• 1
  • 2
2008-11-04, 15:39
Medlem
kör just nu dualboot med windows och ubuntu, vill kunna gå över ännumer till ubuntu så att jag i stort sätt kan ta bort windows men de är lite jag behöver hjälp med att fixa innan ...

1, dualscreen, jag har en asus 22"(wide) och en benq 19" skärm, hur ställer jag in dualscreen och sånt i ubuntu? de är ju olika upplösningar så går det ens? isf snälla hjälp!
och även tillhörande där, min nya tv kommer snart, hur ställer man in tv out då? (blir ju att benq skärmen åker i tunnan och ersätts av tv'n) så gör man likadant eller får man göra annorlunda eftersom det är en 42" tv?

2, mitt g15 tngbord, displayen funkar, men hur får jag G-knapparna att funka med? med macro och så alltså? och även finns de andra bra display apps? (har bara klocka och musik spelaren änsålänge), (mitt g15 är v2) och finns de nått sätt så jag kan få vent / TS att visa på displayen? kanske använda en av de svarta knapparna runt displayen att "muta" mic'en som man kan i windows? allt detta är såklart inte krav men de skadar ju inte gknapparna dock vill jag få att funka ! :O

3, har läst en hel del att man kan köra wow i ubuntu men hur!? har försökt få igång att med wine men de vill inte riktigt? hur gör man? hur blir kvaliten, förlorar man jättemycket fps och så? de måste inte vara super kvalite men skulle ju inte klaga över att få någelunda bra gällefall

.....

sen var de lite annat som inte är direkt viktigt men som jag gärna vill ha hjälp med ändå
kör aMSN nu som msn variant, men har problemet att de "blinkar / flashar" inte på listen när personen skriver :O hur fixar man detta?

och detdär "beryl project" som alla pratar om och man ser på bilder och så överallt, hur får man de att funka :O? försökte lägga in de men kunde inte få de att fungera :/ och drar det mycket datorkapasitet?

alla svar är välkomna kom gärna även med andra tips och trix för en någelunda oerfaren ubuntu användare
Citera
2008-11-04, 16:01
Medlem
ansås avatar
Beryl-project heter nu Compiz-Fusion.

Använda Compiz Fusion i Ubuntu

Compiz-Fusion är redan installerat i Ubuntu från version 7.10 och uppåt, men för att få fler inställningsmöjligheter bör du installera paketet compizconfig-settings-manager från förråden. Använd med fördel Synaptic till det, eller, under Program =>Lägg till/ta bort. I det fönster som då dyker upp, ser du till att du har valt alla tillgängliga program under alternativet "visa" (högst upp) och klistrar sedan in compizconfig-settings-manager i sökfältet till höger om "visa". Tryck på Enter och du får snart upp detta alternativ. Bocka för rutan för installation och klicka längst ner till höger för installation/"verkställ ändringar".

För att komma igång med Compiz Fusion avänder du Skrivbordseffekter. Fr.o.m. ver 8.04 är alternativet för att nå dem från den övre panelen: System, Inställningar och där, Advanced desktop settings.
Citera
2008-11-04, 17:08
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leothlon
1, dualscreen, jag har en asus 22"(wide) och en benq 19" skärm, hur ställer jag in dualscreen och sånt i ubuntu? de är ju olika upplösningar så går det ens? isf snälla hjälp!
och även tillhörande där, min nya tv kommer snart, hur ställer man in tv out då? (blir ju att benq skärmen åker i tunnan och ersätts av tv'n) så gör man likadant eller får man göra annorlunda eftersom det är en 42" tv?
Kör du med ett Nividakort kan du ställa in detta i nvidias kontrollpanel om du har nividias drivrutiner installerade, vad som gäller för ATI vet jag inte, men borde vara samma sak där med

Citat:
3, har läst en hel del att man kan köra wow i ubuntu men hur!? har försökt få igång att med wine men de vill inte riktigt? hur gör man? hur blir kvaliten, förlorar man jättemycket fps och så? de måste inte vara super kvalite men skulle ju inte klaga över att få någelunda bra gällefall

För att få igång WoW i Ubuntu rekommenderar jag dig att köra med PlayOnLinux (playOnLinux är ett litet program som hjälper dig att ställa in wine för olika spel och program)

http://www.playonlinux.com/en/
.....
Citat:

sen var de lite annat som inte är direkt viktigt men som jag gärna vill ha hjälp med ändå
kör aMSN nu som msn variant, men har problemet att de "blinkar / flashar" inte på listen när personen skriver :O hur fixar man detta?

