Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det beror nog på flera saker, en är att det är amerikanska motorer i Gripen.
Men schweizarna har nog gjort ett riktigt val. Man har ju redan ett ganska stort antal fullt kuranta F/A18. För att få ett komplett flygvapen behöver man komplettera med något lättare. Och i den nischen är nog JAS39 Gripen det bästa valet. Konstigt att inte F16 var med i konkurrensen, förresten.
Hornet är ju det ursprungligen "lätta" komplementet till det nästan dubbelt så tunga Tomcat.
Både F/A-18 10,400 kg (7,800 kg) och F-16A 7,390 kg (6,170 kg) kom från samma upphandling ("Lightweight Fighter") och båda blev blev mycket tyngre än det ursprungligen var tänkt. Prototypernas tomvikter inom parentes. F-16 block 60 har tydligen spårat iväg till en tomvikt på hela 9,980 kg.
Super Hornet, som i mångt och mycket är ett helt nytt flygplan, är 4 ton tyngre än Hornet och skulle väl klassa in som medeltungt på riktigt. Om ens den verkligen kräver ett lättare komplement låter jag vara osagt. U.S. Navy blir såvitt jag vet utan i alla fall, med en framtida mix av F/A-18 E/F och F-35, båda ungefär lika tunga på 14-16 ton.
Poängen med det här inlägget var alltså att det inte direkt är så att F/A-18 Hornet kräver ett lättare komplement, då det i sig självt är ganska lätt. Finnarna har t.ex. inget lättare komplement. Det är i min mening inte ett bra argument till att Schweizarna ska köpa Gripen.
Sen kan man förstås argumentera att hur tungt ett flygplan är definieras av dess förmågor, men resultatet blir ungefär detsamma i resonemanget ovan.