2008-11-06, 20:09
Medlem
biljons avatar
Är i tagen med att köpa en lägenhet i en oäkta förening och försöker bli klok på reglerna runt detta.
Priset på min lägenhet är 4,8 miljoner och månadsavgiften ligger på 2200 kr.
Enligt tidigare ägaren ligger marknadshyran på ca 7000 kr för denna typ av lägenhet i det området.
Hur mycket kommer jag att få betala i skatt för mellanskillnaden? Kommer hela köpesumman att ge tillräckligt stort lättnadsbelopp så hela skatten kvittas?

Vad finns det för andra fällor man kan springa in i när det gäller oäkta förening?
Citera
2008-11-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Är i tagen med att köpa en lägenhet i en oäkta förening och försöker bli klok på reglerna runt detta.
Priset på min lägenhet är 4,8 miljoner och månadsavgiften ligger på 2200 kr.
Enligt tidigare ägaren ligger marknadshyran på ca 7000 kr för denna typ av lägenhet i det området.
Hur mycket kommer jag att få betala i skatt för mellanskillnaden? Kommer hela köpesumman att ge tillräckligt stort lättnadsbelopp så hela skatten kvittas?

Vad finns det för andra fällor man kan springa in i när det gäller oäkta förening?

Här finns exempel:

http://www.fastighetsmaklarna.se/fas...kopa.html#kopa
Citera
2008-11-07, 10:39
Medlem
Sen kan man ju undra varför det finns oäkta brf:er.

Det verkar ju vara en förlustaffär för alla utom skatteverket.
Citera
2008-11-07, 15:35
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sen kan man ju undra varför det finns oäkta brf:er.

Det verkar ju vara en förlustaffär för alla utom skatteverket.

Du har väl rätt angående skatteverket, om inte oäkta föreningar fanns skulle dom ha mindre jobb.

Finns det någon på forumet som vet hur man räknar ut den exakta marknadshyran i sitt område och bostad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in