2020-05-26, 09:43
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Kvant visar att världen är indeterministisk och kompatibilism förutsätter att världen är deterministisk.

Ibland får man känslan av att den är förutbestämd då allt föll sig så jävla perfekt.
Citera
2020-05-26, 11:27
Medlem
Franssonss avatar
Jag tror att varje tanke och handling kan spåras tillbaka ur ett tidigare tillstånd i universum. Jag tror inte att vi har mer fri vilja än en flipperkula. Jag tror att vi aldrig kommer få veta. Jag tror inte att kunskap finns. Jag tror att vi gör bäst att leva våra liv som om vi inget visste, för det är antagligen precis så. Om det inte är så gör vi bäst i att inte tro något annat.
Citera
2020-05-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLOS
Personligen brukar jag skilja på fri vilja och fritt agerande. Tror att vår vilja kan vara fri i den mån som du skriver: att vi har kunskap, vet saker, vill saker, tycker saker. Däremot behöver detta inte överföras i att våra handlingar är fria. Tror handlingarna först blir fria när de grundas i ett resonerande och en stark övertygelse att vilja utföra handlingen.

Exempelvis kan en drogmissbrukare vilja sluta med droger, men inte kunna pga. sitt missbruk. Där skulle vi inte säga att agerandet är fritt, även om personen har en övertygelse och vilja att sluta, som i sin tur är fri. Menar vidare att om missbrukaren har viljan att ”vilja inte vilja ta droger” och sen i sin tur sluter upp bakom den föreställningen med hjälp av sin tänkande förmåga och agerar på den, så är handlingen fri. Kort sagt, så ställer jag mig bakom Frankfurts kompatibilism — eller har åtminstone påverkats av den djupt i mitt tänkande.
Det finns varken någon fri vilja eller något fritt agerande. Alla dina handlingar bestäms undermedvetet helt automatiskt av din hjärna helt utan någon kontroll från ditt medvetande.
Citera
2020-05-26, 18:45
Medlem
nerdnerds avatar
Jag har fri vilja därför att jag upplever att jag har det. Fri vilja är ett naturligt fenomen som uppkommer via deterministiska och indeterministiska processer i våra fantastiskt komplexa hjärnor, som ett emergent fenomen. Fri vilja står naturligtvis inte något motsatsförhållande till vår hjärna. Hjärnan styr sig själv.

En del använder sin fria vilja till att frenetiskt förneka existensen av både sin egen och andras fria vilja. De försöker övertala andra att tänka som dem, synbarligen i tron att vi iaf i DET fallet faktiskt har ett fritt val och att man kan välja att tro vad de säger.
Citera
2020-05-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Den metafysiska möjligheten för människan att själv välja fritt bland flera olika möjliga handlingsalternativ i ett godtyckligt ögonblick oberoende av faktorer utanför personens kontroll samt möjligheten att den handlande agenten hade kunnat välja att handla annorlunda i en förfluten situation eller kunnat välja att avstå ifrån handlingen.

Människans största fängelse, fiende, och lidande.

Så mycket elände härstammar från denna lilla missuppfattning. Så mycket tid går åt att ångra dåtid och ha förväntningar på framtid, pga denna lilla enkla, fullständigt galna, lilla detalj.

Tron på att saker kunde varit annorlunda skapar sedan tron på att någon "agent" också är ansvarig, som bara bygger vidare på ett större och större luftslott.
Citera
2020-05-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLOS
Personligen brukar jag skilja på fri vilja och fritt agerande. Tror att vår vilja kan vara fri i den mån som du skriver: att vi har kunskap, vet saker, vill saker, tycker saker. Däremot behöver detta inte överföras i att våra handlingar är fria. Tror handlingarna först blir fria när de grundas i ett resonerande och en stark övertygelse att vilja utföra handlingen.

Exempelvis kan en drogmissbrukare vilja sluta med droger, men inte kunna pga. sitt missbruk. Där skulle vi inte säga att agerandet är fritt, även om personen har en övertygelse och vilja att sluta, som i sin tur är fri. Menar vidare att om missbrukaren har viljan att ”vilja inte vilja ta droger” och sen i sin tur sluter upp bakom den föreställningen med hjälp av sin tänkande förmåga och agerar på den, så är handlingen fri. Kort sagt, så ställer jag mig bakom Frankfurts kompatibilism — eller har åtminstone påverkats av den djupt i mitt tänkande.

