• 1
  • 2
2008-11-06, 22:57
Bannlyst
hej
Jag fyller 30 snart är 29. Men nu är de så att jag vill ha råd vad man kan bjuda på ex ost, kex gräddtårta vilken smak. Ska man ha chips. Har ni haft en fest berätta kanske fångar upp något läckert recept. Jag tycker om och baka en kanske inte är så duktig på de.
Citera
2008-11-06, 23:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss78
hej
Jag fyller 30 snart är 29. Men nu är de så att jag vill ha råd vad man kan bjuda på ex ost, kex gräddtårta vilken smak. Ska man ha chips. Har ni haft en fest berätta kanske fångar upp något läckert recept. Jag tycker om och baka en kanske inte är så duktig på de.
Du får först berätta vilken klientell du tänker catera för? Hur många? Kommer det barn, vegetarianer, äldre människor eller allergiker? Vad får det lov att kosta och sist men inte minst; hur många rätters måltid handlar det om?

~Paul~
Citera
2008-11-06, 23:10
Bannlyst
Jag tro de blir mellan 10-15 personer inga barn ungdomar mellan 20 till 35.
Jag har en etta med pentrium, de finns inga allergiker vad jag vet nu.
Jag behöver råd med ska jag köpa inbjudingskort el göra dem själv typ.
Denna festdag kommer inte min familj el släkt och ingen av dessa dricker alkohol särskilt mycket.
Citera
2008-11-06, 23:15
Bannlyst
Jag vill ha något salt är inte säker på om smörgåstårta blir för mycket. Men tårta förstås ska jag ha men det finns så många sorter har alltid nästan haft prinsesstårta. Det får kosta 200-400kr jag köper billiga grejer på willys men inte tårtan då. Festen kommer vara kl 18-19 typ.
Citera
2008-11-06, 23:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag tro de blir mellan 10-15 personer inga barn ungdomar mellan 20 till 35.
Jag har en etta med pentrium, de finns inga allergiker vad jag vet nu.
Jag behöver råd med ska jag köpa inbjudingskort el göra dem själv typ.
Denna festdag kommer inte min familj el släkt och ingen av dessa dricker alkohol särskilt mycket.
OK, om jag har fattat det rätt så kommer det 10-15 personer som är mellan 20 och 35 år gamla. Dessa människor skall få plats i en etta med kokvrå. Ingen av dessa deltagare dricker speciellt mycket alkohol. Och till alla dessa människor tänker du laga mat i din etta med pentry?

Innan jag svarar så måste jag dock försäkra mig om att det här inte är ett skämt?

~Paul~
Citera
2008-11-06, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Innan jag svarar så måste jag dock försäkra mig om att det här inte är ett skämt?

~Paul~

Nej det här är inget skämt, hon skriver alltid som en E:ad fjortistjej.

Tips, sök på hennes inlägg om hennes "Dait"
Senast redigerad av XoZ 2008-11-06 kl. 23:33.
Citera
2008-11-06, 23:49
Medlem
dePauls avatar
Jag blir mer och mer förvirrad. Skall hela festen för 10-15 personer få kosta endast 200-400 kronor inklusive tårtan?

I så fall föreslår jag att du köper tårtbottnar på Lidl, smörjer dem med lite sylt och sprutar på grädde på sprayburk. Dekorera med några non-stop och servera.

Till huvudrätt kan du ha några konservburkar med Bullens pilsnerkorv som du serverar med Lidls halvfabrikatbröd.

Som efterrätt får det nog bli melonkulor och resten av grädden

~Paul~
Citera
2008-11-06, 23:59
Moderator
evilhoneys avatar
Äh, en smörgåstårta för 10-15 pers kan man slänga ihop för en 400ing utan större problem. Köp någon läst att bjuda på och be folk ta emd eget dricka om de vill ha starkare grejjer.
Citera
2008-11-07, 00:11
Bannlyst
hej
Jag har en 43 kvadrats lägenhet med riktit kök. Jag är 29 år och om du antyder att jag är 14 år och går på E för min stavelse är det din åsikt.
Jag fick mig ett gott skratt du som sa det med konservburkar och fynda på Lidl Men jag får kanske lägga till några hundralappar.
Citera
2008-11-07, 00:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
hej
Jag har en 43 kvadrats lägenhet med riktit kök. Jag är 29 år och om du antyder att jag är 14 år och går på E för min stavelse är det din åsikt.
Jag fick mig ett gott skratt du som sa det med konservburkar och fynda på Lidl Men jag får kanske lägga till några hundralappar.
OK, jag återkommer i morgon med ett något mer seriöst förslag .

~Paul~
Citera
2008-11-07, 14:50
Medlem
Deannas avatar
Jag fyllde 30 i mars och hade då kallskuret och potatissallad, skittråkigt i matväg (tyvärr är jag allergisk mot typ allt, så detta var något av de få saker som fungrade), men fick ändå en trevlig stund.. Jag är övertygad om att det är inte maten som gör festen, utan sällskapet.

Här kommer två förslag som jag tror skulle passa de flesta kvinnliga 30 åringars födelsedagsfiranden.

Afternoon tea. Du får ha en bjudning tidigare på dagen, runt 16:00 är väl lämpligt. Några sorters te (kanske också kaffe om du har det hemma), köp exempelvis förpackningar med olika smaker (vet att Twinings och Lipton har det), köp t.ex både svart och grönt te. kanske även något örtte (Friggs blåbär, hallon eller ingefära/citron är gott). En förpackning te kostar kring 15-25 kr.
Sen bakar du scones och kanske nogon annan typ av smörgås (sconsen kan gärna bakas av då folket redan är där) och så har du goda pålägg.. Gruka, philadephiaost, marmelad, rökt skinka, rökt lax, någon annan slags färskost...(din fantasi sätter gränsen). Något lite lätt bakelse kanske, sockerkaka och grädde + sylt passar bra till te.
Sen behöver du inget annat än sällskapet..

Mingel. Syftet är att äta lite småplock, dricka lite gott och prata med varandra. Mingel kan ske runt 19-tiden. Bjud på någon eller några goda ostar, salta kex, småkorvar, hemmagjorda snittar (det finns miljontals sådana recept på nätet).. även är det din fantasi som sätter stopp här också..
Bjud på bål.. vill du komma undan billigt välj alkoholfri.. (sök på google efter recept). Använd frukt som dekoration, även fryst frukt som "isbitar".. Här tycker jag inte tårta passar, men kanske kaffe + en bit choklad (välj tex en mjölkchoklad och en mörk choklad.. Ta en chokladkaka, t.ex. Marabou Premium eller Lindt och bryt den i bitar och lägg fram.. billigt och gott)
Sen kan du kanske hitta på lite roliga lekar som ni kan leka tillsammans.

Är det dina vänner som kommer så bör de veta hur din ekonomi ser ut och därför inte heller kräva en stor brakfest.. Det viktigaste är ju att ni har trevligt, eller hur?
Citera
2008-11-07, 15:38
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Vad har du tänkt dig? Ska det bjudas på mat eller räcker det med snittar? Kanske har du bara tilltugg som chips, popcorn och dip samt en bål i åtanke. Lättast är om du ger förutsättningarna innan du får tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in