• 1
  • 2
2008-11-05, 14:14
Medlem
Realizts avatar
Eftersom jag är ekonom så blir jag emellanåt besvärad med frågor i ämnet från bekantas bekanta. Nu var det nån som ville starta en flyttfirma som extraknäck som undrade vad som krävs för det. Lite googlande (för jag vet ju inget om sån här förvaltningsjuridik egentligen!) gav att det nog krävs "trafiktillstånd" för att erbjuda allmänheten yrkesmässiga trafiktjänster.

För denna lilla obskyritet krävs att man visar att man kan ställa 100 000 kr som säkerhet och kostar 1200 kr att ansöka om. Till ansökan ska bifogas åtta olika intyg från fyra olika myndigheter. Särskilt skriftligt prov (utöver B-körkort förstås) verkar inte behövas för att bedriva yrkestrafik med lätt lastbil, dock.

Nån som vet om det krävs något ytterligare? T.ex. "bärtillstånd" från bärverket för att få bära flyttkartonger?

Så, det verkar bäst att han börjar göra allt helt svart, eller hur? Detta är liksom droppen som får hindren för företagande i form av det vanliga bolagsadministrerandet att rinna över. Jag tvivlar på att han har de 100 000 kronorna, även om man väl kan ordna en tillfällig insättning på hans bankkonto. Stoppas han i någon skatteindrivande och företagarhindrande poliskontroll så kan han ju hävda att han som privatperson hjälper en kompis att flytta. Formalian är väl bara värd att försöka efterleva för den som vill ta företagskunder, som ju lämnar ett paper trail efter sig i sin bokföring?

http://www.vv.se/templates/page3____1517.aspx
Senast redigerad av Realizt 2008-11-05 kl. 14:20.
Citera
2008-11-08, 09:47
Medlem
herdens avatar
Det verkar väl vara så att det antingen krävs att han har en utbildning på gymnasienivå med fordonsinriktning eller några års erfarenhet för att slippa undan ett skriftligt prov, så vitt jag förstår...
Senast redigerad av herden 2008-11-08 kl. 09:50.
Citera
2008-11-10, 00:44
Medlem
JackBlacks avatar
Ett problem med att göra det svart är att det kan bli svårt att få en vettig försäkring som täcker grejerna under transport. Alla seriösa flyttfirmor har en försäkring för det är inte alltid ens hemförsäkring täcker skador som sker under flytt.
Citera
2008-11-10, 00:59
Medlem
CJFs avatar
Sitter själv med en del bekymmer av samma ansledning.

Jag har ett företag som arbetar mycket med rivningar av olika slag. Till detta har jag grävmaskiner och annan utrustning som vi använder. För att kunna flytta allt mellan olika arbetsplatser så har jag köpt en lastbil (lastväxlare) och har även containrar till denna, som vi kan köra byggavfall med etc.

Problemet är att om jag river ett hus t ex och ska flytta byggmassorna till tippen (som ingår i mitt uppdrag) så får jag, så vitt jag vet, inte göra det med min egen lastbil, då jag inte har transporttillsånd, utan jag måste köpa in transporten från ett åkeri. En del säger att jag får inte heller flytta min egen grävmaskin med lastbilen utan transporttillstånd, om jag ska till ett jobb där jag får betalt för att etablera mig, alltså för att köra dit nödvändig utrustning.

Det anses alltså att jag tar betalt för att transportera grejjer och ska således ha transporttillstånd. Sen verkar det inte vara någon större skillnad på om det är i mitt eget arbete eller om jag kör uteslutande åt någon annan.

Och som de sade tidigare, det är ett jävlans skit att gå alla dessa kurser och få alla dessa papper osv. Så ibland när folk ringer och frågar om jag kan köra något åt dom med min lastbil så får jag i sådana fall ta det svart, trots att jag vill så vågar jag helt enkelt inte fakturera det, för då kan min bokföring användas som bevis mot mig. Eller får dom låna min lastbil och själva stå för diesel etc, men jag e inte så glad i det alternativet (den kostar mycket pengar).

Det är en orgie av byråkrati det där, fy fan.
Senast redigerad av CJF 2008-11-10 kl. 01:01.
Citera
2008-11-10, 10:25
Medlem
Uffe_Nyfikens avatar
Yrkesmässig trafik är trafik där en personbil, lastbil eller buss med förare ställs till allmänhetens förfogande mot betalning av transport av personer eller gods. (från länken i första inlägget)

Men om man hårddrar ovanstående krav så tolkar jag det som att varenda servicetekniker med bil behöver trafiktillstånd, elektriker, vvs-are mfl.
Har de verkligen detta?
Citera
2008-11-13, 01:20
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Så ibland när folk ringer och frågar om jag kan köra något åt dom med min lastbil så får jag i sådana fall ta det svart, trots att jag vill så vågar jag helt enkelt inte fakturera det, för då kan min bokföring användas som bevis mot mig.
Ja precis!
"Det får bli svart, FÖR SÄKERHETS SKULL!"

