• 1
  • 2
2008-11-07, 22:55
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Tjenixen!

När de sövde ner mig på sjukhuset gav de mig en benso - IV. Jag blev väldigt avslappnad och skön, och jag hörde alla ljud liksom avlägset.

Sedan gav den mig en smak av "vitlök" i munnen.

Vad var det jag fick?

Carl- ann
Citera
2008-11-07, 23:40
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tjenixen!

När de sövde ner mig på sjukhuset gav de mig en benso - IV. Jag blev väldigt avslappnad och skön, och jag hörde alla ljud liksom avlägset.

Sedan gav den mig en smak av "vitlök" i munnen.

Vad var det jag fick?

Carl- ann

Det är inte så många benzo man ger IV som sövande/lugnande. Den vanligaste är väll Midazolam. Men har inte hört att man får vitlöksmak av den. Eller den allra vanligaste Benzon man ger IV är ju stess, har inte hört att man får vitlöksmak av den heller. Men jag kommer att testa Midazolam IV snart och kan verifiera vitlöksmaken eller ej.
Citera
2008-11-07, 23:59
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Det är inte så många benzo man ger IV som sövande/lugnande. Den vanligaste är väll Midazolam. Men har inte hört att man får vitlöksmak av den. Eller den allra vanligaste Benzon man ger IV är ju stess, har inte hört att man får vitlöksmak av den heller. Men jag kommer att testa Midazolam IV snart och kan verifiera vitlöksmaken eller ej.
Hej!

Gud vad härligt om man fick med sig dropp med benso hem till bostaden.

Först tänkte jag att det var narkosen som ga mig den. Läste en post jag inte kan hitta, att det var någon benso, som gav smaken när personen var på sjukhus, och fick nål med någon benso.

Därför är jag och nosar på sidan av huvudspåret.

Helskotta vad bra om Du kan verifiera.
Citera
2008-11-08, 00:07
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Hej!

Gud vad härligt om man fick med sig dropp med benso hem till bostaden.

Först tänkte jag att det var narkosen som ga mig den. Läste en post jag inte kan hitta, att det var någon benso, som gav smaken när personen var på sjukhus, och fick nål med någon benso.

Därför är jag och nosar på sidan av huvudspåret.

Helskotta vad bra om Du kan verifiera.

Berätta va du gjorde för slags operation! Det skulle hjälpa mycket. Blev du SÖVD eller bara halvt sövd, alltså vaknade du upp och tänkte wtf eller va du fortfarande vi medvetande under ingreppet?

Är du säker på att det var en benzodiasepin? Kanske var det propofol? (det är inget man får med sig hem i droppform dock).
Citera
2008-11-08, 00:38
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Berätta va du gjorde för slags operation! Det skulle hjälpa mycket. Blev du SÖVD eller bara halvt sövd, alltså vaknade du upp och tänkte wtf eller va du fortfarande vi medvetande under ingreppet?

Är du säker på att det var en benzodiasepin? Kanske var det propofol? (det är inget man får med sig hem i droppform dock).
Jag blev SÖVD. Det blev helt svart. Men jag var vaken en tio sekunder, och undrade vad det var som hände. "Det är drogen Du känner" svarade läkaren. Sedan svartnade det.

Jag är mer inne på att det är något annat än benso. Sedan jag läste den där posten, känner jag att de kan vara benso. Allt stämde in.

Edit: Jag gick igenom ett ingrepp som krävde starka muskelrelaxerande egenskapen.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2008-11-08 kl. 00:46.
Citera
2008-11-08, 00:58
Medlem
pebs avatar
Citat:
Edit: Jag gick igenom ett ingrepp som krävde starka muskelrelaxerande egenskapen.

Mjo då var det nog en benso... Stesolid (diazepam) är ju muskelavslappnande iaf.. Sen tror jag iktorivil är det också, men inte helt säker. Vet inte om det smakar vitlök vid IV, inte oralt iaf. (ingen av dem)

edit: tar tillbaka det jag sa om iktorivil, tror inte alls det är muskelavslappnande efter lite research...
Senast redigerad av peb 2008-11-08 kl. 01:01.
Citera
2008-11-08, 02:50
Medlem
anakatas avatar
Ar det inte narkosmedlet Propofol som ger vitlokssmak? Har bestamt for mig det. Sag du hur losningen sag ut? Propofol ar en mjolkfargad emulsion.
Citera
2008-11-08, 03:08
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Ar det inte narkosmedlet Propofol som ger vitlokssmak? Har bestamt for mig det. Sag du hur losningen sag ut? Propofol ar en mjolkfargad emulsion.
Tjena GF!

Kul att Du besöker tråden.

Jag har inget minne av det. Vart har Du läst/hört det?
Citera
2008-11-08, 10:20
Medlem
alprazolam_s avatar
Vitlökssmak? WTF?

Kändes det som Stilnoct ungefär? Var lösningen vit?

Skulle genomgå en lite större operation för ca:8år sedan, och totalvägrade narkos. Så efter mycket om & men så stasade de upp armen med blodtrycksmanchett och sprutade lokalbedövning rakt in i venen, sen fick jag "lugnande" sa dom; och tryckte in lite vit lösning i kranen på vänsterhanden. Först hände ingenting, "vänta några sek sa dom" och pang. "Nu blev jag helt väck sa jag". "Vad bra! Vi tycker om folk som är väck här" sa dom. Sen fick jag små doser i taget då och då (kändes typ som stilnoct IV), men ingreppet tog längre tid än väntat; och stasen började klämma åt en nerv. Det blev outhärdligt efter en stund, och jag bad om att bli nedsövd. Då drog dom upp en full 5m pump med samma sak och jag totaldäckade. Har alltid misstänkt att detta var Midazolam, mådde skitbra hela dagen efter.
Senast redigerad av alprazolam_ 2008-11-08 kl. 10:30.
Citera
2008-11-08, 10:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata

Fick såndär vitlökssmak i munnen när jag var runt 11 och blev opererad, och då minns jag att jag fick nåt vitt insprutat i armen, och 5s senare va de natti natti, utan förvarning. men innan det kändes en disktinkt smak av vitlök i munnen.

Bör ju vara det du beskriver
Citera
2008-11-08, 11:14
Medlem
-Joyce-s avatar
Det var garanterat Thiopental du fick (en barbiturat). Det är välkänt i litteraturen att Thiopental kan ge vitlökssmak i munnen vid iv-administrering.
Citera
2008-11-08, 11:52
Medlem
alprazolam_s avatar
Lånar tråden om det går bra?

Kan det möjligen varit Dormicum som jag trodde, som jag fick?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in