Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Och har du många äpplen i din trädgård så kan det ändå vara noll päron.
Läs på om kompatibilism. Öht, läs på istället för att bara gissa och tro om vetenskap. För tro gör man ju i kyrkan. Eller?
Många äpplen i min trädgård och noll päron är ingen självmotsägelse. Kompatibalism är däremot självmotsägande snömos som innebär att man inte accepterar de fulla konsekvenserna av determinism. Det är som att erkänna fysikens lagar - och samtidigt tro att det finns spöken som kan gå genom väggar. Jag är enig med att "något" går att kombinera med determinism eller indeterminism, men detta något är inte "fri vilja". Vilka idéer vi tror på har t ex. betydelse för våra beslut och utfall. Om du tror att "eftersom fri vilja inte finns så sätter jag mig med armarna i kors och inte gör något eftersom jag ändå inte kan påverka mitt öde iallafall", så kommer den idén ha påverkan på ditt öde. Oavsett VAD vi väljer så är detta en effekt av kausalitet och eventuellt slumpen, så vi kan lika gärna medvetna om detta fatta kloka beslut och guidas av bra idéer. Även idéer är en del av orsak-verkan och eventuellt slumpen, men vem vet vad som gör att du tror på X idé? Kan vara så att din tro på fri vilja leder till bättre beslut (även om det inte nödvändigtvis är så) än en annan persons tro att det är en illusion, men det ändrar inte att det är en illusion.
Illusionen har nog en del att göra med att man projicerar det man vet nu på dåtiden. Du kan agera annorlunda i framtiden mot hur du agerat i dåtiden, din hjärna kan lära sig av misstag o s v, men det betyder inte att du kunde agerat annorlunda i dåtid. Problemet är även att vi inte ser hur beslut egentligen fattas och alla faktorer som gör att X överväger Y. Vem vet egentligen varför du på just fjärde försöket lyckades hålla dig till ditt träningsprogram medans för mig tog det fem eller tre försök?

Att den "fria viljan" tog över just då vid respektive försök för respektive person kan vi dock avfärda. Om en Stalin tvingar oss eller om vi tillåts agera på våra egna drömmar, mål, viljor, preferenser och önskemål e t c gör all skillnad i världen - eftersom upplevelsen och resultaten är totalt annorlunda. Du har en vilja och det är skillnad på att tillåtas agera på sin vilja eller att vara tvingad av någon, fri vilja har du dock inte eftersom det rent definitionsmässigt förutsätter att dina val kan stå utanför kausala orsakssamband eller slump.
Vad är det du menar jag missat kring kompatibalism och vetenskap med mitt förra inlägg i tråden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Slacker-
Troligtvis existerar både determinism och den fria viljan mer eller mindre.
Hur definierar du fri vilja?