2008-11-05, 17:48
Medlem
some_guy88s avatar
En polare ringde igår och övertygade mig att hänga med på nån föreläsning som hölls. Jag fick inte veta vad för slag det var, men när vi jag kom dit fattade jag att det inte skulle vara standup. Det var några jeppar från ett företag som heter ACN, som skulle värva nya försäljare. Så jag satt där i en timme och lyssnade på deras utlägg om vilken fantastisk chans detta var! Och att den lansering(dom säljer videotelefoner btw) dom skulle dra igång var det största sen mobliltelefonen etc, etc. Sen visade dom diagram över försäljning och hur mkt man kunde tjäna(enormt mkt), och hur lite man behövde anstränga sig(lite). Men sen kom det fram att för att få sälja var man tvungen att betala en avgift på 4670 spänn. Då slog tviveln till.
Så är det nånting att satsa på? Bör jag lägga ut nästan 5000kr på detta? Lr är det crap?
Citera
2008-11-05, 17:50
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Gick du på den lätta?!
Citera
2008-11-05, 17:55
Medlem
Rigets avatar
Vet en som säljer såna abonnemang, tror inte det går nått vidare för ja frågade han om han tjäna fint med flis, då fick jag tillsvars att han inte kunde klaga...Jag tolkar detta som att han inte tjänar några stora summor ALLS. Känner han ganska väl och han bor inte flott, kör ingen dyr bil, har ett kass arbete (utöver ACN)....dom tjänar ju sina pengar på att sälja och att värva nya säljare, värvar du en ny säljare får du procent på allt han säljer.

Jag gick inte på det ivf.
Citera
2008-11-05, 18:21
Medlem
some_guy88s avatar
Han som föreläste skiten lät ju såååå övertygande .
Fast jag ställde mig skeptisk till det ganska fort iaf. Man har ju hört en del om pyramidföretag, och det där fyllde beskrivningen ganska bra. Han som drog dit mig ska få en hög med stryk för sina ogärningar.
Citera
2008-11-05, 19:22
Medlem
TroyMcLures avatar
Var i din sits själv för några år sedan. Blev inbjuden på en "föreläsning" av en kompis som han tydligen värvat tidigare. Allt lät för bra för att vara sant. Dessutom ville han inte uppge hur mycket han tjänade på detta (mer än att han tjänade "massor av pengar") så jag tackade nej. Haha. Hade ingen aning om att de fortfarande håller på. Du lär bli rippad på pengarna. Om inte kommer det säkerligen att ta lång tid innan du tjänar något på det och kan räkna in utlägget. Dessutom noll kul att försöka pracka på vänner och bekanta detta.

Hur fungerar egentligen systemet i detalj? Låter som en kombination av ett pyramidspel och vanlig telefonabonnemangsförsäljning. Någon som vet mer?

Edit: Snabbläst på wikipedia: Affärsmodellen kallas Multi-Level Marketing http://en.wikipedia.org/wiki/Multi_level_marketing och ACN Inc http://en.wikipedia.org/wiki/ACN_Inc. använder denna modell.

ACN har tydligen varit uppe i Australiensisk domstol http://en.wikipedia.org/wiki/ACN_Inc.#Court_cases

Tydligen ett gränsfall mellan marknadsföring och pyramidspel beroende på hur man tolkar lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in