2008-11-07, 18:36
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Nja, vrt tnkande kan inte frestlla sig existenser utan icke-existenser. Positivt r inte-negativt, negativt r inte-positivt, och dikotomin negativt-positivt r inte vrdelst (eftersom icke-varat av vrdelst r ngot med positivt eller negativt vrde).

Det du beskriver nu r hur intet i sjlva verket r en frutsttning fr tnkandet. Det fregr eller bestmmer tanken, det kan aldrig sjlv bli ett freml fr tnkandet. Om man pratar med gamle mster Heidegger frsts.
Citera
2008-11-20, 20:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aledo
en bil som str stilla, rullar den framt eller bakt ?

Det beror vll p vart man observerar bilen ifrn... allt r relativt... :P
Citera
2008-11-20, 20:49
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det beror vll p vart man observerar bilen ifrn... allt r relativt... :P
1: Frgan gllde givetvis en bil som str stilla i ditt inertialsystem.

2: Nej.
Citera
2008-11-20, 21:12
Medlem
West-ens avatar
Sjlv undrar jag varfr man i sprket skiljer mellan inget/ingen och 0, d de torde vara samma. Inget/ingen r i singular medan noll verkar passa lmpligast som plural, vilket r synnerligen ologiskt d noll r s lngt ifrn plural man kan komma... Exempelvis inget pple, noll pplen. Ingen banan, noll bananer. Varken noll pple eller noll banan lter srskilt bra. Sprkfilosofi ngon?
Citera
2008-11-21, 00:33
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Sjlv undrar jag varfr man i sprket skiljer mellan inget/ingen och 0, d de torde vara samma. Inget/ingen r i singular medan noll verkar passa lmpligast som plural, vilket r synnerligen ologiskt d noll r s lngt ifrn plural man kan komma... Exempelvis inget pple, noll pplen. Ingen banan, noll bananer. Varken noll pple eller noll banan lter srskilt bra. Sprkfilosofi ngon?
Samtidigt r betydelsen av noll lika lngt frn singulrt som pluralt, nmligen ondligt lngt. Men jag frstr vad du menar och visst r det lite lustigt.
Citera
2008-11-21, 03:41
Medlem
noll r vll synonymt med 'inga', dvs pluralformen av 'inget/ingen'.

har aldrig hrt ngon sga att att de har noll nnting i singular, annat n d 'nnting' r ett substantiv som inte kan definieras i diskreta enheter (som vatten t.ex. man kan inte ha 'ett vatten'), vad nu sdana kallas.

t.ex. 'jag har just nu egentligen noll koll p vad jag pratar om' - vilket vid nrmare eftertanke stmmer vldigt vl s jag slutar skiva nu och frsker sova istllet
Senast redigerad av flaw 2008-11-21 kl. 03:56.
Citera
2010-09-26, 01:02
Medlem
vaheterenuros avatar
Ska man vara demokratisk s ska ju alla siffror ha ett lika vrde men jag tycker noll r lite specielt d det r ett relationsneurotiskt tal och inte har ett vrde om det inte str tillsammans med ngot annat tal.

Sen bygger vi ju talsystemet frn basen tio s drfr r det brjan p ngot nytt nr det blir noll och kanske drfr man firar extra mycket nr man fyller jmmt.

Det r det nda talet som r en obruten linje utan brjan eller slut.

Lite mnga motsgelser frn min sida ser jag. Det hr hjlper inte nu nr man ska fylla jmnt snart
Citera
2010-09-26, 03:42
Medlem
rojass avatar
Tnker p TS
Citera
2010-09-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Det konstiga med noll r att trots att den ensam saknar vrde kan den tillsammans med andra tal bilda nya tal.

Egentligen borde t.ex talet 3000 ha samma vrde som talet 3, med tanke p talet nolls avsaknad av vrde, vilket den inte har. r det bara jag som finner det vldigt mrkligt?

Det r p intet stt mrkligt om man frstr sig p hur vrt stt att rkna (decimala talsystemet) fungerar.

3 st 10^3, 0 st 10^2, 0 st 10^1 och 0 st 10^0 blir helt enkelt inte detsamma som 3 (3 st 10^0).
Citera
2010-09-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en

inga bananer?
Citera
2010-09-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Vad har ni fr tankar om noll? Det r ingenting, r det d positivt eller negativt? Ta grna upp andra saker ni kommer p.
Det finns en vsentlig skillnad p talet noll och siffran noll, men d bda verkar diskuteras i trden s kan vl fljande sgas.

Det r svrt att tycka ngot om huruvida talet noll r positivt eller negativt d det r ett faktum att det inte tillhr ngot av dessa grupper. Talet noll r det tal som p en tallinje utgr skiljelinjen mellan de positiva och det negativa talen, och som sdan r det uppenbart att det inte dessutom kan vara ngot av de positiva eller negativa talen.

Siffran noll r en frutsttning fr positionssystemet och vikten av detta blir tydlig om vi beaktar alternativen, bde unra talsystem och den typen av system romarna anvnde sig av blir vldigt otympliga om man handskas med strre tal.

Att nollan behvs i dagens matematik i sjlvklart, den fr helt enkelt agera representant fr det som inte finns, fr avsaknaden av andra tal. I vrigt vet jag inte vad TS vill ha ut av trden. Vart vill du komma?
Citera
2010-09-26, 23:55
Medlem
Citat:
De naturliga talen r de heltal som inte r negativa (det vill sga 0, 1, 2, 3 och s vidare), alternativt de heltal som r positiva (allts 1, 2, 3 och s vidare). Den frra definitionen r vanlig i Sverige och allmnt i matematisk logik, mngdlra och berkningsvetenskap, medan den senare kan hittas i bland annat amerikansk litteratur och bland talteoretiker

s har wikipedia ftt komma till tals med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in