• 1
  • 2
2008-11-05, 21:53
Medlem
Nu är det så att jag har ett par kilo renstek hemma och jag har inga idéer för vad man kan göra med det. Ugnssteka? Inte bra på matlagning så gärna några tips hur man lagar just ditt förslag. Ska ätas imorgon till middag så jag kan inhandla råvaror under dagen.
Citera
2008-11-05, 22:07
Medlem
Androass avatar
Svamp, creme fraische, ner i pannan, klart.
Citera
2008-11-05, 22:18
Medlem
Hur stora bitar är lämpligt?
Tillbehör? Helst inte potatis.
Citera
2008-11-06, 09:18
Medlem
dePauls avatar
Ganska basic:

Renstek (4 p)

Ingredienser:
  • 1 kg renstek
  • smör att steka i
  • salt
  • svartpeppar
  • färsk, hackad timjan
  • 250 g blandsvamp
  • 2 schalottenlökar, finhackade
  • 0,5 dl hackad bladpersilja
  • 2 morötter i stavar
  • 2,5 dl haricot-verts
  • 1 burk rönnbärsgelé

Arbetsgång:
Salta och peppra rensteken, krydda med färsk timjan. Hetta upp en panna med smör, bryn rensteken runt om. Stek den färdig i ugn på 175° med temometer (55-60° medium). En annan variant är att sänka värmen och köra på t ex 125 grader. Innetempen bör dock vara den samma. Ta ut steken när den är uppe i ca 52 grader.

Hetta upp smör i en panna och stek svampen och schalottenlöken. Smaka av med salt, peppar och hackad bladpersilja.

Koka morötter och haricots-verts mjuka i saltat vatten.

Servera den rosastekta rensteken med svampfräs, harico-verts, primörer, rönnbärsgelé och kokt potatis. Tyvärr kan inget ersätta potatisen i samband med den här rätten.

Önskar man sås så är den klassiska rödvinssåsen passande, liksom den något tyngre gräddsåsen lagad på skyn från steken.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2008-11-06 kl. 09:20.
Citera
2008-11-06, 11:30
Medlem
barkeepers avatar
Tjalknul...

...pa renstek ar gott. Servera med rostade rotfrukter och messmorssas.
Citera
2008-11-13, 20:03
Medlem
När jag gjorde det här första gången så följde jag Androas råd om creme fraiche. Skar sönder steken i mindre delar och kryddade bitarna med salt och peppar och lät det ligga några timmar. Satte bitarna i en panna att puttra med creme fraiche. Jag utelämnade svampen pga att jag har jävligt tajt ekonomi och därför inte vill lägga pengar på svamp och dels för att jag aldrig har gillat svamp men det hade säkert blivit gott.

Serverade med Pommes, Julmust och kebabsås.

Ja, pommes är potatis men det har inte den "klassiska" potatissmaken som jag har ätit för mycket av sedan jag var liten.

Men en miss gjorde jag. Jag gjorde nämligen bitarna för stora och med alldeles för ojämn storlek. Detta medförde att vissa bitar kunde vara röd på insidan vilket inte alls är så gott. Ofarligt visserligen då det är ren men gott är det inte.

Ovanstående är alltså "renstek-studentversionen".
Senast redigerad av Michal polack 2008-11-13 kl. 20:12.
Citera
2008-11-13, 20:59
Medlem
Nu har jag just ätit klart vad som blev mitt andra försök att laga renstek. Följde De Pauls råd om ugnsstekning.
Skar upp steken i mindre delar. Saltade och pepprade och lät ligga en stund. Sen brynte jag dem i stekpanna en stund innan jag slängde in dem i ugnen. Tog ut dem när de var färdiglagade och avnjöt med pommes och bearnaise samt julmust.

Tror inte att det kunde ha blivit bättre. Otroligt gott men ändå sällsynt enkelt.
Citera
2008-11-13, 22:37
Medlem
Richie Apriles avatar
Lapphjorten ren är ett jävligt överskattat köttdjur men man kan göra ganska god porterstek med renkött trots allt
Citera
2008-11-14, 01:27
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Lapphjorten ren är ett jävligt överskattat köttdjur men man kan göra ganska god porterstek med renkött trots allt
FEL! Renkött i alla dess former överglänser det mesta i köttväg man kan få tag på. Men det är klart att man måste anpassa tillagningsmetod, kryddning och tillbehör, jämfört med kokött eller älg till exempel.
Citera
2008-11-14, 02:20
Medlem
-Gustavssons avatar
I princip alla tillagningssätt funkar, utom lågtemp. i min mening
Citera
2008-11-14, 07:32
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
FEL! Renkött i alla dess former överglänser det mesta i köttväg man kan få tag på. Men det är klart att man måste anpassa tillagningsmetod, kryddning och tillbehör, jämfört med kokött eller älg till exempel.
Renkött i alla dess former? Det är ju ett djur som enbart består av grytbitar!
Segt bittert trådigt kött som bara duger i långkok(vilket kan vara ganska gott, det bestrider jag inte, men köttkvaliteten duger bara till att kokas i flera timmar eller slipas ner till tunna tunna skav för att kunna ätas)
Citera
2008-11-14, 10:28
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michal polack
När jag gjorde det här första gången så följde jag Androas råd om creme fraiche. Skar sönder steken i mindre delar och kryddade bitarna med salt och peppar och lät det ligga några timmar. Satte bitarna i en panna att puttra med creme fraiche. Jag utelämnade svampen pga att jag har jävligt tajt ekonomi och därför inte vill lägga pengar på svamp och dels för att jag aldrig har gillat svamp men det hade säkert blivit gott.

Serverade med Pommes, Julmust och kebabsås.

Ja, pommes är potatis men det har inte den "klassiska" potatissmaken som jag har ätit för mycket av sedan jag var liten.

Men en miss gjorde jag. Jag gjorde nämligen bitarna för stora och med alldeles för ojämn storlek. Detta medförde att vissa bitar kunde vara röd på insidan vilket inte alls är så gott. Ofarligt visserligen då det är ren men gott är det inte.

Ovanstående är alltså "renstek-studentversionen".

Ok för pommes, även om det inte skulle vara mitt förstahandsval, men julmust och kebabsås låter ju helt uppåt väggarna! Hur kommer det sig att du använder renkött? Det är väl inte vansinnigt dyrt, men knappast något man förknippar med en snäv ekonomi. Har du försänkningar i rennäringen?

Citat:
Ursprungligen postat av Michal polack
Nu har jag just ätit klart vad som blev mitt andra försök att laga renstek. Följde De Pauls råd om ugnsstekning.
Skar upp steken i mindre delar. Saltade och pepprade och lät ligga en stund. Sen brynte jag dem i stekpanna en stund innan jag slängde in dem i ugnen. Tog ut dem när de var färdiglagade och avnjöt med pommes och bearnaise samt julmust.

Tror inte att det kunde ha blivit bättre. Otroligt gott men ändå sällsynt enkelt.

Jag tror att Depaul menade att steken skulle tillagas i ett helt stycke. Det är lättare att ha kontroll över innertemperaturen då. Investera i en termometer om du inte har någon.

Personligen tycker jag att renstek är mycket gott och när jag har tillagat sådan har jag i princip följt den metod Depaul beskriver ovan. Rödvinssås passar utmärkt till det kraftiga renköttet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in