2008-11-06, 23:32
Bannlyst
Kan man ha en dator i hög luftfuktighet? om det är en 80-90% luftfuktighet, eller pajjar den då?
Citera
2008-11-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Kan man ha en dator i hög luftfuktighet? om det är en 80-90% luftfuktighet, eller pajjar den då?

Det är nog ingen bra idé.
Citera
2008-11-07, 03:54
Medlem
paskharens avatar
jodå det e ingen fara, jag har haft flera datorer i en källare i isådär 10 års tid. På sommaren kunde luftfuktigheten bli rätt extrem men det var inga som helst problem.
Citera
2008-11-07, 04:24
Medlem
Nu kan jag ha fel, men jag tror inte alls att det är några problem (är 99% säker).

För att det ska bli några problem måste ju vattnet i luften kondensera inuti datorn, dvs. någon yta måste vara kallare än den omgivande lufttemperaturen för att det ska kunna bildas kondens och det händer ju inte såvida du inte kör kompressorkylning eller liknande (då måste du ju isolera i vilket fall som helst, eftersom vissa ytor (t.ex. baksidan på moderkort) blir extremt mycket kallare än lufttemperaturen såvida du inte har datorn stående ute i kallaste Sibirien )

I en normal luftkyld dator kan jag inte tänka mig att kondens skulle kunna uppkomma öht., möjligtvis om du har ställt den ute i kylan för att sedan ta in den extremt snabbt i varm luft och sedan starta fort som tusan, det skulle kanske kunna gå att skapa lite kondens då men då får du fan anstränga dig och frågan är om det är tillräckligt mycket för att skapa några problem eller om det bara dunstar bort fort.
Senast redigerad av osen 2008-11-07 kl. 04:40.
Citera
2008-11-07, 04:37
Medlem
Björn Johanssons avatar
Överhettning är nog ett större problem i så fall med tanke på att datorer fungerar utmärkt i fuktiga länder som Syd/Nordkorea, i djungeln osv.
Citera
2008-11-07, 05:54
Medlem
ALessonLearneds avatar
ha den inte avstängd för läge bara.. då kan du få problem sen..
Citera
2008-11-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALessonLearned
ha den inte avstängd för läge bara.. då kan du få problem sen..

Hur menar du då? Ingen massa kan ju bli kallare än omgivningstemperaturen i det här fallet ändå, så ingen kondens ska ju kunna bildas även om den stått avstängd. Däremot, som jag skrev tidigare, skulle det kanske gå att få till lite kondens om man har datorn stående ute i kylan för att sedan ta in den i rumstemperatur fort som fan och sätta på. Tveksamt om det skulle bildas tillräckligt mycket för att skapa några problem dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in