Jag har tänkt gå på några rättegångar om skattebrott för att se vad för slags bevis som åberopas, men det blir sällan av. Har bara varit på en. Och för det första, redan när man tittar i listorna över åtal om ekobrott (kodat 50/20 tror jag) så är "skattebrott" sällsynt. Mycket vanligare är "bokföringsbrott". För bokföringen är bevis som skickas in till Skatteverket. De jämför din kunds bokföring med din och slår ned på minsta avvikelse. Det har de säkert mjukvara som sköter automatiskt.

Men gör man något helt svart, så borde risken för upptäckt "på fältet" vara minimal. Ens huvudfiende där är nog branschorganisationen för etablerade storföretag inom branschen, som använder regleringarna för att mota bort duktigare billigare konkurrenter. Skattereglerna används faktiskt av stor- (nåja, relativt sätt) -bolagen som medel att öka sina vinster genom att hålla undan bättre konkurrenter!

Men man ska nog vara stursk. Det finns nog goda chanser att den tjallande storkonkurrenten inte orkar vittna på rättegång när den blir av ett par år senare. Och ännu en bra chans att det ändå inte håller som bevis. Deklarationen som man själv signerat (och är skyldig att lämna in) är däremot alltid ett vattentätt bevis mot en själv. Så säkrast är att inte deklarera uppdrag man inte har "tillstånd" för...
Senast redigerad av Realizt 2008-11-13 kl. 01:25.
Citera
2008-11-15, 19:54
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uffe_Nyfiken
Men om man hårddrar ovanstående krav så tolkar jag det som att varenda servicetekniker med bil behöver trafiktillstånd, elektriker, vvs-are mfl.
Har de verkligen detta?
Det har nog undantag enligt yrkestrafikförordning (som liksom är lagen om hur yrkestrafiklagen ska tillämpas...)
Citat:
2 § Som yrkesmässig trafik anses inte

1. transport av passagerare till eller från en arbetsplats,
skola eller annan lokal där bilföraren eller passageraren
arbetar eller utbildar sig, om transporten sker med en bil med
totalvikt av högst 3,5 ton och sker i samband med att
bilföraren färdas till sitt arbete eller sin utbildningsplats
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...8&bet=1998:779
Undrar vilket särintresses lobbyister det var som fick igenom detta undantag i det politiska harvandet vid förordningens tillkomst?:
Citat:
9. transport av mjölk, mjölkprodukter och ägg,

Så lastbilen med TV-apparater behöver trafiktillstånd, men inte lastbilen med ägg. All den "säkerhet" och "professionalism" som sägs motivera denna lag, är tydligen totalt irrelevant när det gäller bl.a. fordon med ägg i lasten. "Jaha, är det ägg du kör, jamen då kvittar det, kör på bara!"

Är det inte uppenbart att lagen uteslutande har syftet att hålla bort billiga extraknäckare från marknaden för att skydda de större transportbolagens vinstmarginaler? De politiskt extremt mäktiga bondelobbyisterna har fått igenom undantag så att bidragsparasiterande förlustbönder kan få just sina varor körda billigare. Det är ren maktutövning som bara har negativa konsekvenser för fattiga som vill ha billig flytthjälp. Det finns inte några som helst goda intentioner med denna reglering. Det är väl inte världens allra viktigaste fråga, men är det inte typiskt att man hittar sånt här korrumperat slem under varje sten man vänder på i detta ruttna samhälle?

Man behöver tydligen ett tillstånd för varje län också.
Senast redigerad av Realizt 2008-11-15 kl. 20:03.
Citera
2008-11-15, 20:10
Medlem
Realizts avatar
Här finns förresten länkar till (alla?) tillstånd som behövs för företagare i olika branscher:
http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/292

Värt att kolla upp. T.ex. måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen för att bedriva biluthyrning. Who'd thunk it?
Citera
2008-12-15, 04:51
Medlem
snatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Sitter själv med en del bekymmer av samma ansledning.

Jag har ett företag som arbetar mycket med rivningar av olika slag. Till detta har jag grävmaskiner och annan utrustning som vi använder. För att kunna flytta allt mellan olika arbetsplatser så har jag köpt en lastbil (lastväxlare) och har även containrar till denna, som vi kan köra byggavfall med etc.

