Förrätt: Kronärtskocksbottnar med tonfiskröra och oliv över
Huvudrätt: Dragonkyckling med pilaffris och grönsallat till
Efterrätt: Toscaäpplen med starkt kaffe
Hoppas att dryck inte ingår i 100:- för då blir det kranvatten
För att lyckas med att hålla budget och samtidigt få lite kvalitet är det bäst att satsa på något som är på rejält extrapris. Menyn blir därför beroende på var du bor och vilka butiker du har tillgång till.
Min närmaste butik är ev Vivo och skulle jag fixa en 100:- middag den här veckan skulle jag satsa på:
- Purjolökspaj (purjolök 9:90:-/kg)
- Fläskkarre med ugnsbakade rödbetor (benfri fläskkarre 39:90/kg, rödbetor 9:90:-)
- Äppelpaj (äpplen 9:90:-)
1 kg av varje av dessa blir 70:- och det blir skapliga portioner. 30:- över till övriga tillbehör (smör t ex)
Jag tjatar igen om potatis och purjolökssoppa. Den smakar inte alls budget. Soup Vichoisse tror jag den heter. Fräs lök och purjolök i smör. Skala och tärna potatis. Koka med buljong. Mixa och blanda i grädde. Lagas med fördel dagen innan och ätes kall (men man kan äta den varm och nygjord också).
Annars var De Pauls förslag bra, kyckling är en otroligt bra och prisvärd bjudmat.
Har man soppa till förrätt passar det utmärkt med äppelpaj till efterrätt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!