2026-09-10, 05:05
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
OK, du är störst samt vackrast på Flashback. eftersom du har en "Hypo-tes."

Noterat....
Tackar det är bio-fysik. Justerar emergens modellen en aning...

svag emergens: biokemi: teleomatik: extern funktion: fysikalisk kausalitet -> illusiv frihet
stark emergens: biologi: teleonomi: intern funktion: funktionell kausalitet -> emergent frihet
full emergens: bio-organism: teleologi: systemisk funktion: fenomenal kausalitet -> kreativ frihet

Frågor på det?
Citera
2026-09-10, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Så du menar att "jag väljer vad jag vill" är samma sak som att "DU väljer vad jag vill"?

Ditt "test" är korkat. Otur när du tänker?
Mitt test motbevisade precis ditt påstående om att du kan välja dina åsikter.

Och det är därför du tycker att det är korkat. Allt som motbevisar dina känslobaserade åsikter är enligt dig korkat. All fakta som du inte gillar är enligt dig korkad. Det är så du tänker.
Citera
2026-09-10, 13:30
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Tackar det är bio-fysik. Justerar emergens modellen en aning...

svag emergens: biokemi: teleomatik: extern funktion: fysikalisk kausalitet -> illusiv frihet
stark emergens: biologi: teleonomi: intern funktion: funktionell kausalitet -> emergent frihet
full emergens: bio-organism: teleologi: systemisk funktion: fenomenal kausalitet -> kreativ frihet

Frågor på det?

Nej, du gör bort dig bra hitills.
Citera
2026-09-10, 14:43
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Nej, du gör bort dig bra hitills.
Vad har du att komma med?? Ingenting.
Citera
2026-09-10, 15:10
Medlem
Citat:
Viljan enligt modellen är inte helt fri och därmed inte slumpvis. Ej heller helt bestämd.
Kan välj börja med att säga att det här är lovande egenskaper.

Inte helt fri eller helt bestämd, men är den lite grann av båda dom delarna? Har viljan komponenter som är fria och komponenter som är bestämda? Eller är det snarare så att vilja är något som dyker upp till följd av både bestämda och icke-bestämda saker?

Återigen så är jag intresserad av vad friheten hänvisar till. Var kommer den från? Vad är den? Hur skulle någonting se ut ifall det vore helt fritt? Vad är det icke-bestämda för nåt?
Citera
2026-09-10, 15:36
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affeldaffel
Kan välj börja med att säga att det här är lovande egenskaper.

Inte helt fri eller helt bestämd, men är den lite grann av båda dom delarna? Har viljan komponenter som är fria och komponenter som är bestämda? Eller är det snarare så att vilja är något som dyker upp till följd av både bestämda och icke-bestämda saker?

Återigen så är jag intresserad av vad friheten hänvisar till. Var kommer den från? Vad är den? Hur skulle någonting se ut ifall det vore helt fritt? Vad är det icke-bestämda för nåt?
Levd frihet är universum som uttrycker sin egen kreativitet, och fri vilja är den form där detta uttryck blir medvetet.
Citera
2026-09-10, 15:53
Medlem
Citat:
Levd frihet är universum som uttrycker sin egen kreativitet, och fri vilja är den form där detta uttryck blir medvetet.
Så vad är skillnaden om en elektron får spinn upp utifrån universums kreativitet eller från ren slump? Vad är själva innehållet av konceptet "universums kreativitet"? Eller är frihet och slump två ord för samma underliggande fenomen?
Citera
2026-09-10, 16:08
Medlem
Bilderberg78s avatar
Min fråga är, då jag inte vet mer än alla andra kan veta. Är vi en utveckling från universums grundämnen, från encelliga livsformer till att vara universums gudar? Eller finns det en metafysisk gud samt vi resten endast är slagg, av dåliga gudomliga experiment som aldrig blivit bra?
Citera
2026-09-10, 16:12
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affeldaffel
Så vad är skillnaden om en elektron får spinn upp utifrån universums kreativitet eller från ren slump? Vad är själva innehållet av konceptet "universums kreativitet"? Eller är frihet och slump två ord för samma underliggande fenomen?
Det finns ingen slump utom på kvantnivå. Fri vilja är ett fenomen som emergerar fram ur universums grundstruktur.
Citera
2026-09-10, 16:17
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Det finns ingen slump utom på kvantnivå. Fri vilja är ett fenomen som emergerar fram ur universums grundstruktur.
Förklara det för en random 18-årig läsare.
Citera
2026-09-10, 18:04
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Vad har du att komma med?? Ingenting.

Då vänder vi på det, jag ställer frågorna som en vetenskap ska kunna svara på.

Du leker gud och tror dig ha alla svaren.
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-09-10 kl. 18:13.
Citera
2026-09-10, 18:19
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Hypo-tes.

Din "Hypo-tes" är snarare en negativ syn-tes. Du går baklänges i resonemanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in