Citat:
Ursprungligen postat av 1905
Vad jag menar är att viljan inte kan vara oberoende eftersom det alltid kommer i från något och alltid vill uppnå något, därför kan inte viljan vara fri - för då hade det inte varit någon vilja.
Ta t.ex. viljan att äta. Eller viljan att låta bli att äta, vilket som. Är den viljan någonsin anledningslös? Kan jag välja att inte vilja äta utan att vilja bevisa en poäng eller pga sjukdom elller liknande? Du kan däremot välja hur du skall gå till väga för att inte äta eller för att äta. Du kan t.ex. gå på resturang eller så kan du gå och köpa mat i en affär. Vill du inte äta kan du välja mellan att t.ex. låsa in dig och göra dig av med nyckeln eller typ sy igen munnen på dig själv. Där är valfriheten, men viljan att göra något för att få ett resultat är inte fri.
Huruvida vi har fri vilja att äta och skita när vi vill eller inte ter sig relativt ointressant för min del: problemet är huruvida vi har fri vilja att vara och bli det vi är. Och jag tror att en Nietzsche svarar nej pa den fragan. Mycket talar för att vi är bundna till vart öde: exempelvis det att vi tenderar att upprepa misstag.
Exempel: Herr X har en tendens att dra till sig 19-åriga sweiziska flickor som får honom att bli olycklig. Herr X lär sig aldrig eftersom det inte går att lära sig: de 19-åriga flickorna kommer alltid att göra honom olycklig, han kommer alltid att dras till dom och låta sig luras och gråta - och när Herr x är död kommer samma sak att ske på nytt för Herr Y vars öde det är att låta sig bedras gång på gång på gång.
Det finns ingen rationell förklaring till sådana här saker och inte går det att välja: x, y,z blir olyckliga.
Detta är enligt min mening en stark indikation på vår blindhet och tafatthet inför ödet, eller fatum. Det finns ingen fri vilja.
En Schopenhauer skulle kanske uttrycka det som så att vi är slavar, i Viljans tjänst. En Sokrates, att vi är slavar i kroppens tjänst. Vad spelar ordvalet för roll när meningen är den samma bland de största av tänkare: determinism, dock ej mekanisk determinism eftersom kausaliteten är en hypotes som ej kan bevisas.