Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Min poäng var att allt detta möjliggjordes först när man kunde sammanställa data från olika håll för att kunna avlasta piloten, alltså centralkalkylator 37 (CK37). Här blandas inte ihop någonting.
Sedan kunde man utveckla och koppla in olika subsystem på datorn, tex styrautomat, utvärderingssystem etc.
Vid lågflygning förlitar man sig inte på någon automatik, eftersom man måste flyga visuellt av flera skäl samt planera flygningen oerhört väl. Därför hade spaningsflyget färdiga "rutter" där man kunde göra an- och undanflygningar på extremt låg höjd skyddad av terrängen. En okänd antenn eller mast skulle kunna innebära katastrof i de hastigheter och den höjd det var fråga om.
Svenska flygvapnet var ju på den tiden till 100% inriktat på att verka över eget territorium eller öppet hav, vilket innebär helt andra möjligheter att öva både flygning och planering av uppgifter över känd terräng - vilket i sin tur ger möjligheter för lågflygning på ett helt annat plan än vad de allra flesta andra flygvapen begagnar sig av. För terrängföljande radar ges en begränsning av för hur långt radarn kan se topografin, vilket från tex 10m höjd är väldigt begränsat, särskilt om vi pratar 900 km/h... finns ingen chans att en radarhöjdhållning funkar där.
100m höjd är en annan sak och därför ser definitionen av "lågflygning" också helt annorlunda ut.
37 hade en ganska avancerad styrautomat, men det var inget som kunde användas i lågflygning på det sätt som spaningsflyget gjorde. Man förlitade sig till stor del på maxfart på extremt låg höjd för att både lösa spaningsuppgiften och komma undan fi.
Har man råkat hamna under en SF37-rutt ute på någon myr i Norrland på tidigt 1980-tal så glömmer man det inte: en blinkning ovanför huvudet och så BAMM ligger man där och undrar vad som hände. Luftdraget slår omkull en...
Off topic
Vill inte vara dryg eller peka på näsan, vore roligt att reda ut några saker, om jag nu fått detta om bakfoten.
Styrautomaten var en enkel display som satt på konsolen till höger där man angav attityd, riktning och höjd. Kopplades in och ur på styrspaken. hade inget med detta att göra, användes på inflygning mot målet och övriga transportsträckor. Vid all lågflygning var det handen på styrspaken som gällde, även havsflygning.
Stolparna för lågflygning
Informationen presenterades i FLI37, och det var där piloten kunde se korridorerna som skapats på divisionen i det markbaserade systemet. Givetvis flög man visuellt, men eftersom informationen presenteras i FLI37, så utesluter ju inte användningen av korridorerna möjligheten att flyga visuellt. Systemet användes som navigation, inte höjdbedömning annat än att höjden på stolparna i relation till kursindikatorn gav en förståelse om vilken höjdnivå man låg på i relation till höjdradarn. Informationen om färdplanen fördes med ut i planet med en datastav "stickan", ett minne piloten kunde föra med sig information på. Utvärderingssystemet stod på divisionen, i anslutning till ordersalen oftast, och flygexpen. Ingen informationsöverföring till styrautomaten mig veterligen, tror inte ens att styrautomaten kunde navigera.
Vad är det för något exakt som inte stämmer i det jag säger menar du?
Förklara gärna mer hur du menar att styrautomaten användes och hur denna interagerade med radarn, det är ny information för mig.
Här ser man vid 2-3 tillfällen hur informationen visades för piloten vid lågflygning i FLI37, korta snuttar men man hinner se det. Trevlig film i övrigt.
hjälpsystemet för lågflygning visas kort 13:25 in i filmen, vet inte vad det hette dock. Notera noga starten
inför flygchefen 15:58 in i filmen :-)
Har hört att CFV var mindre imponerad av starten än reportrarna
http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/FPL37%20Viggen.htm