Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-11-04, 00:18
Moderator
rotadents avatar
Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet där det finns säkerhetsdörr. Jag är inte helt nöjd med hur dörren fungerar. Jag har aldrig sett den här varianten tidigare heller. Saken är den att det på insidan av dörren är ett nyckelhål precis som på utsidan. Det är alltså inget vred. Det gör att jag måste låsa dörren inifrån med nyckel när jag är hemma, nycklarna får då också hänga kvar i dörren hela tiden. Annars misstänker jag att jag skulle brinna inne om olyckan var framme och jag skulle springa runt och leta nycklar...

Nu till frågan, vad är smidigast om jag vill ha ett vred på insidan, eller åtminstone en fast nyckel? Låset är någon sorts ASSA-produkt. Vad kostar det (uppskattningsvis) att byta till ett vred på insidan? Är det smidigare (och billigare) att försöka få en till nyckelkopia och ha en reservnyckel i dörren hela tiden? Lägenheten är bostadsrätt, antar att det kan spela in.
Citera
2008-11-04, 00:23
Medlem
Kolla upp vad det är för lås.
Förmodligen är det Asssa 2000. Vilket innebär att vem som helst kan öppna det med ett bladmått och då är det lika bra att inte låsa alls.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=774382

Poängen med arrangemanget är att en tvuv som tagit sig in inte ska kunna öppna dörren för att bära ut grejjer.
Citera
2008-11-04, 00:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Kolla upp vad det är för lås.
Förmodligen är det Asssa 2000. Vilket innebär att vem som helst kan öppna det med ett bladmått och då är det lika bra att inte låsa alls.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=774382

Poängen med arrangemanget är att en tvuv som tagit sig in inte ska kunna öppna dörren för att bära ut grejjer.

Det där funkar inte här i alla fall, vi har en plåt som sitter för dörrspringan vid låset (vad fasen den metallgrejen nu heter). Jag tror nog att låset funkar rätt bra i sig, det är mest insidan som oroar just nu.
Citera
2008-11-04, 02:10
Medlem
Fota med mobilen och gå till en låssmed imorn och fråga. Kanske kan man göra om låset, eller så får du köpa nytt.

Man kan öppna låsvred från utsidan via brevinkastet med ett special verktyg om du inte visste det, så du har ett bra lås tror jag. Det tar ca fem sek att öppna med special verktyg om du inte har en kåpa över vredet.
Citera
2011-01-19, 22:45
Medlem
Nu kapar jag en jättegammal tråd...
Jag har nämligen också en fråga ang. lås i säkerhetsdörr.

Det jag undrar är, varför "överlåset" i nya säkerhetsdörrar ligger så långt ner? Det har alltså blivit ett "underlås" istället.

Mitt eget lås är ca 65 cm från golvet.
Citera
2011-01-20, 00:05
Medlem
roels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Nu kapar jag en jättegammal tråd...
Jag har nämligen också en fråga ang. lås i säkerhetsdörr.

Det jag undrar är, varför "överlåset" i nya säkerhetsdörrar ligger så långt ner? Det har alltså blivit ett "underlås" istället.

Mitt eget lås är ca 65 cm från golvet.
Vad menar du med "överlåset" Har du 2 lås?
Jag har en Daloc säkerhetsdörr.Ett lås som sitter 110cm över golvet.
Citera
2011-01-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roel
Vad menar du med "överlåset" Har du 2 lås?
Jag har en Daloc säkerhetsdörr.Ett lås som sitter 110cm över golvet.

Ja, jag har två lås. Har inte alla det...?
Alltså, ett vanligt lås med vred och ett sjutillhållarlås/polislås/"överlås" (numera underlås).

Tack och lov så är det inte det vanliga låset med låsvred som ligger på 65 cm höjd.

Edit: smög ut i trappan och kollade. Min dörr är också Daloc.
Senast redigerad av nantes 2011-01-20 kl. 00:39.
Citera
2011-01-20, 01:40
Medlem
roels avatar
Jag har 1 lås,på låset står det Secor,på nyckeln GeGe by Caba.
Citera
2011-01-20, 01:52
Medlem
Då har vi ju en ny fråga; varför har vissa säkerhetsdörrar två lås, medan vissa bara har ett?

Samtidigt kvarstår den ursprungliga frågan; varför är det ena låset så långt ner?
Citera
2011-01-20, 03:08
Medlem
roels avatar
För att låsa min dörr får jag vrida dörrhandaget uppåt,då åker 2 hakar in i dörrkarmen,högt upp och långt ner,därefter låser jag med nyckel,då spärras handtaget och låskolven.Sammanlagt 3 "låspunkter" på den sidan av dörren (motsatt sida mot gångjärnen naturligtvis).Dörren är ca 1 år gammal.
Kanske en modernare dörr än nantes ?
Citera
2011-01-20, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roel
För att låsa min dörr får jag vrida dörrhandaget uppåt,då åker 2 hakar in i dörrkarmen,högt upp och långt ner,därefter låser jag med nyckel,då spärras handtaget och låskolven.Sammanlagt 3 "låspunkter" på den sidan av dörren (motsatt sida mot gångjärnen naturligtvis).Dörren är ca 1 år gammal.
Kanske en modernare dörr än nantes ?

Oj, denna variant har jag aldrig hört talas om.

Låsa inifrån eller utifrån? Alltså, jag menar, kör du "proceduren" från insidan el. utsidan?
Har du ett vanligt låsvred på insidan av dörren?

Jag har nollkoll på sånt här, därför jag frågade från första början...
Senast redigerad av nantes 2011-01-20 kl. 03:35.
Citera
2011-01-20, 04:27
Medlem
roels avatar
Låsa från insidan :Handtaget uppåt,vrid om dörrvredet så är dörren låst.
Låsa från utsidan: Handtaget uppåt,stoppa nyckel i låset,vrid om nyckeln så är dörren låst.
Senast redigerad av roel 2011-01-20 kl. 04:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in