2014-04-06, 17:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
De kommer köpa precis så lite de kan och sen kommer det bli kaos när reservdelarna är sena till ett och man inte har några backup plan.

Men hur fan kan reservdelstillgång vara ett problem? Handlar inte flygvapnets problem om att man sitter fast i ett reservdelshanteringssystem som man "måste" använda för att det har kostat så oerhört mycket pengar.

Egentligen skulle det vara hur enkelt som helst att handla reservdelar genom Halléns postorder om de hade grejorna. Och man skulle få dem dagen efter.

Prestigebyråkrater har tagit makten inom försvaret!
Citera
2014-04-06, 17:49
Medlem
Det verkar finnas en plan B utifall det blir ett nej.

http://www.dn.se/ekonomi/jas-gripen-till-schweiz-aven-vid-ett-nej/
Citera
2014-04-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Men hur fan kan reservdelstillgång vara ett problem? Handlar inte flygvapnets problem om att man sitter fast i ett reservdelshanteringssystem som man "måste" använda för att det har kostat så oerhört mycket pengar.

Egentligen skulle det vara hur enkelt som helst att handla reservdelar genom Halléns postorder om de hade grejorna. Och man skulle få dem dagen efter.

Jo, de byggde väl upp ett dyrt data-system som inte fungerar särskilt bra? Hela vårt försvar ser ju ut så…

Hur jävla svårt kan det vara att ha en lagerlokal med reservdelar, ett enkelt data-system där man går in och beställer reservdelen som behövs så kommer den dagen efter? Varenda jävla liten internetbutik klara detta, men inte Sveriges försvar..

Inkompetensen hos Sveriges politiker ter sig oändlig
Citera
2014-04-06, 19:19
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver

Tänkte just dela det med er.
Citera
2014-04-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver

Den har mer eller mindre varit känt sedan första början... sedan att media inte funderar på saker och ting är väl.. mja..

Omröstningen i Maj handlar om finansiering och INTE om systemets vara eller inte vara - denna fråga beslutar Armasuisse och (Schweiziska) regeringen om. Dessa har sagt "ja", kontrakt är under framställning.

Det blir mycket krångligare att införskaffa vid ett "Nej" (läs: budgettrixande), men Gripen till Schweiz kommer att hända, har egentligen aldrig varit någon större fara för det heller (känns som en jinx nu, men jag får väl äta en hatt eller två om det inte går igenom.. )

Notera även den sista paragrafen i artikeln, ang. köp av plan för att ersätta "sin gamla flotta om 86 plan". Detta skulle innebära att samtliga F5-E/F och F/A-18 C/D skall ersättas utav Gripen..
Citera
2014-04-07, 20:20
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Beror på vilket fordon du talar om. I vissa fall är det brist på reservdelar, i vissa fall är det SAP.
Citera
2014-05-04, 19:11
Medlem
Koengkraeggs avatar
Vad hände egentligen med den här bubblaren från Ekot i P1?:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5848508

Det blåstes upp av Ekot som typ årets avslöjande, men efter det har jag inte hört ett ljud.

I mina ögon (jag vet, ingen bryr sig, men det är är FB så jag skriver ändå...) har följande hänt:

1. Ambassadören har agerat precis exakt så som ambassadörer skall göra - stödja svensk export inom lagens råmärken.

2. Ett MP+Svenska Freds+Vänster-kotteri av journalister har fått tag i hemliga handlingar som beskriver vad ambassadören gjort, och publicerar detta för att omintetgöra JAS-export.

3. En vacklande Schweizisk försvarsutskottsmedlem surnar över att han avslöjats som just vacklande.

4. Om någon faktiskt har försämrat relationer mellan Sverige och Schweiz så är det Ekot (som avslöjat hemliga handlingar).
Citera
2014-05-05, 01:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liadin
Den har mer eller mindre varit känt sedan första början... sedan att media inte funderar på saker och ting är väl.. mja..

Omröstningen i Maj handlar om finansiering och INTE om systemets vara eller inte vara - denna fråga beslutar Armasuisse och (Schweiziska) regeringen om. Dessa har sagt "ja", kontrakt är under framställning.

Det blir mycket krångligare att införskaffa vid ett "Nej" (läs: budgettrixande), men Gripen till Schweiz kommer att hända, har egentligen aldrig varit någon större fara för det heller (känns som en jinx nu, men jag får väl äta en hatt eller två om det inte går igenom.. )

Notera även den sista paragrafen i artikeln, ang. köp av plan för att ersätta "sin gamla flotta om 86 plan". Detta skulle innebära att samtliga F5-E/F och F/A-18 C/D skall ersättas utav Gripen..

Om de nu skulle köpa 12 st Gripen var femtonde år och ersätta 86 gamla plan med så skulle det ju ta 90 år eller så..
Citera
2014-05-18, 11:08
Medlem
Idag så går swizzarna till valurnorna, betraktat Brasiliens order får de väl naturligtvis göra som de vill. Ordern är inte avgörande, men det vore kul om de sa ja till gripen.
Citera
2014-05-18, 12:16
Medlem
Ja det vore kul om de även i folkets val väljer gripen.
Om det blir affär med dessa 22 plan, kommer det att påverka vårt eget flygvapens verkansförmåga i stor, ringa eller ingen omfattning? Jg menar om vi kommer låna ut fler eller färre av våra egna plan för att tillgodose schweizarnas behov eller kommer de endast att få splittnytt från fabriksbandet?
Piloter (och markpersonal?) kommer väl iaf utbildas här förmodar jag så viss mängd svensk personal binds upp för det antar jag. Sen om det är positivt eller negativt totalt sett vet jag inte iofs.

Nåja vore kul om det blir ytterligare en nation som spakar gripar!
MVH PP
Citera
2014-05-18, 12:44
Medlem
Preliminärt så är det en Ja-trend på de få distrikt som rapporterat in resultat. Tror de röstar elektroniskt, så räkningen går med automatik.
Ex;
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/22-Jets-fuer-31-Milliarden-Franken/story/28557437
Citera
2014-05-18, 12:58
Bannlyst
Låt oss bedja, en hård dag för oss svenskar vi har också OT Sverige-Kanada så denna dag kan bli fantastisk eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in