2014-05-18, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Ehh , jo men dom som är emot klagar ju på dessa 22 miljarder. Saab är ju "by far" billigaste alternativet.
Billigaste alternativet vet du inte för det kommer att utredas igen. Dessutom finns chans att schweiz lägger ned sitt flygvapen
Citera
2014-05-18, 21:56
Medlem
Citat:
Hur länge kommer deras F-18 vara med i matchen då ? Är inte det planet ganska åldrat också ?

De ble levert fra 1996 til 1999. De kan leve endel år til med oppdateringer, men F5 fra slutten av 70-tallet hører selvsagt hjemme på museum.

Det ser ut som det kan bli litt diskusjoner i Sverige i etterkant også. Ser at en leder i Expressen mener hele Gripen programmet må opp på bordet. Selv tror jeg dette blir lagt dødt ganske raskt.

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2014/05/schweiz-nej-maste-fa-konsekvenser/
Senast redigerad av pronh 2014-05-18 kl. 21:58.
Citera
2014-05-18, 21:57
Medlem
Citat:
Hur länge kommer deras F-18 vara med i matchen då ? Är inte det planet ganska åldrat också ?

Runt 2025 har man nått livstidsuttaget på sina F-18 ,så speciellt länge till har man inte på sig.
Citera
2014-05-18, 22:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
OK det har ju fattats fina beslut av dessa kunniga politiker genom historien vill du ha en lista pa idiotiska beslut som politiker fattat? Eller som kjell olof feldt sprev löntagarfonder e ett jävla skit men nu har vi baxat det ända hit (djup insikt) . Pa vilket sätt är schweiz direktdemokrati dalig med dagens omröstningar som beslutsgrund?
Det fattas självfallet både bra och dåliga beslut både med och utan beslutande folkomröstningar. Jag har förklarat fördelen jag ser med den representativa demokratin så det räcker för denna tråd.
Citera
2014-05-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Billigaste alternativet vet du inte för det kommer att utredas igen. Dessutom finns chans att schweiz lägger ned sitt flygvapen

Vet inte ? Nä jag själv vet inte det till 100% , men alla rapporter säger ju att JAS e billigast.
Citera
2014-05-18, 22:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Att man förlorade kontraktet.

Har inga planer på att gå in i SAAB igen som aktieägare, har redan tjänat en slant på den aktien.
Men om affären med Brasilien skulle gå om intet kanske jag skulle överväga att gå in igen.
Ok, så ditt personliga agg mot SAAB gör att du gläds över att svensk industri går miste om en mångmiljardaffär och därtill hörande arbetstillfällen. Rätt ynkligt i mina ögon.
Citera
2014-05-18, 22:07
Moderator
Eerieyes avatar
Detta var en hämnd för att inte fransmännen fick sälja. Det finns några kantoner som är mer franska än Frankrike. Där sade nästan varenda kotte nej. Hade omröstningen gällt Rafale så hade samma personer röstat ja.
Citera
2014-05-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Runt 2025 har man nått livstidsuttaget på sina F-18 ,så speciellt länge till har man inte på sig.

Om 11 år alltså. Som jag har uppfattat det så behöver man bygga upp i god tid, vilket borde vara
dags nu?
Citera
2014-05-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ok, så ditt personliga agg mot SAAB gör att du gläds över att svensk industri går miste om en mångmiljardaffär och därtill hörande arbetstillfällen. Rätt ynkligt i mina ögon.
Handlar inte om personligt agg mot SAAB.

Är emot att vi lägger pengar på att utveckla och köper in Gripen E/F.

Bättre att uppgradera befintliga flygplan med ny radar, elektronik mm.

Pengarna som ska satsas på Gripen kan istället användas för att köpa in annan nödvändig materiel för Svenska försvaret.
Citera
2014-05-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Detta var en hämnd för att inte fransmännen fick sälja. Det finns några kantoner som är mer franska än Frankrike. Där sade nästan varenda kotte nej. Hade omröstningen gällt Rafale så hade samma personer röstat ja.
Handlade även om att många ansåg att om man skulle köpa flygplan så skulle man satsa på det mest avancerade.
Gripen vann över Rafale för att den var billigast.
Citera
2014-05-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Handlade även om att många ansåg att om man skulle köpa flygplan så skulle man satsa på det mest avancerade.
Gripen vann över Rafale för att den var billigast.
Och dom som ansåg att man skulle köpa ett mer avancerat plan råkade bo i franska delen?
Citera
2014-05-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Och dom som ansåg att man skulle köpa ett mer avancerat plan råkade bo i franska delen?
Motståndarna till Gripen fanns i hela landet, därav resultatet från dagens omröstning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in