Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Jag är egenföretagare, har ett aktiebolag och har 7 anställda. Eftersom det är så litet bolag (relativt) så är tyvärr jag navet i företaget.
Jag avlönar 7 pers, ser till att deras familjer får mat på bordet. Min kreativitet och skaparanda skapar mervärde för våra kunder och glädje för mina anställda (för det mesta).
Jag kommer till jobbet kl 8 på morgonen och går hem kl 19. Jag har varit sjuk 3 dagar sedan jag drog igång firman 2005 och jag har haft 2 veckors semester totalt, utspritt på 2-3 dagars sjok.
Är jag borta från firman så sjunker omsättningen, folk gör inte *riktigt* så bra ifrån sig som dom skulle kunna, och en del frågor förblir obesvarade, pga "chefen" har svar på allt.
Vad gör samhället för mig? Vad har jag för nytta av vab, sjukfrånvaro och föräldrarpenning? Jag kan ändå aldrig vara borta från firman för att ta hand om lillgrabben.
Vad får jag för tack från staten för nöjet att se till att mina anställda kommer till jobbet varje dag och gör sitt jobb?
...antar att Du menar staten, och inte samhället som är något avsecvärt större, så tillhandahåller denna Dig följande:
1) Någorlunda utbildad arbetskraft.
2) Rättssystem så att ingen godtyckligt kan fängsla Dig, konfiskera Ditt företag etc.
3) Polis som skyddar Dig mot inbrott etc (Ja, jag vet att det fungerar uselt, men i teorin är det så, och kostar gör det.)
4) Skyddar Dig mot invasioner av utrikes fiender.
5) Tillhandahåller infrastruktur så att Du kan transportera, skicka, ringa mm.
6) Viss kvalitetsgranskning och skydd mot illojal konkurrens.
Allt detta torde kosta på sin höjd 30% av vad Du och Ditt företag totalt betalar i skatt, så det är så klart inte så att Du får tillbaka för vad Du betalar. Samtidigt var frågan "Vad gör...?" och då har jag visat på några saker, men jag förstår att Du inte känner att det är värt priset.
Numera betalar Du förmodligen Din anställdas sjuklöner också, givetvis plus lön för ev vikarie. Fint system!