Skillnaden mellan en missbrukare och en normal är att den normale kan lättare lära av erfarenheter och ändra sina vanor och sitt beteende. Våra val beror dock på tidigare händelser och eventuellt på slumpen, så fria i någon egentlig mening är vi inte även om vi upplever det så. Med missbrukaren ser vi mer konkret påtagligt exakt vad som begränsar personen, medans orsakerna bakom de val som fattas av en normal person är mer höljt i dunkel.
Citera
2020-06-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog
Kan någon förklar den Fria viljan???
Fri vilja är möjligheten att välja vad man ska göra i en situation istället för att vara villkorad till slumpen eller determinism.
Citera
2020-06-08, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Tror inte på fri vilja eftersom våra psyken består av en massa neuroner och skit som följer fysikens lagar precis som allt annat. Spelar ingen roll om universum är deterministiskt (som man trodde innan man kom på kvantmekanik) eller slumpmässigt, man har ändå ingen fri vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
"Fri vilja" är enligt min mening en muterad primats hjärnspöke, ett tomt begrepp, en vacker fras, som möjliggör en kanske nödvändig individillusion om "valfrihet" och möjlighet till nystart och förändring...men eftersom allt i detta obegripliga världsallt tycks hänga samman och betinga vartannat vore det befängt att tänka sig att en obunden och självvald handling helt plötsligt vore möjlig hos ett djur som endast är en evolutionsprodukt och ursprungligen av samma material eller energi som alla synliga och i någon mån kända kosmiska fenomen. Frågan är helt enkelt: hur fan skulle någon "fri vilja" ha kunnat "inplanteras" i en obevekligt framvältrande process där galaxer strålar, planeter cirklar kring stjärnor och livet som vi känner det styrs av genernas tyranni och överlevnadens och självhävdelsens hårda fakta? "Fri vilja" som en språklig kullerbytta, en psykologisk önskedröm, kort sagt en kulturell konstruktion...

Två bra svar redan för 16 år sedan, men, men folk vill tro på hjärnspöken.
Citera
2020-06-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vad är det isåfall som gör att du väljer det ena alternativet och inte det andra, om inte tidigare erfarenheter som du saknar kontroll över? Det är väldigt enkelt att förklara ett val som en konsekvens av tidigare händelser. Att förklara det på något annat sätt är däremot omöjligt.

Vi tar ett exempel. Du går på restaurang, man kan välja mellan fisk och kött, du väljer kött. Varför? Du kanske minns från tidigare tillfällen att du tycker bättre om detta? Du kanske åt fisk nyligen och känner för att variera dig? Du kanske har fått köttet rekomenderat till dig? Väljer du köttet på grund av någon av dessa anledningar så beror det inte på fri vilja, eftersom det då bara är en konsekvens av en tidigare händelse.

Jag håller med om att det är en relevant frågeställning, och i dagsläget kan ingen svara på det. Men det känns så mycket som att vi har ett fritt val och därför ska vi förutsätta att vi har det och försöka förstå det bättre. Våra beteenden tycks också indikera någon form av fri vilja. Men om den fria viljan inte finns, hur kunde då universum komma till? Någon måste ha handlat med en fri vilja för att skapa det. Det är omöjligt för något att uppstå ur det tomma intet.
Senast redigerad av Heymid 2020-06-08 kl. 20:53.
Citera
2020-06-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag håller med om att det är en relevant frågeställning, och i dagsläget kan ingen svara på det. Men det känns så mycket som att vi har ett fritt val och därför ska vi förutsätta att vi har det och försöka förstå det bättre. Våra beteenden tycks också indikera någon form av fri vilja. Men om den fria viljan inte finns, hur kunde då universum komma till? Någon måste ha handlat med en fri vilja för att skapa det. Det är omöjligt för något att uppstå ur det tomma intet.
Att det känns som att det ligger till på ett visst sätt är inte ett bra skäl för att förutsätta att det är så. Människan är väldigt bra på att inbilla sig saker och på att dra förhastade slutsatser. För att förstå hur saker verkligen ligger till måste man använda logiska argument, och dessa visar oss att den fri viljan just bara är en illusion.
Nej, det finns ingenting i våra beteenden som tyder på en fri vilja.

Det finns ingenting som säger att något inte kan uppstå ur tomma intet. Och även om universum vore skapat så finns det ingenting som säger att det krävde en fri vilja. Och även om universum skapades av någon med en fri vilja så betyder inte det att vi människor har fri vilja.
Citera
2020-06-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Att det känns som att det ligger till på ett visst sätt är inte ett bra skäl för att förutsätta att det är så. Människan är väldigt bra på att inbilla sig saker och på att dra förhastade slutsatser. För att förstå hur saker verkligen ligger till måste man använda logiska argument, och dessa visar oss att den fri viljan just bara är en illusion.
Nej, det finns ingenting i våra beteenden som tyder på en fri vilja.

Det finns ingenting som säger att något inte kan uppstå ur tomma intet. Och även om universum vore skapat så finns det ingenting som säger att det krävde en fri vilja. Och även om universum skapades av någon med en fri vilja så betyder inte det att vi människor har fri vilja.

Om det nu finns en äkta slump, vilket jag inte är övertygad om. Slumpen följer inga lagar, vilket är omöjligt. Slumpen är istället relativt vår kunskap om något.
Citera
2020-06-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om det nu finns en äkta slump, vilket jag inte är övertygad om. Slumpen följer inga lagar, vilket är omöjligt. Slumpen är istället relativt vår kunskap om något.
Varför skulle det vara omöjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in