Problemet är att om jag river ett hus t ex och ska flytta byggmassorna till tippen (som ingår i mitt uppdrag) så får jag, så vitt jag vet, inte göra det med min egen lastbil, då jag inte har transporttillsånd, utan jag måste köpa in transporten från ett åkeri. En del säger att jag får inte heller flytta min egen grävmaskin med lastbilen utan transporttillstånd, om jag ska till ett jobb där jag får betalt för att etablera mig, alltså för att köra dit nödvändig utrustning.

Det anses alltså att jag tar betalt för att transportera grejjer och ska således ha transporttillstånd. Sen verkar det inte vara någon större skillnad på om det är i mitt eget arbete eller om jag kör uteslutande åt någon annan.

Och som de sade tidigare, det är ett jävlans skit att gå alla dessa kurser och få alla dessa papper osv. Så ibland när folk ringer och frågar om jag kan köra något åt dom med min lastbil så får jag i sådana fall ta det svart, trots att jag vill så vågar jag helt enkelt inte fakturera det, för då kan min bokföring användas som bevis mot mig. Eller får dom låna min lastbil och själva stå för diesel etc, men jag e inte så glad i det alternativet (den kostar mycket pengar).

Det är en orgie av byråkrati det där, fy fan.

Du behöver inget trafiktillstånd för att flytta dina egna maskiner men tippen e en tolkningsfråga. Om du tar betalt för transporten så e det olagligt. Men om du har rivningen som en egen entreprenad så flyttar du dina egna massor å då e det lagligt
Citera
2008-12-16, 01:39
Bannlyst
Det är faktiskt inte så vansinnigt svårt att skaffa ett trafiktillstånd. Inte svårare än att ta taxiförarlegitimation eller körkort för tung släpvagn.

Man behöver gå en utbildning som tar ett par dagar för att kunna skriva proven för yrkeskunnande för trafiktillstånd.

Det handlar absolut inte om någon raketforskarexamen. Man ska ha lite begrepp om juridik (LAS, MBL, YTF, osv), ha begrepp om vilka speciella regler som gäller för yrkestrafiken med vilotider och liknande, samt begripa någonting om företagsekonomi. Om man bortser från det som specifikt handlar om yrkestrafiken är det övriga sånt som varenda seriös företagare bör kunna.

Själv lånade jag en pärm och läste in det hela på några veckor och gick och skrev proven.

Sen var det det här med ekonomiska resurser. Man ska kunna visa att man har någon form av tillgångar på minst 100 000 kronor, som man anses vara tvungen att ha för att kunna bedriva en seriös yrkestrafikverksamhet. Från dessa tillgångar räknas lån bort där det är satt någon form av säkerhet (företagsinteckning, fordonskredit). Kontanter duger som tillgångar. Likaså inventarier. Dessa får vara finansierade med lån, men ej pantsatta. Även en outnyttjad kredit räknas som en tillgång. Det räcker således med en checkkredit på 100 000, som man inte nyttjar. Jag tror även att ett lånelöfte på ett blancolån på 100 000 duger. Man ska kort sagt vara kreditvärdig för 100 000 för att få yrkestrafiktillstånd. Det är nog i stort sett varenda Svensson.

Sedan diskuterades det när man behöver trafiktillstånd. Svaret är "när man tar betalt för en transport av någonting". När pizzerian tar 40 spänn för att köra ut pizzan måste de ha trafiktillstånd. Om de höjer priset på alla pizzor med 5 spänn och kör ut pizzorna utan extra kostnad, behövs inget trafiktillstånd.

Att exempelvis köra bort rivningsmaterial i samband med en rivning av ett hus kräver inget trafiktillstånd, så tillvida att du inte tar ut något tillägg för själva transporten. Ingår transporten i rivningen är den "tillståndsfri".
Citera
2008-12-16, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Är det inte uppenbart att lagen uteslutande har syftet att hålla bort billiga extraknäckare från marknaden för att skydda de större transportbolagens vinstmarginaler? De politiskt extremt mäktiga bondelobbyisterna har fått igenom undantag så att bidragsparasiterande förlustbönder kan få just sina varor körda billigare. Det är ren maktutövning som bara har negativa konsekvenser för fattiga som vill ha billig flytthjälp. Det finns inte några som helst goda intentioner med denna reglering. Det är väl inte världens allra viktigaste fråga, men är det inte typiskt att man hittar sånt här korrumperat slem under varje sten man vänder på i detta ruttna samhälle?

Man behöver tydligen ett tillstånd för varje län också.

Nej, det tycker jag inte, med tanke på alla plattnackar som lyckas få yrkestrafiktillstånd för taxi.

Syftet med yrkestrafikförordningen är att säkerställa allmänhetens försörjning av seriösa transporttjänster. Det är en slags kvalitetsstämpel helt enkelt. I mitt tycke är det t o m något för enkelt att få trafiktillstånd.

