• 1
  • 2
2008-11-04, 06:11
Medlem
Jag kom att tänka på en sak. Jag fick ett nytt pass för ett par månader sedan och la märke till sidan där bilden och alla personuppgifter visas på är gjord av en rätt tjock hårdplast.
I USA så har man lagt in ett chip i mitten på den sida, se bild: http://bayimg.com/image/palbpaabm.jpg

Är det någon som har försökt att få fram chippet och kika på vad det innehåller? Det vore intressant att se vad det är för skit dom har lagt in där.

Jag såg på Aftonbladet (artikel här: http://www.aftonbladet.se/resa/ameri...ticle195000.ab ) att USA tvingade Sverige att införa desssa pass, dock står det att chipper bara innehåller ens ansiktsform men tvivlar inte en sekund på att man skulle lägga in något mer också.
Dessutom är artikeln från 2004 och jag tror att man har gjort passen nyare sen dess.

Ge gärna lite läsvärt om dessa pass/chip och berätta/ta bilder ifall ni får för er att skära upp sidan och se vad som ligger imellan.
Citera
2008-11-04, 09:57
Medlem
anakatas avatar
Det innehåller bilden, personuppgifterna samt en elektronisk signatur.
Standarden är öppen (har för mig att det är IATA som står bakom den), så det är inte precis några hemligheter hur datan ser ut. Dock har jag personligen inte läst ut ett svenskt pass och kollat hur datan ser ut.
Citera
2008-11-04, 12:00
Medlem
Ok! Tack anakata!

Det vore intressant och se vad det är för data som lagras i chippet. Vad krävs för att läsa ut sådan data?
Verkar ju ganska klurigt att först och främst få ut chippet ur passet som kom gärna med förslag på sätt man kan mecka upp skiten utan att sabba chippet.
Citera
2008-11-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imipok
Ok! Tack anakata!

Det vore intressant och se vad det är för data som lagras i chippet. Vad krävs för att läsa ut sådan data?
Verkar ju ganska klurigt att först och främst få ut chippet ur passet som kom gärna med förslag på sätt man kan mecka upp skiten utan att sabba chippet.

Du ska absolut inte försöka plocka ut chippet ur passet. Tekniken som används kallas RFID, och går ut på att en RFID-läsare skickar en "wake-up signal" som genom induktion ger chippet ström. Chippet skickar sedan ut sin data genom antennen som kan ses på bilden i ditt första inlägg. Du behöver således en RFID-mottagare kopplad till en dator.
Citera
2008-11-08, 15:17
Medlem
Det var inte så genomtänkt. Det är inte alltför svårt att själa uppgifter med en avläsare. Kriminella lär utnyttja detta.
Citera
2010-06-30, 19:08
Medlem
xylometazolines avatar
Kanske får skit för att jag bumpar en gammal tråd men jag läste att fingeravtrycken som sparas i RFID-chippen uppgifter inte sparas hos polisen när man söker pass utan raderas efter passet är utfärdat.

Men står det någonstans om att man inte kan samla in alla fingeravtryck när man scannar chippet i en passkontroll?
Citera
2010-06-30, 20:15
Medlem
Lt.Boobiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xylometazoline
Kanske får skit för att jag bumpar en gammal tråd men jag läste att fingeravtrycken som sparas i RFID-chippen uppgifter inte sparas hos polisen när man söker pass utan raderas efter passet är utfärdat.

Men står det någonstans om att man inte kan samla in alla fingeravtryck när man scannar chippet i en passkontroll?

De samlar nog inte in fingeravtrycken i en passkontroll, däremot kan du få lämna fingeravtryck igen som de matchar mot de i ditt chip.
Citera
2010-07-01, 03:45
Medlem
tryds avatar
Inom en snarframtid får vi chipen i oss
Citera
2010-07-01, 17:51
Medlem
test1fys avatar
Från AB 2009-06-30
"I morgon, 1 juli, börjar en rad nya lagar gälla. Fingeravtryck i pass Svenska pass ska från och med den 1 juli förses med fingeravtryck. Det är bara nya pass som behöver ha avtrycket. Bar[n] under sex år och personer som av fysiska skäl inte kan lämna fingeravtryck undantas från kravet. Fingeravtrycket ska lagras som ett chip i passet och syns inte för blotta ögat."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5431462.ab

Grattis på födelsedagen.
Alla pass som är mindre än 1 år innehåller alltså fingeravtryck. Någon som har fått ett pass det senaste året som kan intyga att man får ta fingeravtryck? Eller daktas man rentav? (daktning = fingeravtryck, foto från 3 vinklar, ögonfärg - hårfärg - längd - födelsemärken - tatueringar - ärr osv)
Citera
2010-07-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Från AB 2009-06-30
[i]Någon som har fått ett pass det senaste året som kan intyga att man får ta fingeravtryck? Eller daktas man rentav? (daktning = fingeravtryck, foto från 3 vinklar, ögonfärg - hårfärg - längd - födelsemärken - tatueringar - ärr osv)

Japp. Fingeravtryck ska lämnas av alla utom barn under 6 år.
Citera
2010-07-01, 18:17
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggve99
Japp. Fingeravtryck ska lämnas av alla utom barn under 6 år.

Du får gärna svara på min senare fråga också..

"Eller daktas man rentav? (daktning = fingeravtryck, foto från 3 vinklar, ögonfärg - hårfärg - längd - födelsemärken - tatueringar - ärr osv)"
Citera
2010-07-01, 22:55
Medlem
Lt.Boobiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Du får gärna svara på min senare fråga också..

"Eller daktas man rentav? (daktning = fingeravtryck, foto från 3 vinklar, ögonfärg - hårfärg - längd - födelsemärken - tatueringar - ärr osv)"

Ett foto rakt framifrån, fingeravtryck genom biometri, namnteckning.

Det är allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in