http://www.amsn-project.net/forums/viewtopic.php?t=4903

btw...
Kör du Hardy så passa på att uppgradera till Intrepid vetja
Citera
2008-11-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Kör du med ett Nividakort kan du ställa in detta i nvidias kontrollpanel om du har nividias drivrutiner installerade, vad som gäller för ATI vet jag inte, men borde vara samma sak där med

För att få igång WoW i Ubuntu rekommenderar jag dig att köra med PlayOnLinux (playOnLinux är ett litet program som hjälper dig att ställa in wine för olika spel och program)

http://www.playonlinux.com/en/
.....

http://www.amsn-project.net/forums/viewtopic.php?t=4903

btw...
Kör du Hardy så passa på att uppgradera till Intrepid vetja

Jag har nvida kort ja (8800gts) vart hittar jag de drivisarna?

Jag har nu fått igång wow, utan den där play on linux saken utan följde http://www.fsckin.com/2007/12/20/how...ux-using-wine/
men jag ligger nere på ca 10 fps :O i windows ligger jag alltid cappad på 60... jag vet att man inte kan vänta sig samma kvalite genom wine och de men är inte 10 lite väl lågt ändå?

och wee amsn funkar ordentligt nu

bara dualscreen och gkeys som saknas nu (och om möjligt bättre fps på wow)

vad är intrepid för nått?
Senast redigerad av leothlon 2008-11-04 kl. 18:22.
Citera
2008-11-04, 18:23
Medlem
Flärps avatar
Anledningen till att du har låg FPS i WoW är väl för att du inte har rätt drivrutin till ditt grafikkort.

Försök med detta och återkom sedan.

Edit: Funkar bara med 8.04 än så länge.
Citera
2008-11-04, 19:09
Medlem
Jag körde den envygn och de nu... ligger fortfarande på 10-20 fps :/

och jag har ubuntu 8.04
Citera
2008-11-04, 19:11
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Jag körde den envygn och de nu... ligger fortfarande på 10-20 fps :/

och jag har ubuntu 8.04

Vad har du för hårdvara? Du kommer att få sämre FPS i Linux med tanke på att du emulerar mha Wine, vilket tar en hel del kraft.

Kanske är så att du inte kan få mer än 10-20 fps. Googla lite efter FPS tweaks eller liknande under Ubuntu till WoW så kanske du får upp den lite.
Citera
2008-11-04, 19:15
Medlem
GeForce 8800GTS 512MB DDR3
Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz
4gig DDR2 ram

så borde ju helt klart kunna ha mer än 20 fps tycker jag... även genom wine

pratar med en kille ingame nu han har samma graffe, samma prolle, 1gig mindre ram, samma ubuntu, samma wine, installerade graff drivers med envyGN presis som jag... allt sånt och han ligger på 70-80 fps .... wtf !?
Senast redigerad av leothlon 2008-11-04 kl. 19:45.
Citera
2008-11-04, 23:38
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jag har nvida kort ja (8800gts) vart hittar jag de drivisarna?
vad är intrepid för nått?
Dom borde vara installerade automatiskt, för att kontrollera detta, försök gå till system -> administration-> hårdvarudrivrutiner
Intrepeid är den senaste versionen av Ubuntu (8.10)

Edit: såg nu att TS har installerat drivrutinerna med NVYng
Senast redigerad av X_surfer 2008-11-04 kl. 23:42. Anledning: såg nu att TS har installerat drivrutinerna med NVYng
Citera
2008-11-10, 12:40
Medlem
vafan nu står de kan inte montera volymen när jag ska komma åt mina hårddiskar med :/
Citera
2008-11-10, 12:55
Medlem
Flärps avatar
Citat:
vafan nu står de kan inte montera volymen när jag ska komma åt mina hårddiskar med :/

Lite mer information hade inte skadat. Vad är det för diskar? Filsystem? Interna eller externa?

Vad skriver du för kommando? Hur ser din /etc/fstab ut?
Citera
2008-11-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Lite mer information hade inte skadat. Vad är det för diskar? Filsystem? Interna eller externa?

Vad skriver du för kommando? Hur ser din /etc/fstab ut?

ubuntu 8.10 kör jag nu, interna diskar (ntfs) den externa funkar fint dock :O de interna har alltid funkat innan men nu ville de helt plötsligt inte och fattar inte varför :S

har även fortfarande inte fått tv out att funka... någon som vet hur jag kan fixa de? försöker genom nvida drivisarna men de funkar ju fan inte där?...
Senast redigerad av leothlon 2008-11-10 kl. 13:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in