Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-07, 09:03
  #1
Medlem
QP Cheeses avatar
som topic säger, allt går långsamt, scrolla med mushjulet kan ta en lång stund innan den reagerar, när den väl reagerar är jag på slutet av sidan, vad jag än trycker på tar det flera sekunder innan en reaktion, firefox kraschar lite titt som tätt och allt låser sig emellanåt under flera sekunder då man inte kan göra nånting.

verkligen irriterande och detta är verkligen varje gång jag använder det och inte bara ibland, vad kan jag göra?
Citera
2008-11-07, 10:29
  #2
Medlem
xgrodxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
som topic säger, allt går långsamt, scrolla med mushjulet kan ta en lång stund innan den reagerar, när den väl reagerar är jag på slutet av sidan, vad jag än trycker på tar det flera sekunder innan en reaktion, firefox kraschar lite titt som tätt och allt låser sig emellanåt under flera sekunder då man inte kan göra nånting.

verkligen irriterande och detta är verkligen varje gång jag använder det och inte bara ibland, vad kan jag göra?


Låter som om du inte har rätt drivrutiner för grafikkortet eller kör compiz, beryl eller någon annan av satans avkomma.
Citera
2008-11-07, 10:42
  #3
Medlem
Redbeards avatar
Långsammare än vad?
Och du berättar heller inte om din setup. Jag stämmer nog in med föregående talare om drivisar... vad kör du för grafik-kort? Hur mycket minne har du, och kör du en massa 3d-effekter?
Citera
2008-11-07, 17:12
  #4
Medlem
QP Cheeses avatar
använder compiz men inte kuben och alla animationer än så länge, mitt grafikkort är nvidia geforce 8600gt, 2gb i ram och en amd 4400+ processor.

installerat genom wubi men när jag testade en ren installation så var det samma problem.
Citera
2008-11-07, 17:20
  #5
Medlem
Compiz brukar ofta påverka prestandan vid bl.a. scrollning i Firefox negativt. Prova att gå in på inställningar > utseende och välj alternativet "inga effekter". Om det funkar bättre då har du "lösningen" på problemet.

Jag har på min dator aldrig lyckats få bra prestanda med Compiz aktiverat. Det är möjligt att funkar bra på vissa datorer, det vet jag inte.
Citera
2008-11-07, 19:34
  #6
Avstängd
SulFatrykarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
som topic säger, allt går långsamt, scrolla med mushjulet kan ta en lång stund innan den reagerar, när den väl reagerar är jag på slutet av sidan, vad jag än trycker på tar det flera sekunder innan en reaktion, firefox kraschar lite titt som tätt och allt låser sig emellanåt under flera sekunder då man inte kan göra nånting.

verkligen irriterande och detta är verkligen varje gång jag använder det och inte bara ibland, vad kan jag göra?

öh, konstigt låter som du kör ubuntu via wubi-install, mend det är ju isåfall wubis fel..

EDIT. jag ser nu att det är just så - dvs att du kör via wubi install.

det är ju som sagt inte en riktig installation, utan typ som att köra ubuntu i en virtuell maskin. wubi kraschar och håller på. det är ju ett windowsprogram.. det gör inet ubuntu

i alla fall för mig var det så - när jag körde wubi så kraschade det titt som tätt.

detta problem försvann förstås när jag installerade ubuntu på riktig dual boot.
det är inte svårt, så varför inte köra det istället?

själv tycker jag ubuntu är snabbare än windows (xp), för mig. jag har dock en äldre dator utan mycket minne, jag tycker också det är stabilare.
__________________
Senast redigerad av SulFatrykarn 2008-11-07 kl. 19:38.
Citera
2008-11-07, 20:53
  #7
Medlem
danielebs avatar
Citat:
...detta problem försvann förstås när jag installerade ubuntu på riktig dual boot.
det är inte svårt, så varför inte köra det istället?
Inte för att jag vill vara ett smartass men:
Citat:
installerat genom wubi men när jag testade en ren installation så var det samma problem
.
Citera
2008-11-07, 21:27
  #8
Medlem
En sak som du också kan kolla är inställningarna för den där desktop-search-mojängen, tracker har jag för mig att den heter. Är den påslagen? Är den inställd på att använda massor med cpu etc? Vild chansning men ändå något värt att kolla.
Citera
2008-11-07, 21:51
  #9
Avstängd
SulFatrykarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Inte för att jag vill vara ett smartass men: .

Jag tror helt enkelt att han bara testat wubi-install, men garderar sig genom att hitta på att han installerat som vanligt också.

Det är ju inte ovanligt med buggande och kraschande när man kör via wubi, men jag har aldrig hört talas om kraschande webläsare och dylikt om man installerar "på riktigt". Tvärtom brukar Windows ha mer problem av den typen.
Citera
2008-11-07, 22:21
  #10
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Jag tror helt enkelt att han bara testat wubi-install, men garderar sig genom att hitta på att han installerat som vanligt också.

som man känner sig själv känner man andra sägs det...

mej jag säger inte bara så, hade ett helvete att få bort det efter en ren installation också, slutade med att jag var tvungen att installera om windows också efter fixmbr inte funkade på vista, iaf inte på mitt..
grub var INTE lätt att få bort samtidigt som man behöll vista.

men topic iaf, verkar få det flyta lite bättre nu, vettefan vad jag gjorde, pillat lite här och var och nu verkar det funka bättre iaf., vissa sidor bättre än andra vad gäller scrollning och det fryser inte lika mkt nu vilket är rätt skönt...
Citera
2008-11-08, 00:20
  #11
Medlem
Jag kom på en till sak du kan göra. Om du nödvändigtvis vill köra med Compiz-effekter kan du prova ett alternativ till Firefox som heter Swiftfox. Man kan säga att det är en optimerad version av Firefox. När jag körde med Compiz hjälpte den en del.

http://getswiftfox.com/

Bara att tanka ned en .deb-fil från den sidan och installera. Kan vara värt ett försök iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback