• 1
  • 2
2008-11-06, 13:29
Bannlyst
Om universum aldrig kommer att stå stilla, så borde ju universum efter en ändlig tid börja om där den var från början igen. Lite som att kasta 10 tärningar.. tillslut har du fått alla kombinationer, och träffar då tillslut en kombination som varit förut.

Det jag bekymrar mig över: ska skithelvettet börja om från början igen? Är vi odödliga? Kan tänka mig att man blir uppdelad till en massa små medvetna insekter när man blir föda till maskar; men allt liv, kommer det börja om från början igen? Ingen väg ut? Kan man stoppa reinkarnation på något sätt? Spelar ju ingen roll vad man gör: löser upp de atomer man består av.. universum sjunker ihop och börjar om från början igen; den kommer aldrig att stå stilla för evigt eller repetera sig i en loop där liv inte uppstår.

Uppenbarligen så repeterar ju universum sig, annars skulle vi ju inte finnas här eftersom att universum har funnits under en oändlig lång tid utan att "fastna" i en punkt eller loop där liv inte uppstår.

Någon som vet hur man dödar universum? Det är omöjligt för det kommer aldrig att ske.

Njut av era liv, om och om igen.. som hundar, grävlingar och allt som era atomer har varit och kommer att vara.

Njut av alla barnmisshandel osv som aldrig kommer att kunna utrotas: universum gör det om och om igen.

En dag står jag kanske där med en röd flagga och mottot: "Join us, lets destroy/kill the universe and make sure it's dead for the eternity", där vetenskapen ska vara en röd tråd.
Senast redigerad av w1ze 2008-11-06 kl. 13:33.
Citera
2008-11-06, 13:38
Medlem
Dom flesta teorier säger att universum inte startar om igen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fate_of_the_universe
Att allting skulle bli kallt och stilla är en relativt vedertagen teori.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_death_of_the_universe

Men frågan är om inte det reflekterar vårt linjära tänkande mer än något annat.
Det är väldigt typiskt västerländskt egentligen.
I vissa kulturer finns det cykliska tänkanden,
som då har lättare att tro på att universum skulle start om igen.
Hinduismens reinkarnationstänkande är väl ett typiskt sånt antar jag...

Men hoppet är det sista som lämnar människan
Det finns alltid en väg ut,
eller åtminstone ett konstant sökande efter en väg ut.
Vi kan till exempel tänka oss att människans teknologi tar kontroll över universum,
håller det vid liv,
eller så att människan överlever universums 'reboot'.
Eller så kan man tänka sig Nirvana som en väg ut,
det beror helt på vilket perspektiv man har.
Dom är relativt kompatibla ändå egentligen,
så jag tycker inte det spelar så stor roll.
Så länge man är positiv så ordnar det sig
Citera
2008-11-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w1ze
Om universum aldrig kommer att stå stilla, så borde ju universum efter en ändlig tid börja om där den var från början igen. Lite som att kasta 10 tärningar.. tillslut har du fått alla kombinationer, och träffar då tillslut en kombination som varit förut.

[_ _ _]
Statistiskt sett finns det inget som säger att du inte kan undvika att kasta en vissa kombination ad infinitum. Det är alltid samma chans för att en viss kombination ska komma upp. 1:10 betyder inte att du kommer att få alla kombinationer om du kastar 10 gånger, det betyder att varje gång du kastar så kommer det vara 1 chans på 10 att du får en specifik kombination.

Om universum är oändligt stort så borde antalet kombinationer också vara oändligt många?
Citera
2008-11-06, 13:59
Medlem
47ans avatar
Tänk om alla teorier om att universum startar om är från folk som inte kan föreställa sig oändlighet och behöver en loop eller ett slut? I och med att det inte finns tillräckligt med massa i universum för att hindra expansionen så tror jag inte det kommer hända.

MVH 47an
Citera
2008-11-06, 16:14
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:

Det jag bekymrar mig över: ska skithelvettet börja om från början igen? Är vi odödliga? Kan tänka mig att man blir uppdelad till en massa små medvetna insekter när man blir föda till maskar; men allt liv, kommer det börja om från början igen? Ingen väg ut? Kan man stoppa reinkarnation på något sätt? Spelar ju ingen roll vad man gör: löser upp de atomer man består av.. universum sjunker ihop och börjar om från början igen; den kommer aldrig att stå stilla för evigt eller repetera sig i en loop där liv inte uppstår.

Uppenbarligen så repeterar ju universum sig, annars skulle vi ju inte finnas här eftersom att universum har funnits under en oändlig lång tid utan att "fastna" i en punkt eller loop där liv inte uppstår.

Någon som vet hur man dödar universum? Det är omöjligt för det kommer aldrig att ske.

Njut av era liv, om och om igen.. som hundar, grävlingar och allt som era atomer har varit och kommer att vara.

Njut av alla barnmisshandel osv som aldrig kommer att kunna utrotas: universum gör det om och om igen.

En dag står jag kanske där med en röd flagga och mottot: "Join us, lets destroy/kill the universe and make sure it's dead for the eternity", där vetenskapen ska vara en röd tråd.

Om det skulle det, så tyder ju allt på att det hade varit andra fysikaliska principer där tex strutsliknande varelser med enorma huvuden styr planater bebodda av grafitbaserat liv, naturlagar och inget garanterar att liv någonsin skulle uppkomma, är vi resultatet av en sju helvetes massa sammanträffanden eller finns det en orsak/öde?
Men kom ihåg att även om universum skulle återuppstå så kommer bara energin vara evig, det kanske inte ens måste finnas atomer/grundämnen.

Tänk på hur fruktansvärt små oddsen är att vi finns, om du är lagt åt det metafysiska hållet så känn dig glad att du fick komma till jorden i oavsett av de två fallen var glad/gör det mesta av det
Citera
2008-11-06, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Statistiskt sett finns det inget som säger att du inte kan undvika att kasta en vissa kombination ad infinitum. Det är alltid samma chans för att en viss kombination ska komma upp. 1:10 betyder inte att du kommer att få alla kombinationer om du kastar 10 gånger, det betyder att varje gång du kastar så kommer det vara 1 chans på 10 att du får en specifik kombination.

Om universum är oändligt stort så borde antalet kombinationer också vara oändligt många?

Förstår inte vad du vill komma fram till,
men universum har inte oändligt mycket materia.

Det som kan ske är att materia lämnar resten av den andra materian för alltid,
dvs "åkter utåt i universum ensamt". Det kan bara sluta med att alla materia aldrig träffas igen, och då har vi ett the-end.
Citera
2008-11-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Förstår inte vad du vill komma fram till,
men universum har inte oändligt mycket materia.
All materia är oändlig (men kanske inte obegränsad). Något som inte har någon början eller slut kan inte mätas eller räknas. Nuet är inte kvantitativt, det är kvalitativt.

Citat:
Det som kan ske är att materia lämnar resten av den andra materian för alltid,
dvs "åkter utåt i universum ensamt". Det kan bara sluta med att alla materia aldrig träffas igen, och då har vi ett the-end.
Det är det "heat death" går ut på, se mitt första inlägg här i tråden.
Men det är absolut inte det enda som "kan ske".
Det finns andra teorier också.
Citera
2008-11-06, 17:22
Bannlyst
Citat:
Kommer universum starta om igen?
vadå starta "om"? finns det något som tyder på att det ens har startat?

Citat:
Det jag bekymrar mig över: ska skithelvettet börja om från början igen? Är vi odödliga?
vad har det för betydelse? du minns ju ändå inte dina tidigare liv.

Citat:
Kan man stoppa reinkarnation på något sätt?
det går att stoppa det för en stund om man blir som buddha, men det går aldrig att stoppa det för evigt.

Citat:
även om man skulle lyckas med det, skulle Den Odödlige Guden bara skapa om den igen.

Citat:
universum har inte oändligt mycket materia.
det kan du inte veta
Citera
2008-11-06, 21:12
Medlem
Loke.ps avatar
Har funderat på något liknande förut om universum är oändligt och materian oändlig borde det inte finnas oändligt med kopior av jorden?
har en jättefånig tanke men vafan kan väll dra den här.
Om man går tillräckligt långt ner i en atom/proton/kvark så kanske man hittar ett nytt universum som har mindre atomer/protoner/kvarkar och i dom ytligare ett universum.
Citera
2008-11-06, 21:14
Medlem
47ans avatar
Materian är inte oändlig någonstans! Den materia vi har idag är den vi får leka med i all fram tid.
Rätta mig _gärna_ om jag har fel.
Citera
2008-11-06, 21:43
Medlem
ny materia skapas på löpande band i universum vill jag minnas.

jag tror också på ett "the end" till slut. men man vet ju aldrig. om all materia till slut åker ensamt åt spridda håll i universum så måste dom ju ha ett tomrum att åka i. och tomrummet skapades ju enligt bb teorin i big bang, och är inte oändligt, men expanderar hela tiden snabbare än ljuset. men vad är det för magisk kraft som sköter expansionen av tomrummet? och hur länge kan det expandera?

även om materian inte har nån gravitation som drar den tillbaka så kanske tomrummet en dag får för sej att dra ihop sej igen, och drar med sej all materia. eller så slutar tomrummet att expandera, och stannar så att materian studsar mot en "kant" och återvänder.
Citera
2008-11-07, 15:15
Medlem
Citat:

satsa på fullständig upplysning! då bryr du dig helt enkelt inte om vad som händer med universum
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in