2008-11-04, 17:59
Medlem
negashs avatar
Tjoho, jag har ftt ett ganska s stort problem med datorn. fick MASSA blue screens och den fuckade upp generelt ganska ofta s jag bestmde mig att frska formatera om den (ta bort allt p datorn?) och fick hjlp av en kompis som sa att de r bara att stoppa in skivan och starta om dator. gr detta och INGET hnder. s jag tnkte okej jag fr vll kra den p skrivbordet ist. s jag fljer instruktionerna och s str de ngot i stil med "DETTA ALTERNATIV TAR BORT ALLA DINA PROGRAM" och tnkte att de lter ju rtt och efter 1-2 timmar s r allt klart. Kommer in p skrivbordet och ser att de har installerats om allt och lagt alla mina program i en map. och ALLA mina system settings har resetat inklusive min skrm. Ngon som vet vad problemet kan vara?
Citera
2008-11-04, 18:16
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negash
Tjoho, jag har ftt ett ganska s stort problem med datorn. fick MASSA blue screens och den fuckade upp generelt ganska ofta s jag bestmde mig att frska formatera om den (ta bort allt p datorn?) och fick hjlp av en kompis som sa att de r bara att stoppa in skivan och starta om dator. gr detta och INGET hnder. s jag tnkte okej jag fr vll kra den p skrivbordet ist. s jag fljer instruktionerna och s str de ngot i stil med "DETTA ALTERNATIV TAR BORT ALLA DINA PROGRAM" och tnkte att de lter ju rtt och efter 1-2 timmar s r allt klart. Kommer in p skrivbordet och ser att de har installerats om allt och lagt alla mina program i en map. och ALLA mina system settings har resetat inklusive min skrm. Ngon som vet vad problemet kan vara?

Eh va?
Fr det frsta s mste du ndra i bios s att datorn bootar ifrn skivan.
Fr det andra s kan du inte formatera en systempartition/hrddisk nr du r inne i windows. Hur mnga hrddiskar/partitioner har du?
Nr du formaterar s kommer ALLT som finns p hrddisken/partitionen att frsvinna, alla instllningar, program och ja, ven drivrutiner!
Citera
2008-11-04, 18:22
Medlem
negashs avatar
Grejjen r att jag r inte s grym p dator. har lyckats gra de p xp(formatera om).
bios? och den laddar inget vid uppstart som det str p guiden. om du frstr vad jag menar.
har en hrdisk*
Senast redigerad av negash 2008-11-04 kl. 18:29.
Citera
2008-11-04, 20:26
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Grejjen r att jag r inte s grym p dator. har lyckats gra de p xp(formatera om).
bios? och den laddar inget vid uppstart som det str p guiden. om du frstr vad jag menar.
har en hrdisk*

Ska frska gra det s ltt som mjligt fr dig att frst.

1.Nr du startar upp datorn (direkt efter uppstart allts) s har du en skallad bootscreen (frsta bilden som visas verhuvudtaget), medans den bilden visas s kan du komma in i bios (oftast grs detta med knappen "Del eller Delete", det str vilken knapp du ska trycka p).

2.Vl inne i bios s mste du ndra s att datorn "laddar" ifrn cd-romen innan den "laddar" ifrn hrddisken.
Detta gr att ndra under en flik/knapp som heter ngonting i stil med "Boot device priority"

3.Nr du har ftt ordning p det, s att datorn bootar frn cd'n s stter du i din cd-skiva och startar om datorn.

4.Nu ska det efter ngra sekunder st ngonting i stil med "tryck p valfri knapp fr att installera windows xp".
Ifall den texten aldrig kommer upp, och du har gjort rtt i bios, d r det antagligen din skiva som inte r bootbar, d mste du ha en ny skiva.
Citera
2008-11-04, 21:34
Medlem
negashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Ska frska gra det s ltt som mjligt fr dig att frst.

1.Nr du startar upp datorn (direkt efter uppstart allts) s har du en skallad bootscreen (frsta bilden som visas verhuvudtaget), medans den bilden visas s kan du komma in i bios (oftast grs detta med knappen "Del eller Delete", det str vilken knapp du ska trycka p).

2.Vl inne i bios s mste du ndra s att datorn "laddar" ifrn cd-romen innan den "laddar" ifrn hrddisken.
Detta gr att ndra under en flik/knapp som heter ngonting i stil med "Boot device priority"

3.Nr du har ftt ordning p det, s att datorn bootar frn cd'n s stter du i din cd-skiva och startar om datorn.

4.Nu ska det efter ngra sekunder st ngonting i stil med "tryck p valfri knapp fr att installera windows xp".
Ifall den texten aldrig kommer upp, och du har gjort rtt i bios, d r det antagligen din skiva som inte r bootbar, d mste du ha en ny skiva.
frskte och det funkade perfect med boot device priority. dock s vgrar den ta bort allt jag har p datorn. (stller bara om allt i windows) hur ska jag gra fr att ta bort all skit p datorn som vgrar frsvinna? skulle allts vilja gra en komplett rensning p datorn.
Citera
2008-11-04, 22:35
Medlem
ziphens avatar
Citat:
frskte och det funkade perfect med boot device priority. dock s vgrar den ta bort allt jag har p datorn. (stller bara om allt i windows) hur ska jag gra fr att ta bort all skit p datorn som vgrar frsvinna? skulle allts vilja gra en komplett rensning p datorn.

Du ska vlja att formatera C: i installationsprogrammet fr windows.
Med andra ord:
1.Du bootar ifrn cd-skivan
2.Installationsprogrammet startar
3.Efter ett tag s fr du vlja vart du vill installera Windows, dr kan du ven vlja att formatera. Hur du gr detta str nr du kommer dit!
Citera
2008-11-04, 23:48
Medlem
negashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Du ska vlja att formatera C: i installationsprogrammet fr windows.
Med andra ord:
1.Du bootar ifrn cd-skivan
2.Installationsprogrammet startar
3.Efter ett tag s fr du vlja vart du vill installera Windows, dr kan du ven vlja att formatera. Hur du gr detta str nr du kommer dit!
Tack s mycket, hittade felet
Citera
2008-11-05, 00:05
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Tack s mycket, hittade felet

Varsgod, kul att kunna hjlpa och att det lste sig!
Citera
2009-04-03, 15:06
Medlem
har samma problem. Jag vljer att boota frn cdromen fre hrddsiken och sen startar om s brjar vista ladda men sen blir det bara svart. fel p skivan?
Citera
2009-04-03, 16:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kpisd
har samma problem. Jag vljer att boota frn cdromen fre hrddsiken och sen startar om s brjar vista ladda men sen blir det bara svart. fel p skivan?

En liten snygg bump p trden, men det r bara provar med en annan skiva.
Citera
2012-11-09, 14:18
Medlem
Bump.

Hur lng tid tar det att fabriks terstlla en dator? Den har sttt p 15 timmar nu. och systeminstllningar tillmpas har tillmpats 13-14 timmar av den gngna tiden. Tror ni jag kommer fr vnta ngon dag till eller? Tnkte om den tar bort allt installerat osv frn 2 r tillbaka.

Sorry fr stavfel och sdant, skriver frn mobilen
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in