2008-11-05, 18:29
Medlem
Hej, jag bor på ett internat och här stänger dom av bredbandet tidsinställt på kl 24.00-06.00. Jag undrar om det går att hålla linjen öppen för ner laddning och internet surfing och även spel under nätterna på något vis?
som att te.x gå in på en router och ändra saker?! Men jag vet inte hur det fungerar.
nätverket är öppet vi kan ha upp en egen dc hubb och använda den lokalt och även spela lokalt. Så därför vet jag att switchen eller (severn!?) är på under nätterna.
Citera
2008-11-05, 19:59
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brosnan
Hej, jag bor på ett internat och här stänger dom av bredbandet tidsinställt på kl 24.00-06.00. Jag undrar om det går att hålla linjen öppen för ner laddning och internet surfing och även spel under nätterna på något vis?
som att te.x gå in på en router och ändra saker?! Men jag vet inte hur det fungerar.
nätverket är öppet vi kan ha upp en egen dc hubb och använda den lokalt och även spela lokalt. Så därför vet jag att switchen eller (severn!?) är på under nätterna.

Denna fråga bör väl möjligen flyttas till IT Säkerhet?
Citera
2008-11-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Denna fråga bör väl möjligen flyttas till IT Säkerhet?

Varför det? Motivera.

Snarare till Nätverk och datorkommunikation.
Citera
2008-11-05, 20:23
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Varför det? Motivera.

Snarare till Nätverk och datorkommunikation.

Han måste komma förbi eventuellt lösenord till routern, ändra inställningar m.m
Men visst, jag anser nog också att den skulle passat bäst i "Nätverk och datorkommunikation"
Citera
2008-11-05, 21:30
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Han måste komma förbi eventuellt lösenord till routern, ändra inställningar m.m
Men visst, jag anser nog också att den skulle passat bäst i "Nätverk och datorkommunikation"

Kanske är så enkelt att vaktis knäpper av strömmen mellan 24 och 6. Då hjälper inga lösenord i världen ... för övrigt är frågan omöjlig att svara på med den knapphändiga information som TS bjuder på.
Citera
2008-11-05, 21:35
Medlem
men de kan ju hända att han knäpper av den men routern är ju igång, för man kan ju använda nätet lokalt...
Citera
2008-11-05, 21:39
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brosnan
men de kan ju hända att han knäpper av den men routern är ju igång, för man kan ju använda nätet lokalt...

precis, det kan ju vara så att vaktis knäpper av modemet för att ni ungdomar ska få er skönhetssömn. Låter inte alls otroligt om det handlar om ett internat...

Edit: Låter snarare som en timer och inte en kolbaserad varelse ...
Citera
2008-11-05, 22:44
Medlem
men jag och ett par kompisar satt och funderade på om denna timer tillexempel förbjuder vår ip address att gå ut på nätet?! som när man bannar en internet sida så bannar dom hela internet!?... bara en teori, inte vet jag
Citera
2008-11-05, 23:30
Medlem
chribsson2s avatar
Ehh de enda internat jag kan komma på är Lundsberg och olika ungdomsvårdsskolor. Det känns som att du är under 18.
OnT: Har du tillgång till grejerna rent fysiskt? Gå och kolla vad det är för lösning och rapportera hit så kanske folk kan hjälpa dig.
Citera
2008-11-06, 11:30
Medlem
jag bor i finland och studerar i jakobstad, det är därför du inte vet vilket internat jag bor på :P

njaa jag har inte tillgång till routern, men jag har sett den men den är i ett låst rum, men den var stor vit, ca 60 cm bred 10cm tjock och de hat fyra sådana.
Citera
2008-11-06, 12:13
Medlem
Antar att ni har försökt få de ansvariga att ändra denna regel, men vad är motivationen från deras sida att stänga ner?

Tidsinställningen är troligtvis en regel i routern/branväggen utåt som helt enkelt blockerar all trafik då.
Citera
2008-11-06, 12:17
Medlem
de vill så klart att man inte ska sitta uppe hela natten och spela eller surfa.

men kan man på ngt sätt få bort blocken? jag antar att det blockar ip addresser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in