Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Har en liten fråga om hur kristendomen, judendomen och islam ser på Abraham. Finns det några skillnader på hur det set på honom? Har knåpat ihop lite grann, men det gäller inte minst att vara källkritisk, vilket kan vara svårt ibland.
Abraham räknas som stamfader för alla tre religioner, vilka har samma ursprung. Enligt bibeln, det vill säga kristendomen så fick Abraham uppgiften av Gud att bli patriark. Islam anser å andra sidan att Abraham är en av många profeter, där tillkomna bland annat Jesus, Noa och Moses. Judarna däremot tycker anser att Abraham är en av många 1000 profeter.
Är det något jag missat? Eller har jag till och med fått fram fel fakta?
Abraham är ju en av dem personer som Judendomen, Kristendomen och Islam har gemensamt! Han är stamfader "har samma status" till alla dessa religionerna. "Vad jag har förstått" Jag "som hedna kristen" tycker detta med Abraham är oerhört intressant, eftersom han är stamfader till alla dessa tre religionerna. Då det kommer till Isak "Abrahams son" så skills Islam åt ifrån Judendomen och kristendomen!
Men du ställer frågan: "Abraham räknas som stamfader för alla tre religioner, vilka har samma ursprung. Enligt bibeln, det vill säga kristendomen så fick Abraham uppgiften av Gud att bli patriark. Islam anser å andra sidan att Abraham är en av många profeter, där tillkomna bland annat Jesus, Noa och Moses. Judarna däremot tycker anser att Abraham är en av många 1000 profeter."
Rottweilern: Vad jag har förstått så ser väl alla tre religionerna Abraham som stamfader? Men skillnaden mellan Judendomen, kristendome och islam skiljs åt då det kommer till Abrahams söner Ismael och Isak! Enligt Judendomen och kristendomen så var Abraham gift med Sara, men han fick Ismael tillsammans med deras tjänstekvinna Hagar. Och sedan fick han Isak tillsammans med sin fru Sara. Enligt Islam så är Hagar Abrahams fru och Sara är deras tjänstekvinna. Det är väl först här som religionerna glider isär!:P