2008-11-08, 12:56
Medlem
Hundvalps avatar
Har en liten fråga om hur kristendomen, judendomen och islam ser på Abraham. Finns det några skillnader på hur det set på honom? Har knåpat ihop lite grann, men det gäller inte minst att vara källkritisk, vilket kan vara svårt ibland.

Abraham räknas som stamfader för alla tre religioner, vilka har samma ursprung. Enligt bibeln, det vill säga kristendomen så fick Abraham uppgiften av Gud att bli patriark. Islam anser å andra sidan att Abraham är en av många profeter, där tillkomna bland annat Jesus, Noa och Moses. Judarna däremot tycker anser att Abraham är en av många 1000 profeter.

Är det något jag missat? Eller har jag till och med fått fram fel fakta?
Citera
2008-11-08, 15:56
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Har en liten fråga om hur kristendomen, judendomen och islam ser på Abraham. Finns det några skillnader på hur det set på honom? Har knåpat ihop lite grann, men det gäller inte minst att vara källkritisk, vilket kan vara svårt ibland.

Abraham räknas som stamfader för alla tre religioner, vilka har samma ursprung. Enligt bibeln, det vill säga kristendomen så fick Abraham uppgiften av Gud att bli patriark. Islam anser å andra sidan att Abraham är en av många profeter, där tillkomna bland annat Jesus, Noa och Moses. Judarna däremot tycker anser att Abraham är en av många 1000 profeter.

Abraham är ju en av dem personer som Judendomen, Kristendomen och Islam har gemensamt! Han är stamfader "har samma status" till alla dessa religionerna. "Vad jag har förstått" Jag "som hedna kristen" tycker detta med Abraham är oerhört intressant, eftersom han är stamfader till alla dessa tre religionerna. Då det kommer till Isak "Abrahams son" så skills Islam åt ifrån Judendomen och kristendomen!

Men du ställer frågan: "Abraham räknas som stamfader för alla tre religioner, vilka har samma ursprung. Enligt bibeln, det vill säga kristendomen så fick Abraham uppgiften av Gud att bli patriark. Islam anser å andra sidan att Abraham är en av många profeter, där tillkomna bland annat Jesus, Noa och Moses. Judarna däremot tycker anser att Abraham är en av många 1000 profeter."

Rottweilern: Vad jag har förstått så ser väl alla tre religionerna Abraham som stamfader? Men skillnaden mellan Judendomen, kristendome och islam skiljs åt då det kommer till Abrahams söner Ismael och Isak! Enligt Judendomen och kristendomen så var Abraham gift med Sara, men han fick Ismael tillsammans med deras tjänstekvinna Hagar. Och sedan fick han Isak tillsammans med sin fru Sara. Enligt Islam så är Hagar Abrahams fru och Sara är deras tjänstekvinna. Det är väl först här som religionerna glider isär!:P
Citera
2009-10-22, 21:23
Medlem
heroines avatar
bump. kan någon förklara mannen abraham lite mer ingående? vad betydde han för de olika religionerna? och hur stod det till med hans barn?
Citera
2009-10-22, 21:31
Medlem
tsews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroine
bump. kan någon förklara mannen abraham lite mer ingående? vad betydde han för de olika religionerna? och hur stod det till med hans barn?
Finns beskrivet på Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham
Citera
2021-12-29, 19:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Som jag förstår det var Abraham en rik man och att män som han bildade nomadiska stamsamhällen som försörjde många personer. Hans män var kanske drängar eller kanske slavar som han hade köpt? Tjänstekvinnan Hagar var antagligen slavinna eftersom Abraham och Sara kunde bestämma att hon skulle ligga med Abraham.

Detta var inte instiftat av Gud utan något som formats av människorna själva. Säkerligen var Abrahams rikedom en trygghet för alla i hans stam. Missväxt och sjukdomar kunde slå ut mindre bemedlade personer och deras familjer och precis som idag sökte sig människor till trygghet som kunde finnas kring duktiga förvaltare som behövde tjänstefolk.

Abraham måste ha skiljt sig mycket från andra män, särskilt från rika män. Man kan ana det i hans relation till Sara och att han inte utnyttjade slavinnor som så vanligen skedde. Gud höll honom som rättfärdig inte minst därför att han alltid mottog dem väl som kom i Guds namn, något som tycks ha upphört någon gång mellan Moses tid och Jesus tid.
Citera
2021-12-29, 20:40
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroine
Jag tolkar storyn om Abraham och hans son Isak på berget sexuellt och då förstår ni vad kniven symboliserar för något. Ett får istället för övergrep på barn var vad som erbjöds Abraham.....arvsynden Kain/Abel stävjades något - jo en hel del faktiskt, men .
Citera
2021-12-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jag tolkar storyn om Abraham och hans son Isak på berget sexuellt och då förstår ni vad kniven symboliserar för något. Ett får istället för övergrep på barn var vad som erbjöds Abraham.....arvsynden Kain/Abel stävjades något - jo en hel del faktiskt, men .

Jag tror du läser in litet för mycket modern psykologi i detta. Sannolikt kan vi se berättelsen handla om vikten av om tro och blind lydnad.
Dock, i ett modernt pch upplyst samhälle skulle Abraham säkerligen bli föremål för långvarig rättspsykiatrisk tvångsvård om han påstod sig ha hört guds säga åt honom att sätta kniven i Isak och offra honom som människooffer-
Senast redigerad av ujhs 2021-12-29 kl. 20:54. Anledning: stavfel
Citera
2022-01-01, 08:33
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror du läser in litet för mycket modern psykologi i detta. Sannolikt kan vi se berättelsen handla om vikten av om tro och blind lydnad.
Dock, i ett modernt pch upplyst samhälle skulle Abraham säkerligen bli föremål för långvarig rättspsykiatrisk tvångsvård om han påstod sig ha hört guds säga åt honom att sätta kniven i Isak och offra honom som människooffer-
Att Abraham blev befalld av Gud att offra sin son Isak på Berget Moria betraktar jag ur två vinklar:
1.) Abrahams tro på Guds löften sattes på prov.
"...ta din son Isak, som du älskar så mycket och ge dig av till Moria, där ska du offra honom som ett brännoffer... ..." (1. Mos 22: 2) Han litade på Gud fullständigt trots att han förstod inte då varfö han hade fått denna befallning. Det visade sig sedan att han behövde aldrig genomföra detta.

2.) Det var en profetisk förebild om hur Gud skulle offra sin son som han älskade så mycket för mänsklighetens räddning.
På exakt vilket sätt skulle offrandet av Guds som Jesus skulle innebära räddning för mänskligheten kan iofs. tas i en annan tråd.
Citera
2022-01-02, 08:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp

Jag kan inte se att synen på Abraham skulle skifta, åtminstone inte speciellt mycket.

Islam fokuserar mer på Abrahams son Ismael, vilken sägs vara förfader till Muhammed.
Många (idag de flesta) kristna menar att Abraham är stamfar för dels "en köttslig säd" och som ett helt annat alternativ "en andlig säd", som i att människor kan vara ättlingar till Abraham även om de egentligen inte är detta, och det genom tron på Kristus.

Judarna vet nog att de endast har lagen att följa. Så som ättlingar till Jakobs bror Esau ingår de i förbundet om omskärelsen, och där gäller ofrånkomligen hela lagen inklusive offrande i templet, vilket nu som bekant är borta. Det var detta offer Jesus gjorde för sina får när Han gick in i himlen, och det är så dem Gud valt håller lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in