla om hon har glömt mobilen i lomman. "Vad med dig?" (i betydelsen "Du då? Hur gör du?") är nog en av de tydliga danismer jag hör oftast.

Rätt kul faktist, inget som man stöter på i Helsingborg där det har varit en del utbyden med Danskar genom åren..

Men det du säger bottnar ju i att människorna som säger så har en koppling till Danmark o Danskan, det finns en del riktigt bra ord som man skälv saknar som man använde flitigt under åren man jobbade på hin sidan så att siga
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in