• 1
  • 2
2008-11-06, 13:06
Citat:
Ursprungligen postat av brosnan
de vill så klart att man inte ska sitta uppe hela natten och spela eller surfa.

men kan man på ngt sätt få bort blocken? jag antar att det blockar ip addresser.

varför skulle han bara blocka ip-adresserna? låter bara onödigt dumt, då jag kan tänka mig att det är ett par 100 datorer på skolan.

han stänger av internetåtkomsten helt enkelt.
Citera
2008-11-06, 13:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
varför skulle han bara blocka ip-adresserna? låter bara onödigt dumt, då jag kan tänka mig att det är ett par 100 datorer på skolan.

han stänger av internetåtkomsten helt enkelt.

svar nej!

De kan ha ett eget subnät för elevernas datorer och då behöver de bara en regel som blockerar detta subnät från att komma åt internet!
Citera
2008-11-06, 21:34
Medlem
kan man gå runt det här "så kallade subnät" då?
Citera
2008-11-07, 01:00
Medlem
Ja det går troligtvis rent teoretiskt men då måste man ju vara lite bra på saker ser jag det som
Citera
2008-11-07, 10:26
Medlem
Codens avatar
Citat:
kan man gå runt det här "så kallade subnät" då?

Om det är så (att datorerna sitter på ett separat VLAN) som har internetåtkomsten strypt under natten så måste du in i switchen/routern som är sista anhalten ut på "internet" och där ändra inställningarna för just DITT V-LAN. Alternativt sätta just DITT internetuttag att tillhöra ett nät med mer rättigheter...om erat nätverk innehåller olika VLAN så finns det sannolikt ett admin-nät med fullständiga rättigheter. (sprit, öl OCH vin)

Finns som sagt mååånga olika sätt för er admin att begränsa internetåtkomsten under givna timmar så om du inte vill slå huvudet i väggen onödigt mycket skulle jag rekommendera lite social engineering och via det försöka få admin att prata med någon om hur nätet är uppsatt.

SEN kan du börja fundera på angreppssätt men har admin bara lite innanför pannbenet så är ju det mesta skyddat från små elevers hackande.
Citera
2008-11-07, 12:30
Medlem
Det går inte att gå in på 192.168.1.1...

finns det någon annan ip address för routern?
Citera
2008-11-07, 16:42
Citat:
Det går inte att gå in på 192.168.1.1...

finns det någon annan ip address för routern?

192.168.0.1 men lovar att det är password.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in