Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-06, 18:47
  #1
Medlem
Jag håller på å bli sinnesjuk... Varenda gång man ska göra något med datorn, så jävlas det. Alltid. Var tvungen att lugna ned mig med whiskey för att inte datorhärket skulle åka ut genom fönstret. Och eftersom jag ska jobba imorgon så kan jag inte dricka massa whiskey nu... Därför ber jag er på flashback om hjälp... Jag är ledsen om detta har frågats förr, har sökt men hittade inga tillfredsställande svar.

Nu till problemet.

Jag ska göra en sån enkel sak som att ta bort allt på datorn och installera om windows. Jag har kopierat över det som skall sparas på en extern hårddisk och har till och med en äkta (köpt för hutlösa pengar) version av Windows Home Edition.

Så jag ändrar i BIOS till att datorn ska bootas från skivan, kör in CD:n å startar om datorn. Allt är frid å fröjd ända tills datorn säger att den inte hittar hårddisken. Då kommer jag inte längre.

Eftersom datorn har en fungerande hårddsik så gick jag in i Windows och startade skivan ifrån Den Här Datorn. Gick hur bra som helst. Den började samla information om installation osv och sen startade datorn om sig. Väljer att installera och sen kommer det upp en blå skärm med nåt jävla felmeddelande som säger att det är strul med hårddisken.

Jag är inte så haj på detta med datorer, men jag tror att jag har en SATA disk. Jag har läst om floppy discs och drivrutiner, men fattar inte riktigt. Jag tror jag höll på med den där skiten när datorn var ny också... Ska jag ladda ned drivrutiner (var?) och lägga in på diskett? Borde inte de sitta kvar sen förut i datorn eftersom jag uppenbarligen lyckats installera Windows förut en gång?

Hur som helst... nu blir detta lite väl långt och tjatigt, men jag håller verkligen på att bli galen på riktigt. Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig att se ljuset?
__________________
Senast redigerad av RollerBoySE 2008-11-09 kl. 01:25. Anledning: rubrik
Citera
2008-11-06, 18:48
  #2
Medlem
b0gfettos avatar
Jag har för mig att det kommit upp ett antal "datorn hittar inte min hårddisk"-trådar senaste tiden, vet inte varför men kika igenom forumsdelen lite så kanske du hittar det du söker.
Citera
2008-11-06, 19:04
  #3
Medlem
FISKISCHs avatar
Vad har du valt som "secound boot device" eller vad det nu heter. Där ska det iaf vara HDD.
Kanske inte alls har med saken att göra, och du kanske har kollat det redan. Men anyway. Kanske funkar efter det?
Citera
2008-11-06, 19:08
  #4
Medlem
Twofishs avatar
edit: fel

Vad är det för felmeddelande du får?
Vet du vad du har för moderkort, i så fall brukar drivrutinerna gå att hitta på tillverkarens webbsida.
__________________
Senast redigerad av Twofish 2008-11-06 kl. 19:13.
Citera
2008-11-06, 19:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
edit: fel

Vad är det för felmeddelande du får?
Vet du vad du har för moderkort, i så fall brukar drivrutinerna gå att hitta på tillverkarens webbsida.

Har precis "bränt" drivurtiner på diskett. Ska kolla om det funkar bättre. Felmeddelandet består av en blå helskärm och vit text över halva skärmen. Har inte läst allt, men det står att man ska göra CHKDSK /F, kolla efter virus å sånt. Sen lär man starta om dattan manuellt.

Ska göra ett försök med drivrutinerna nu. Får se hur det går.
Citera
2008-11-06, 19:17
  #6
Medlem
Andreasvbs avatar
Drivrutinerna läggs in på hårddisken, och eftersom du formaterat så ligger det inte kvar. Leta reda på disketten du använde förra gången och håll ned F6 när Windows Setup precis skall börja kopiera, då står det att du skall trycka ned knappen.

Hittar du inte disketten kan du kolla hemsidan för moderkortet, brukar finnas drivrutiner där.
Citera
2008-11-06, 19:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Drivrutinerna läggs in på hårddisken, och eftersom du formaterat så ligger det inte kvar. Leta reda på disketten du använde förra gången och håll ned F6 när Windows Setup precis skall börja kopiera, då står det att du skall trycka ned knappen.

Hittar du inte disketten kan du kolla hemsidan för moderkortet, brukar finnas drivrutiner där.


Fast jag har inte formaterat än. Jag har för mig att man kan välja att radera det gamla när man ominstallerar från Windows-skivan. Men jag kommer inte ens dit.

Nu har jag tagit reda på vad jag har för moderkort, laddat hem SATA-drivrutiner, tryckt F6 å installerat dem. Samma jävla skit händer ändå.
Citera
2008-11-06, 21:14
  #8
Medlem
927s avatar
vad är det för moderkort?
Citera
2008-11-07, 01:20
  #9
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bryta
men det står att man ska göra CHKDSK /F

Har du kört chkdsk då? chkdsk /x /r
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback