2012-02-01, 17:40
Medlem
keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det är en hyffsat bra jämförelse. En Typhoon har dock fortfarande ingenting att säga till om mot en Su35BM, det kan bara F15 (marginellt och med tur) och F22 göra. Så inom "Air superiority" som EF2000 byggdes för är den inget annat än ett hopplöst fall och mot markmål är det bara Rafale och Gripen som kan erbjuda verklig förmåga.

Vad saknar EF för att kunna utmana en Su35?

En EF är ju ett modernare plan än F15 så det skulle ju vara "logiskt" om en EF matchade Su35?

F-22 borde ju vara "overkill" mot en Su35, är väl PAK-FA som ska utmana F-22?

Apropå markmål är inte den förmågan på G hos EF också?

Nåja nog med frågor för tillfället
Citera
2012-02-01, 19:16
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keaton
Vad saknar EF för att kunna utmana en Su35?
Skillnaden ligger dels i farten men även i radarsystem och tillgängliga vapen. F15 och F22 är de enda flygplanen som är snabba nog att komma ifatt en Su35BM eller moderniserad Su27SM2.

Exempel:
Framifrån (120 grader) kan man inte anfalla flygplanet från (F22 undantagen... typ) och bakifrån kan man inte komma ifatt oupptäckta. Dels pga den bakåtseende radarn som hittar ett 0,1m² objekt på ca 45km avstånd (gränsen till NEZ bakifrån mot en meteor) och dels för att man behöver åka i överljudsfart för att komma ifatt planet (vilket gör att OLS35 upptäcker en på 90km). När Su35 har skjutit bort sina robotar och det är dags för dogfight med akan, ja då är EF2000 för långsam för att komma ifatt.

Till de har Su35 ganska överlägsen räckvidd på sina jaktrobotar vilket gör att de kan utnyttja sitt BVR-övertag. Så där är bakgrunden till min slutsats. Ingen kommer tillräckligt nära oupptäckt (förutom F22), Su35 har längre räckvidd och bara F15 och F22 kan flyga ifatt efter att robotarna är slut.
Citat:
En EF är ju ett modernare plan än F15 så det skulle ju vara "logiskt" om en EF matchade Su35?
På vissa punkter matchar den, typ i vapenlast etc. Men det spelar knappt någon roll när man aldrig kommer nära nog och inte heller kan jaga ifatt målet.
Citat:
F-22 borde ju vara "overkill" mot en Su35, är väl PAK-FA som ska utmana F-22?
F22 är för tillfället det bästa jaktplanet som finns. Enda handikappet är avsaknad av IRST. Su35 är tack vare vapensystemen herre på täppan. Pak FA kommer ha bättre flygegenskaper än F22 (fart, räckvidd, manöverduglighet), längre räckvidd med vapen (upp till K-100) osv. Pak FA kommer att klå F22 som pga sin design (för små interna platser för robotar) inte kommer kunna bära likvärdiga vapen internt.
Citat:
Apropå markmål är inte den förmågan på G hos EF också?

Nåja nog med frågor för tillfället
Markmålssidan hos EF2000 är minst sagt bristfällig. https://www.flashback.org/sp35040841
Citera
2012-02-01, 19:39
Medlem
Citat:
Skillnaden ligger dels i farten men även i radarsystem och tillgängliga vapen. F15 och F22 är de enda flygplanen som är snabba nog att komma ifatt en Su35BM eller moderniserad Su27SM2.

Med tanke på att en Eurofighter klarar av att spränga ljudvallen utan att använda efterbrännkammaren och en F-15 in klarar av det på normala höjder så är jag väldigt nyfiken på hur du kommer fram till den slutsatsen.
Citera
2012-02-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Med tanke på att en Eurofighter klarar av att spränga ljudvallen utan att använda efterbrännkammaren och en F-15 in klarar av det på normala höjder så är jag väldigt nyfiken på hur du kommer fram till den slutsatsen.

Ta en titt i hans posthistorik. Det är uppenbart att han har en förkärlek för att nämna Su-35 då han gör det i vartannat inlägg. Hans logik verkar utgå från att vrida och vända på diverse tillgängliga siffror från framgooglade specifikationer. Då Eurofightern inte är lika snabb som Su-35 under fullt blås med efterbrännkammaren är den "sämre".

Med den logiken borde å andra sidan MiG-31 vara världens bästa stridsflygplan då det är snabbast och har en monsterprestanda i övrigt med dess stigförmåga, långräckviddiga jaktrobotar etc. En JAS 39C/D framstår som en långsam propellerkärra från första världskriget i jämförelse med MiG-31... på pappret vill säga.
Senast redigerad av Omregistrerad 2012-02-01 kl. 20:15.
Citera
2012-02-01, 21:32
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Eurofighter Top Speed: Mach 2 at altitude
Su27 Top speed Mach 2,35
Su35BM Top Speed mach 2.25 At altitude
F15 Top Speed Mach 2,5+

Det ser ut som om bara F15 är snabb nog
Citera
2012-02-01, 21:52
Medlem
Citat:
Su27 Top speed Mach 2,35
F15 Top Speed Mach 2,5+

EF bör kunna göra lite mer än mach 2 men det finns uppenbarligen inga officiella siffror, och det hänger väl kanske mest på hur intagen är designade, deltavingen lär ha ganska bra egenskaper. Alternativt sätter värmen begränsningar.

EF sägs kunna göra mach 1,2-1,5 utan EBK. Varför det är ett så stort intervall vet jag inte, kanske är 1,5 med tom tank, men det är hursomhelst ganska snabbt.
Citera
2012-02-01, 22:04
Medlem
Nu är ju problemet med EF att den inte levererar... inte att grunddesignen skulle vara dålig (för det är den inte). Det är snarare ett politisk-ekonomiskt problem.
Citera
2012-02-02, 00:36
Medlem
Citat:
Su27 Top speed Mach 2,35
F15 Top Speed Mach 2,5+

Toppfart med efterbrännkamera på hög höjd är inte vad som används under uppdrag så det är inte direkt relevant. Vad jag är nyfiken på är deras marschhastighet och där har jag bara hört Eurofighter som flygplan med effektiv super cruise och förslag om att Su35 ska klara det..
Citera
2012-02-02, 00:57
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Toppfart med efterbrännkamera på hög höjd är inte vad som används under uppdrag så det är inte direkt relevant. Vad jag är nyfiken på är deras marschhastighet och där har jag bara hört Eurofighter som flygplan med effektiv super cruise och förslag om att Su35 ska klara det..
Om en Su35 har slut på robotar så kommer en jagande EF2000 att avslöja sig utanför sin egen räckvidd. Då kan Su35an helt enkelt bara dra ifrån ännu snabbare än Typhoonen mäktar med att jaga. Är det däremot en F15 eller F22 så kan Flankern tvingas in i en dogfight då båda flygplanen kan ta in distans på en Flanker.
Citera
2012-02-02, 15:22
Moderator
Eerieyes avatar
Det finns väl två typer av supercruise? En där man klarar sig helt utan EBK och en där man tänder EBK i det transsoniska området enbart för att på så vis komma förbi alla "vägarbeten" och alla bankande tryckstötar på olika delar av planet.

Concorde kunde komma upp i överljudsfart utan EBK men valde ändå att tända sina EBK runt ljudvallen eftersom man hade sett att det faktiskt var bränslekonomiskt fördelaktigt att göra så.
Citera
2012-02-02, 17:59
Bannlyst
Angående SU 35 med sina (på papperet) bättre robotar. Är det inte så att de ryska robotarna är sämre på att träffa manövrerande mål än sina västerländska motsvarigheter?
Citera
2012-02-02, 18:34
Medlem
Citat:
Om en Su35 har slut på robotar så kommer en jagande EF2000 att avslöja sig utanför sin egen räckvidd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rote_(flyg)

Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
Angående SU 35 med sina (på papperet) bättre robotar. Är det inte så att de ryska robotarna är sämre på att träffa manövrerande mål än sina västerländska motsvarigheter?

Det är snarare tvärtom vilket är anledningen till att IRIS-T och AIM-9X tagits fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in