Den "tillståndsfria" transporten av mjölk och ägg främst till mjölkbilar, som åker runt och hämtar mjölk hos olika lantbrukare för ett mejeris räkning. De transportörer som transporterar iväg de färdiga produkterna FRÅN mejeriet har i 9 fall av 10 ett trafiktillstånd ändå, just för att ha möjligheten att kunna transportera varor för andra uppdragsgivare än bara ett mejeri.

Att transporter skulle bli billigare bara för att de görs tillståndsfria tror jag inte ett ögonblick på. Att skaffa ett trafiktillstånd kostar max i storleksordningen 10000 kronor. Slå ut den kostnaden på ett företags livstid, som omsätter en miljon om året. Hur mycket marginaler finns det då för sänkta priser?

Att transporterna skulle bli sämre om man släppte allt fritt är däremot alldeles säkert. Tänk hur många underliga flyttfirmor som skulle dyka upp. Hur ska man exempelvis veta att de har försäkringar som täcker eventuella skador? Att de har F-skattsedel? Att de inte bara tar hela jävla flyttlasset och sticker, och aldrig visar sig mer? Kvar är en målvakt och ett brevlådeföretag.

Köra flyttar svart utan trafiktillstånd går ju. Inte speciellt stor risk att åka dit. Men när man trashar ett piano för 200 000 och inte har nån försäkring (går inte att teckna nån ens), då kan man hålla sig för skratt.
Citera
2008-12-21, 18:01
Medlem
Realizts avatar
Det är inte raketforskning, som sagt. Så många som kan tänka sig extraknäcka med transporter (som taxi, flytthjälp, grovsopor) uppfyller nog inte de krav som krävs för trafiktillstånd. T.ex. studenter och nyanlända invandrare. Dagens generella förbud mot alla kommersiella transporter (utom de som beviljas undantag enligt trafiktillståndsförodningen) spärrar ut tust de som skulle pressa ned priserna till marknadsnivå!

Samtidigt som trafiktillståndsförordningen gör alla transporter onödigt dyra, så gör det många redan fattiga ännu fattigare. Varje reglering orsakar nödvändigtvis förstörelse av reala ekonomiska tillgångar. Varje reglering är ju per definition ett förbud mot människor att göra något som de vill göra. Detta är förklaringen till varför oreglerad kapitalism alltid och överallt har skapat så väldigt mycket mer välstånd än vad de statliga förbudsekonominerna kunnat göra.

Citat:
Ursprungligen postat av niel
Nej, det tycker jag inte, med tanke på alla plattnackar som lyckas få yrkestrafiktillstånd för taxi.
Det är en bra poäng. Förbudet drabbar uteslutande de ärliga. Skumrasken kör ju ändå. Förbudet ger de ohederliga ett försteg över de hederliga. Så är det ju också nödvändigtvis med alla slags lagar om "brott" som saknar brottsoffer, från FRA till droger.

Citat:
Syftet med yrkestrafikförordningen är att säkerställa allmänhetens försörjning av seriösa transporttjänster.
Förordningen om trafiktillstånd orskar inte en endaste transport. Den utgörs ju bara av pappersarbete, inte av fordon som faktiskt kör gods. Trafiktillståndsförordningen är ju uttryckligen ett förbud mot transporter och därför FÖRSVÅRAR allmänhetens försörjning av transporter.

Trafiktillståndsförordningen gör också att kvaliteten på miljoner transporter varje år minskar drastiskt! Man drar sig för att betala alla de där tusenlapparna till stora flyttfirman, och försöker själv för första gången ratta en hyrd lätt lastbil och bära alla grejer under sina lediga helgdagar. Trafiktillståndsförordningen orskar därmed direkt massor av skadat gods och skadade ryggar och trafikolyskor. All reglering orsakar som sagt förstörelse, så ser konkret den förstörelse som trafiktillståndsförordningen orsakar ut.

Citat:
Det är en slags kvalitetsstämpel helt enkelt. I mitt tycke är det t o m något för enkelt att få trafiktillstånd.
Om du vill betala extrapengar för att flyttgubben har ett diplom, så är du ju helt fri att göra det även utan Trafiktillståndsförordningen. Men varför vill du förbjuda en fattig student som vill extraknäcka med enkla flyttjobb som efterfrågas av andra fattiga studenter (som ju flyttar ofta)? Det försämrar ju inte kvaliteten på dina egna flyttar med diplomerade flyttgubbar.

Citat:
Köra flyttar svart utan trafiktillstånd går ju. Inte speciellt stor risk att åka dit.
Precis! I samhället där allt är förbjudet så är det upp till polisens godtycke vem som ska arresteras när.
Senast redigerad av Realizt 2008-12-21 kl. 18:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in