• 1
  • 2
2011-01-20, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roel
Låsa från insidan :Handtaget uppåt,vrid om dörrvredet så är dörren låst.
Låsa från utsidan: Handtaget uppåt,stoppa nyckel i låset,vrid om nyckeln så är dörren låst.

OK, då tror jag att jag förstår.

Har däremot aldrig sett eller hört talas om denna typ av dörr.
Citera
2011-01-20, 08:45
Medlem
Drakstormens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Nu kapar jag en jättegammal tråd...
Jag har nämligen också en fråga ang. lås i säkerhetsdörr.

Det jag undrar är, varför "överlåset" i nya säkerhetsdörrar ligger så långt ner? Det har alltså blivit ett "underlås" istället.

Mitt eget lås är ca 65 cm från golvet.

Mitt överlås i en ny säkerhetsdörr sitter över standardlåset. Du kanske har en dörr för dvärgar?

Citat:
OK, då tror jag att jag förstår.

Har däremot aldrig sett eller hört talas om denna typ av dörr.

Jag har också en sådan. Kan säga att det tog ett tag att komma in i lägenheten första gången då jag aldrig stött på det innan.

Edit: Hur gick det för dig, rotadent?
Senast redigerad av Drakstormen 2011-01-20 kl. 08:47.
Citera
2011-01-20, 09:22
Medlem
Snurrens avatar
I mitt hus var vi säkerhetsdörrar, men tillhållarlås fick man sätta in själv. Det blev då lite olika beroende på var hyresgästen ville ha det och var låssmeden tyckte var lämpligt. Jag har även noterat att "kikögat" är lägre placerat än vanligt i en lägenhet, det var nog innehavaren som tyckte att barnen (4 st) skulle kunna nå upp - ingen dålig idé faktiskt, man kanske kan ha två titthål!
Citera
2011-01-20, 10:29
Medlem
mrnemtrixs avatar
En dörr kan ha olika säkerhetsklasser där 4 är bäst och 1 sämst
Säkerhetsdörrar brukar vara mellan 2-4 och nyare brukar vara 3 i lägenheter.
I enstaka fall finns även klass 4.

Om jag inte minns helt fel ska en klass3 dörr ha dubbla lås med ett avstånd på minst 400mm från varandra. Hantaget ska vara stumt när dörren är låst, brandklass 30min osv.

Vi tar klass 3 dörrar på runt minuten på jobbet men tillvägagångssättet är lite hemligt, en klass4 dörr ska vara förjävlig att bryta. Har aldrig fått prova.

Har man en klass3 dörr ska man inte kunna öppna den ena över/underlåset utan nyckel.

Lite osäker men om någon vet mer så rätta gärna!
Citera
2011-01-20, 10:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnemtrix

Om jag inte minns helt fel ska en klass3 dörr ha dubbla lås med ett avstånd på minst 400mm från varandra. Hantaget ska vara stumt när dörren är låst, brandklass 30min osv.

Vi tar klass 3 dörrar på runt minuten på jobbet men tillvägagångssättet är lite hemligt, en klass4 dörr ska vara förjävlig att bryta. Har aldrig fått prova.

Har man en klass3 dörr ska man inte kunna öppna den ena över/underlåset utan nyckel.

Lite osäker men om någon vet mer så rätta gärna!

Har en vad jag tror är klass 3 säkerhetsdörr.
Något jag funderar på lite är scenariot att jag ligger döende bakom låst dörr utan förmåga att själv öppna den.
Har brandkår/ambulans/polis någon möjlighet att då ta sig in i lägenheten?
Citera
2011-01-20, 11:34
Medlem
dismembers avatar
Jag har en klass 4 säkerhetsdörr hemma, och den kan jag låsa med ett "vred" när jag är hemma, (tänk amerikanskt dörrvred, en kula typ) jag vrider den tre varv och sen är det låst. Det går att öppna det låset med en nyckel utifrån.

Sen ca 40 cm högre upp dinns ett nyckelhål för en decimeterlång nyckel med tänder på båda sidor, modell kassaskåp. med den nyckeln kan jag låsa både inifrån och utifrån, och när det låset är hmmmm?, låst! så fälls tre stålkolvar ut i karmen vid låset, och en stålkolv upp, och en ned i karmen.

När alla lås är "låsta" så kommer ingen jävel varken in eller ut utan nyckel, till och med brandkåren ska tydligen ha problem med det, därför tvekar jag lite till min lösning, men så är det iallafall.

Den håller Jehovas och annat löst pack ute, så fördelarna överväger.
Citera
2011-01-20, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roel
Låsa från insidan :Handtaget uppåt,vrid om dörrvredet så är dörren låst.
Låsa från utsidan: Handtaget uppåt,stoppa nyckel i låset,vrid om nyckeln så är dörren låst.

