• 1
  • 2
2008-11-08, 13:46
Medlem
johnlund213s avatar
tänkte dra igång en diskution om de sydsvenska dialekterna, och det som jag undrar över är hur likt är sydhalländska och skånskan ? effter som man själv är från halmstad så är det lite svårt att sätta fingret på hur ens egna dialekt låter, jag har okså läst att folk värkar tycka att dialekterna från södra småland och blekinge låter likt och att halländska okså påminner om de dialekterna, kan det vara så att ingen av dom sydsvenska dialekterna låter jätte mycket som skånskan, utan att skånskan sticker ut som något anolunda??
Citera
2008-11-08, 13:49
Medlem
Jag tycker inte att dialekterna är speciellt lika. Halländska är mer mjukt och lent, skånska är jävligt mycket mer grötigt.
Halländska står man ut med. Med Skånska gör man det inte
Citera
2008-11-08, 14:14
Medlem
Bimsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Jag tycker inte att dialekterna är speciellt lika. Halländska är mer mjukt och lent, skånska är jävligt mycket mer grötigt.
Halländska står man ut med. Med Skånska gör man det inte
Avundsjuka är inte klädsamt!
Citera
2008-11-08, 14:27
Medlem
hackipannans avatar
Jag tycker inte halländskan är särskilt lik skånskan. Tycker halländskan är mycket närmare småländskan
Citera
2008-11-08, 14:48
Medlem
johnlund213s avatar
jag vet att sydhalländska ingår i det skånska språket, halland är uppdelat i två olika dialekt områden skånska och götamål, och om man har läst skånska ordböcker så kan man snabbt konstatera att skånska och halländska ord är nästan identiska. men ändå så värkar folk tycka att halländska låter mer likt småländska tex, vad kan det bero på? är det bara satsmelodin som skilljer sig eller?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nska
Senast redigerad av johnlund213 2008-11-08 kl. 14:54.
Citera
2008-11-08, 16:31
Medlem
buyzabas avatar
Halmstad-Växjö tycker jag är ganska likt. Men kanske bara har hört fel talare. Blekingska kan vara ganska likt göingska.
Citera
2008-11-08, 17:06
Medlem
johnlund213s avatar
växjö-halmstad dialektern har jag svårt att se nått sammanband mellan, vet inte hur mycket det här stämmer, men för mig så känns det som att från halmstad och neråt mot båstad och ängelholm så är det rätt likt med dialekterna och jag skulle okså påståd att norra skånskan/ södra halländskan är mer likt än vad södra skånskan och norra skånskan är. nån som håller med?
Citera
2008-11-08, 17:51
Medlem
Egon3s avatar
När man ser på Hallands karta så är det »naturligt« att tänka sig en uppdelning
i sydlig och nordlig dialekt. För den som har rört sig i mellersta Halland är det
lika uppenbart att det i höjd med Falkenberg finns en västlig och en östlig zon
för de gamla dialekter som försvinner allt mer.

www.swedia.se har man ägnat sig åt tre punkter i de fyra zonerna. Nåja,
Smålands Burseryd är en ganska bre representant för östlig halländska.

I Våxtorp i södra Halland är det en bra bit till skånskan. Hallandsåsen har säkert
varit en barriär inte bara för rallare och tunnelbyggare.
Senast redigerad av Egon3 2008-11-08 kl. 18:04.
Citera
2008-11-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimson
Avundsjuka är inte klädsamt!

Det där får du gärna utveckla. Är jag avundsjuk på skånskan för att den låter grötigt? Jag förstår inte riktigt nu. Inte du heller antar jag
Citera
2008-11-09, 18:45
Medlem
johnlund213s avatar
hur ligger det till med dom sydligaste delarna av småland och dom vestliga delarna av blekinge, kommer dessa dialekterna närmare skånskan eller är det fortfarande så att skånskan har ett helt unikt läte.
Citera
2008-11-14, 22:48
Medlem
http://se.youtube.com/watch?v=Xx-Ri9jP7HU Haha, Birger!

Hallänningar har fler drag av västskötska än skånska.
Citera
2008-11-14, 23:07
Medlem
halländskan är rätt go faktiskt... men den påminner ju som sagt väldigt mycket om skånskan. fast halländskan är lite mildare om man säger så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in