2008-11-08, 00:13
Medlem
Harry_s avatar
efter 30år fick jag reda på idag att filmen Midnight Express har aldrig spelats in i Turkiet
nästan hela filmen är inspelad på Malta och en liten del i Libyen
efter som dom fick aldrig spela in den i Turkiet

det va några italienare, amerikaner, greker och armenier som spelade turkarna
polaren har alltid sagt att dom prata konstig turkiska i filmen så nu vet man varför
Citera
2008-11-08, 00:36
Medlem
Rick Derriss avatar
Det är väl inte direkt någon hemlighet?

För övrigt är det väl inte så konstigt att de inte fick spela in den i Turkiet?

En mycket bra film för övrigt!
Citera
2008-11-08, 00:38
Medlem
P.T Barnums avatar
Jag hade blivit mer förvånad om du berättat den var inspelad i turkiet. Jag har alltid utgått från att den var gjord någon annanstans.
Det är väl förresten mest inomhusscener i den?
Citera
2008-11-08, 00:42
Medlem
Inget konstigt, aldrig tänkt på det men helt förståeligt.

haha btw, Turkisk hämnd e inget att leka med
Citera
2009-01-21, 02:22
Medlem
Tjenare.. VIll tipsa om den här intervjuen med den riktiga Billy Hayes
http://www.metacafe.com/watch/480588...alinur_part_2/

Mycket sevärd där han bland annat jämför filmen md verkligheten, turkiska vs amerikanska fängelser m.m Han funderar Tillochmed på att åka på semester till Turkiet igen
Citera
2009-01-21, 13:33
Medlem
noremlacs avatar
Ehrm, enligt IMDB så har delar av filmen spelats in i Istanbul? Är väl iofs enbart lite utomhus scener kan tänkas, men iaf.
http://www.imdb.com/title/tt0077928/locations
Citera
2009-01-21, 17:01
Medlem
Sjukt bra film är det iallfall, glömmer aldrig den snåla araben som slickar röv och säljer "dåligt hasch"
Citera
2009-01-22, 07:07
Medlem
SingleStars avatar
Varför applåderade så många i slutet av filmen när den gick på biograferna? Jag trodde svenskar i gemen ville att knarklangare skulle sitta i fängelse?
Citera
2009-01-22, 19:15
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Varför applåderade så många i slutet av filmen när den gick på biograferna? Jag trodde svenskar i gemen ville att knarklangare skulle sitta i fängelse?

Det är samma människor som sitter och tycker att det är fel att två svenskar dömts till fängelse för stöld av t-shirts i Thailand.
Citera
2009-01-23, 01:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Kanske därför att de ansåg att han utsattes för en omänsklig behandling och att han inte förtjänade att bli misshandlad samt våldtagen av korrupta plitsvin?

Midnight Express är en av mina absoluta favoritfilmer men den är tydligen inte särskilt trogen sin skrivna förlaga. Den verklige Billy Hayes blev inte behandlad som det gestaltas i filmen. Minns jag rätt åkte han inte dit med flickvännen och turkarna var inte alls så omänskliga som de porträtteras i filmen. Hur som helst är det en jävligt bra film med fruktansvärt starka prestationer av Brad Davis och John Hurt i huvudrollerna. Man får väl ta filmen för vad den är - underhållning löst baserad på en verklig händelse.
Senast redigerad av Cineasten 2009-01-23 kl. 01:14.
Citera
2009-01-23, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Kanske därför att de ansåg att han utsattes för en omänsklig behandling och att han inte förtjänade att bli misshandlad samt våldtagen av korrupta plitsvin?

Kunde han tänkt på innan han försökte smuggla med sig det goda. Ska man lära sig vad som är fel kan man lika gärna göra det ordentligt.

Filmen är annars bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in