2008-11-07, 12:52
Medlem
Etanols avatar
Hallo!

Har köpt på mig en hel del sojagranulat som jag tror jag kommer över billigt. Är tåligt och smidigt, smakar just ingenting, så har lyckats hyffsat med "köttfärssås" och lasagne även om jag tycker mig känna en viss beska ibland.

Hur som helst, trodde att det här skulle vara helt suveränt att använda som färs till tacos, men när jag provade blev det ett katastrofalt misslyckande. Smakade riktigt illa! Försökte i panik rädda det hela, i med lite tomater, mer kryddor, mer fett... men det smakade illa ändå.

Så tänkte vända mig till er, Flashback, Sveriges kulinariska elit, om tips och råd om hur man ska få till en god tacofärs med sojagranulat.

Tack på förhand!

// Etanol
Citera
2008-11-07, 12:54
Medlem
Necrobutchers avatar
Lite halvOT: Vill du göra veg.färs, så ska du använda vanlig Quornfärs. Helt oslagbart.
Det du snackar om... vetifan.
Citera
2008-11-07, 14:16
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Lite halvOT: Vill du göra veg.färs, så ska du använda vanlig Quornfärs. Helt oslagbart.
Det du snackar om... vetifan.

Quron är inte vego på långa vägar, det innehåller både mjölk och ägg.
Jag röstar på bönröra istället med tacosmak.
Citera
2008-11-07, 14:34
Medlem
Bolages avatar
Mina erfarenheter med vegetarisk tacofärs har inte varit bra alls. Jag har verkligen inte att få ihop nånting som ens liknar tacoköttfärs i smak och konsistens. Oavsett om jag har använt qourn eller tofu eller vadsom.
Citera
2008-11-07, 14:48
Medlem
miklons avatar
Quorn tycker jag fungerar alldeles utmärkt som tacofärs.

Sojagranulat däremot, det ska man nog ha i sås (typ köttfärssås) om det ska fungera bra.
Citera
2008-11-07, 16:39
Medlem
Etanols avatar
Har gjort tacofärs på Quorn, smakade mycket bra. Fast det är klart, originalet med köttfärs är godast. Men jag tänker försöka lite till, det borde gå. Santa Maria har färdiga påsar för vegetarianer som innehåller just sojaprotein.

Lyckas jag inte får jag väl prova vidare, helst med något annat kryddstarkt... det kanske är värt att prova att göra chili con carne!

I övrigt, någon som har några andra tips om sojagranulat, detta märkliga livsmedel?

Tack för alla svar hittills!
Citera
2008-11-07, 16:58
Medlem
Worezs avatar
Koka det i vatten och en buljongtäring. Slå bort vattnet och stek det i lite olja med Tacokrydda och ev. lite vatten. Provat det?
Citera
2008-11-07, 19:06
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Quron är inte vego på långa vägar, det innehåller både mjölk och ägg.
Jag röstar på bönröra istället med tacosmak.

Nu var det väl vegetariskt det handlade om...
Citera
2008-11-07, 19:10
Medlem
Snurrens avatar
Jag gjorde gulash en gång med sojafärs och det blev väldigt gott. Det blir lite "jolmig" smak av sojafärsen så man behöver krydda mycket. Vitlök tex ger sting, jag kan tänka mig att tabasco piggar upp väldigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in