2008-11-05, 18:58
Medlem
hompzs avatar
Tja, har varit rätt mycket dimma i ett par dagar här nu. Undrar hur bra det är för kameran att ta med den ut på en runda? Är det bara att köra på och sedan lägga den i en plastpåse när man går in eller ska man bara låta bli helt enkelt?

Kör med en D300, om det har någon betydelse.
Citera
2008-11-05, 19:25
Medlem
Aj aj aj, D300 klarar tyvärr inte dimma :S
Hade funkat med alla andra kameror med D300 är känd för att trilla i bitar när man tar ut den i dimma.. sorry grabben.
Citera
2008-11-05, 19:31
Medlem
Gurlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M41K
Hade funkat med alla andra kameror med D300 är känd för att trilla i bitar när man tar ut den i dimma.. sorry grabben.

Detdär var inte roligt.

Ang topic;
Jag fotar en hel del själv, när det är fuktigt ute brukar jag ha kameran invirad i ett tygstycke i en ryggsäck och sen ta upp den enbart när jag ska knäppa.
Vet inte riktigt hur orolig du behöver vara, har själv aldrig haft några problem.

Jag tror att om du bara transporterar den skyddat och som du säger, lägger den i plastpåse efteråt för att dra ut ev fukt, så kan du vara lugn.
Citera
2008-11-05, 19:35
Medlem
hompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M41K

Så jävla sämst.

Tack för tipsen Gurlie, trodde inte att det skulle vara någon större fara men det är ju alltid bra att fråga. Tygstycket ska provas!
Citera
2008-11-05, 20:17
Medlem
knekt sparvs avatar
En gång stoppade jag ned kameran (vanlig digitalkamera) i en tillsluten plastpåse och fotade under vatten. Funkade fint. Tänkte det kunde vara kul att veta.
Citera
2008-11-05, 20:31
Medlem
Du har en d300 och tänker på dimma? Den är ju allvädersskyddad. Du kan hälla vatten på den och det ska inte vara några större problem.

Jag har fotat med min d40 i regn och liggande i sand, aldrig fått problem.
Jag lovar att kameran tål mer än vad du tror, våga lite bara så slipper du tänka på det sen.

edit: Har förövrigt fotat ute i minus grader och gått in utan någon större kontrollerad värme ökning, allt man får är lite imma mer eller mindre.
Citera
2008-11-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hompz
Var inte ute efter ironi, kan vara därför.

Ska jag vara seriös istället då... jag har varit inne i fjärilshuset i Haga parken, Stockholm... där är luftfuktigheten i princip som tropisk regnskog... både min D40 och min D80 har överlevt det utan besvär. Som tidigare talare sa... det blir lite imma
Citera
2008-11-10, 21:01
Medlem
Dimma är inga problem alls. Min D200 har immat igen många gånger utan problem. Jag har även hällt vatten, grogg och öl över den. Lite dimma är inga problem alls. Jag kört hårt på filosofin att så länge man inte får vatten på frontlinsen eller imma i objektivet är det bara att fota vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in