2011-11-30, 22:07
Medlem
smerrans avatar
Är vi inte stolta över JAS eller vad är problemet? Dom får ju trots allt ett "super-jas".
Citera
2011-11-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Vem svänger fortast? Enligt denna video så är svaret givet..

http://www.youtube.com/watch?v=GSkmzjTsl1M

Sen om F-22 går i thrust-vectoring mode så spelar det ingen roll hur fort Jasen svänger.
Citera
2011-11-30, 22:12
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Nej, det tror jag inte.
Det låg ingen vinst i att utmana en av de ryska elitpiloterna som hade rätt att flyga SU27 på valfri höjd över Östersjön.

Frågan är ju också vad han hade att vinna på att ge sig in i dogfight? Om han fått order att "identifiera och avvisa" gissar jag att det enda han skulle "vunnit" var en rejäl utskällning när han kom hem.
Citera
2011-11-30, 22:12
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Nej, det tror jag inte.
Det låg ingen vinst i att utmana en av de ryska elitpiloterna som hade rätt att flyga SU27 på valfri höjd över Östersjön. Bägge kärrorna har visserligen prestanda som överstiger piloternas G-tålighet men det hade inte hjälpt. SU27 är tillsammans med MIG29 en av världens vassaste stridsflygplan när det kommer till dogfight. Deras svagheter ligger på smygteknik och rörliga kostnader.
Herre jösses... Vad får du allt ifrån? Du kanske är medveten om att Gripen utvecklades för att möta en numerärt överlägsen fiende bestående av Su-27 och MiG-29? I Ungern har Gripen visat sig mycket överlägsen de MiG-29'or man använder sig av. Jag skulle vilja påstå att Su-27 och MiG-29 är långt ifrån att vara bland världens "vassaste stridsflyg" i närstrid. Finns många fler plan som både har och har haft bättre radar-system, bättre avionik, bättre manöverduglighet och bättre vapen än Su-27 och MiG-29. Din historia verkar taget ur Top Gun. Gjorde denna stridspiloten också så? "A roll, lying upside down above the MiG and taking a poloroid photo"? Inte en jävla chans.
Citera
2011-11-30, 22:18
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Sen om F-22 går i thrust-vectoring mode så spelar det ingen roll hur fort Jasen svänger.

Förutom att F-22 är en helt annan typ av flygplan utvecklat för andra typer av uppdrag och så pass dyrt att knappt ens USA har råd med det. Men det behöver vi ju inte bry oss om, right?

Schweiz tyckte att Gripen löser just deras uppgift bäst givet förutsättningarna och ekonomin. I den riktiga världen, där man väger in fler faktorer än coolhet och prestanda i en enstaka specifik situation blir valet annorlunda än hemma framför datorn och tabellerna som jämför prestanda.
Senast redigerad av Cliffak 2011-11-30 kl. 22:27.
Citera
2011-11-30, 22:19
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83

Ok, det vet jag inte ens vad det innebär men varför flögs den då inte i detta "mode" om det nu var någon typ av tävling i klippet?
Citera
2011-11-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Norge som stat har gott om pengar, men det betyder inte att dom spenderar mycket på försvaret. Har för mig dom får skära på andra delar av försvaret för att ha råd med sina 52st F-35.

Ok Norge kanske har gott om pengar men alla är nog överrens om att de som kan hantera sina pengar bäst är nog Schweizare alla dagar i veckan. Även när det gäller att köpa stridsflyg bevisar de det igen. Just att Schweizare köper JAS39 kan betyda mycket för SAAB. Kul tycker jag!
Citera
2011-11-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Sant men vad gör den ett varv på då i sekunder? Eftersom det verkar vara det absolut viktigaste för ett stridsflygplan enligt dig.

haha, babblar du om? har aldrig påstått det?
Citera
2011-11-30, 22:30
Medlem
Robertsons avatar
Skönt uttalanden av försvarsministern Ueli Maurer. "Vi planerar inte att sätta världsrekord". En standardpolitiker hade väll försökt linda in orden bättre, men Maurer låter helt ärlig och öppen i hur dem tänkt i köp av plan.
Citera
2011-11-30, 22:34
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Liechtenstein har ju ingen civilt flygplats för flygplan eller egna stridsflyg, så att få flyga över deras territorium borde inte vara något problem, övriga länder vet jag inte?
Tänkte kanske inte främst på liechtensteinarna
Citera
2011-11-30, 22:35
Medlem
DaEzzs avatar
Det är inte svårare än att det handlar om nationell strategisk doktrin, varför skulle Schweizarna betala för det som Gripen inte har jämfört med Rafaele/Eurofighter, dvs förmåga till tunga attackföretag med god räckvidd?

Gripen är sannolikt det mest kompetenta jaktplanet på marknaden när det gäller det som det är skräddarsytt för, dvs territoriellt (jakt)försvar.

Inte direkt sannolikt att Schweizarna kommer att behöva genomföra attackföretag mot pansarkolonner i Fuldapasset eller skapa ett sjömålsrobotfönster mot den ryska Nordflottan så varför betala för kapaciteten?
Citera
2011-11-30, 22:36
Medlem
wienerschnitzels avatar
Skulle nog köpt sig ett par andelar á la många tusenlappar igår..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in