Så har mina föräldrar också, riktigt smidigt men irriterande om man har brotom.
Citera
2011-01-21, 02:58
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Det jag undrar är, varför "överlåset" i nya säkerhetsdörrar ligger så långt ner? Det har alltså blivit ett "underlås" istället.

Mitt eget lås är ca 65 cm från golvet.

Din lägenhet är ansedd som användbar för handikappade/rullstolsburna och därför har låset placerats så det skall kunna nås från en rullstol. Eftersom det måste vara en viss distans från det andra låset hamnar det väldigt lågt ner.

Svaret på den andra frågan är att tidigare hade alla säkerhetsdörrar 2 lås, men numer har vissa börjat använda ett speciellt spanjolettbeslag som diskuterats, där man med ett lås ändå får flera utlåsande kolvar.

/capmac
Citera
2011-01-21, 03:21
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrnemtrix

Det finns 2 olika system, det nyare SS-ENV 1627 Motståndsklass (MK) där dörrar klassas MK2 - MK5, samt den äldre svenska standarden Inbrottsskydd SS 817345, med Klass 1 - Klass 3

Många slarvar med benämningar och talar om Klass 2 eller Klass 3 när de menar MK2 eller MK3.

Det är inte samma krav, men MK2 och Klass 1 är ganska likvärdiga. MK3 är något tuffare än Klass2, men en svensk Klass3 är tuffare än en MK4.....

Däremot är vanliga ASSA dubbla runda cylindrar godkända i en Klass3 men inte i en MK4, som måste ha konstiga special-lås och nycklar svjv. Anledningen är att i övriga europa är cylindrarna så klena att de inte räcker till för ett fullgott skydd, och därför accepteras inga cylinderlås.

ENV 1627 skall dock skrivas om innan den helt ersätter den gamla svenska standarden, så det kan komma ändringar.

Jag har en Hellbergs SS 817345 Klass 3 med extra bryt- och cylinderskydd och det är en sanslöst robust dörr (dock ej som ytterdörr utan till ett värderum).

/capmac
Citera
2011-01-21, 09:15
Medlem
mrnemtrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har en vad jag tror är klass 3 säkerhetsdörr.
Något jag funderar på lite är scenariot att jag ligger döende bakom låst dörr utan förmåga att själv öppna den.
Har brandkår/ambulans/polis någon möjlighet att då ta sig in i lägenheten?

Din dörr knäcker vi på räddningstjänsten hyffsat fort. 1 Minut eller 2, det bör stå i bakkant på dörren vilken klass den håller.

Aldrig sprungit på en klass 4 dörr men det ska tydligen vara hyffsat tungjobbat. Vet att det även ska finnas lägenheter/hus med galler innanför dörren och då hos folk med stora värden eller hot över sig.
Citera
2011-02-13, 18:33
Medlem
har inte läst igenom tråden så noga så du kanske redan fått detta svar men som jag förstår det har du i nuläget en rund dubbel cylinder. vill du ha vred på insidan så sätter du i en assa 2000 kista som har urtag för vred på mitten mellan handtag och cylinder. du får då borra ett 20 mm hål in till kistan. köp assa 2000 modular eller dormas motsvarighet då assa 2000 evo kistorna ständigt går sönder. att man kan pilla upp dom med ett bladmått har dock blivit åtgärdat.
för att byta kista måste du ta dän hela spanjoletten och sedan på kistan. förmodligen sitter den med 2st genomgående skruv från sidan. spanjoletten ersätter då den vanliga fäst-stolpen som sitter från början.
Citera
2011-02-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
Jag har en klass 4 säkerhetsdörr hemma, och den kan jag låsa med ett "vred" när jag är hemma, (tänk amerikanskt dörrvred, en kula typ) jag vrider den tre varv och sen är det låst. Det går att öppna det låset med en nyckel utifrån.

Sen ca 40 cm högre upp dinns ett nyckelhål för en decimeterlång nyckel med tänder på båda sidor, modell kassaskåp. med den nyckeln kan jag låsa både inifrån och utifrån, och när det låset är hmmmm?, låst! så fälls tre stålkolvar ut i karmen vid låset, och en stålkolv upp, och en ned i karmen.

När alla lås är "låsta" så kommer ingen jävel varken in eller ut utan nyckel, till och med brandkåren ska tydligen ha problem med det, därför tvekar jag lite till min lösning, men så är det iallafall.

Den håller Jehovas och annat löst pack ute, så fördelarna överväger.

Alltså, det extra låset är ju tänkt att användas när du inte är hemma!
När du är hemma ska du ju bara låsa så att du kan komma ut utan nyckel. När du inte är hemma låser du så att eventyuella tjuvar som tagit sig in genom fönstret inte kommer ut genom dörren utan nyckel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in