2014-05-18, 22:23
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Är emot att vi lägger pengar på att utveckla och köper in Gripen E/F.

Bättre att uppgradera befintliga flygplan med ny radar, elektronik mm.

(Sådär, jag hjälpte dig med en smiley som du själv borde ha lagt in).

E/F är just precis en uppgradering av planen med ny radar, elektronik m.m. Det är den viktigaste skillnaden. Visst, E/F har också en starkare motor, men det beror till viss del på just radarn. Den har också mer lastkapacitet, och ett något större skrov för att få plats med motor och vapen. Men uppgradering är just vad det är, t.ex. blir det tydligt då vi planerar att uppgradera våra C/D till E/F.
Citera
2014-05-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Och dom som ansåg att man skulle köpa ett mer avancerat plan råkade bo i franska delen?

Och en majoritet av de kvinnliga röstarna ville inte att man skulle köpa in nytt flyg öht.
Citera
2014-05-18, 22:27
Medlem
Citat:
Motståndarna till Gripen fanns i hela landet, därav resultatet från dagens omröstning.

Frågan Gripen fanns inte som alternativ, det handlade ff om finansieringen .
Men du som är så insatt kan väl dra fram några %-satser från vallokalundersökningarna
som stödjer din tes.
Citera
2014-05-18, 22:28
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Thöressons chef läxar upp Schweiz:

– Framför allt innebär detta stora problem för Schweiz. Det såg inte så bra ut för Schweiz internationellt med folkomröstningen om invandring, och det här ser inte så mycket bättre ut heller, säger Carl Bildt till Expressen.se.

http://www.expressen.se/nyheter/bildt-innebar-stora-problem-for-schweiz/

Vad skall man säga? Bildt gör sitt bästa för att förstöra Sveriges anseende i Schweiz.

Exakt. Som svensk-schweizare kan jag bara instämma. Jag kommer nog snart att avsäga mig mitt svenska medborgarskap. Min lista på anledningar till detta blir bara längre och längre.
Citera
2014-05-18, 22:29
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jag är glad att man körde över folket i båda dessa omröstningar. Hur fan hade det sett ut om vi hade haft vänstertrafik idag t.e.x

Folket ville inte byta sida, men de "folkvalda" politikerna sket i det. Tror du exempelvis engelsmännen vill byta?
Citera
2014-05-18, 22:31
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Motståndarna till Gripen fanns i hela landet, därav resultatet från dagens omröstning.

Motståndet var över lag störst i de flum-rödgrönt styrda storstäderna samt i de frankstalande delarna.

http://www.srf.ch/news/schweiz/abstimmungen/abstimmungen/gripen/gripen-stuerzt-beim-stimmvolk-ab
Senast redigerad av Svizzera 2014-05-18 kl. 22:33.
Citera
2014-05-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck

(Sådär, jag hjälpte dig med en smiley som du själv borde ha lagt in).

E/F är just precis en uppgradering av planen med ny radar, elektronik m.m. Det är den viktigaste skillnaden. Visst, E/F har också en starkare motor, men det beror till viss del på just radarn. Den har också mer lastkapacitet, och ett något större skrov för att få plats med motor och vapen. Men uppgradering är just vad det är, t.ex. blir det tydligt då vi planerar att uppgradera våra C/D till E/F.
Men en uppgradering av befintliga flygplan behöver inte kosta +500 miljoner styck, och det går utmärkt att uppgradera flygplanets radar utan att ersätta motorn.
Citera
2014-05-18, 22:37
Medlem
ankalinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Exakt. Som svensk-schweizare kan jag bara instämma. Jag kommer nog snart att avsäga mig mitt svenska medborgarskap. Min lista på anledningar till detta blir bara längre och längre.

Kusligt. Nästan oedagrant vad min son (bosatt i Schweiz) sade till mig för någon timme sedan....
Citera
2014-05-18, 22:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Handlar inte om personligt agg mot SAAB.

Är emot att vi lägger pengar på att utveckla och köper in Gripen E/F.

Bättre att uppgradera befintliga flygplan med ny radar, elektronik mm.

Pengarna som ska satsas på Gripen kan istället användas för att köpa in annan nödvändig materiel för Svenska försvaret.
Fast det lär vi ju göra ändå så att den här affären ser ut att gå i stöpet innebär ju inget ekonomiskt plus i någon ände varken för Sverige i stort, vår industri eller vårt försvar.
Citera
2014-05-18, 22:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Handlade även om att många ansåg att om man skulle köpa flygplan så skulle man satsa på det mest avancerade.
Gripen vann över Rafale för att den var billigast.

Nädu. Nu blev det ju inget flygplan alls?

Det är ju väldigt talande att det var invånarna i t ex Jurabergen som tyckte så. De är genomfranska och tålde inte att Dassault fick pisk av ett företag i samma land som IKEA.
Citera
2014-05-18, 22:47
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera

Du kanske måste säga upp båda två?
Citat från SvD, som intervjuar kampanjgeneralen Hans-Peter Wutrich:
Citat:

⁃ Detta är en katastrof. För mig, hela det schweiziska folket och landets säkerhet. Andra länder kommer att skratta åt oss. De kan inte förstå hur Europas rikaste land inte har råd att köpa 22 Gripenplan.

Wuthrich skyller nejet på inhemsk politik.

⁃ Detta var en röst mot SVP-partiet och försvarsminister Ueli Maurer, inte mot Gripen. Människor ville protestera mot SVP-partiet efter folkomröstningen i februari mot immigration.
http://www.svd.se/naringsliv/jas-valet-i-schweiz_3570408.svd?sidan=12
Citera
2014-05-18, 22:47
Medlem
perry2s avatar
Idag röstades det om finansieringen av Gripen. Att höja försvarsanslagen för att få råd.

I en folkomröstning så blandar röstande medborgare in andra saker....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in