2008-11-04, 18:04
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Vissa gör det i betydligt större utsträckning än andra. Företagarna tillhör den gruppen.

Vad jag vet är företagarna momsbefriade.

Sverige är ett av de mest småföretagstäta länder som finns, att de lipar över samma skattetryck som gäller alla andra svenskar är bara för patetiskt.

Bättre då att se vad skattepengarna egentligen strösslas ut över: Nämligen Världens mest Generösa Asylsnyltarpolitik samt Miljarder i bistånd till all världens rövhål till länder som tackar med att skicka sina kriminella hit.
Citera
2008-11-04, 18:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Om vi...

Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Jag är egenföretagare, har ett aktiebolag och har 7 anställda. Eftersom det är så litet bolag (relativt) så är tyvärr jag navet i företaget.

Jag avlönar 7 pers, ser till att deras familjer får mat på bordet. Min kreativitet och skaparanda skapar mervärde för våra kunder och glädje för mina anställda (för det mesta).

Jag kommer till jobbet kl 8 på morgonen och går hem kl 19. Jag har varit sjuk 3 dagar sedan jag drog igång firman 2005 och jag har haft 2 veckors semester totalt, utspritt på 2-3 dagars sjok.

Är jag borta från firman så sjunker omsättningen, folk gör inte *riktigt* så bra ifrån sig som dom skulle kunna, och en del frågor förblir obesvarade, pga "chefen" har svar på allt.

Vad gör samhället för mig? Vad har jag för nytta av vab, sjukfrånvaro och föräldrarpenning? Jag kan ändå aldrig vara borta från firman för att ta hand om lillgrabben.

Vad får jag för tack från staten för nöjet att se till att mina anställda kommer till jobbet varje dag och gör sitt jobb?

...antar att Du menar staten, och inte samhället som är något avsecvärt större, så tillhandahåller denna Dig följande:

1) Någorlunda utbildad arbetskraft.
2) Rättssystem så att ingen godtyckligt kan fängsla Dig, konfiskera Ditt företag etc.
3) Polis som skyddar Dig mot inbrott etc (Ja, jag vet att det fungerar uselt, men i teorin är det så, och kostar gör det.)
4) Skyddar Dig mot invasioner av utrikes fiender.
5) Tillhandahåller infrastruktur så att Du kan transportera, skicka, ringa mm.
6) Viss kvalitetsgranskning och skydd mot illojal konkurrens.

Allt detta torde kosta på sin höjd 30% av vad Du och Ditt företag totalt betalar i skatt, så det är så klart inte så att Du får tillbaka för vad Du betalar. Samtidigt var frågan "Vad gör...?" och då har jag visat på några saker, men jag förstår att Du inte känner att det är värt priset.
Numera betalar Du förmodligen Din anställdas sjuklöner också, givetvis plus lön för ev vikarie. Fint system!
Citera
2008-11-04, 19:10
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
???

Citat:
Sverige är ett av de mest småföretagstäta länder som finns, att de lipar över samma skattetryck som gäller alla andra svenskar är bara för patetiskt.
Nästan inga av dem har någon anställd alls. Egenföretagandet i Sverige är i praktiken en anställningsform gentemot en fast krets kunder. Elektrikern slutar sitt jobb och fortsätter samma uppdrag som egenföretagare istället. Detta för att kunna fiffla lite med skatten, och kanske få ned den till en nivå som motsvarar vad socialdemokraterna i England tycker är rimlig, alltså ca 50%.

Sossarnas hårda straffregler mot alla företag som anställer, syftar just till att hålla det verkliga företagandet så lågt som möjligt. Företagare är beslutsfattare, och därför dödsfiender mot politikerna som vill fatta alla beslut själva utan inblandning från pöbeln. Synd att Alliansregeringen inte gör ett skit för att ändra på sosseriet...
Citera
2008-11-04, 19:36
Bannlyst
Det är knappast samhällets fel att TS har svårt att delegera ansvar till sina medarbetare och därför tror att han ständigt måste jobba för att hålla företaget gående. Detta är ett vanligt problem hos småföretagare som går från enmans- eller fåmansföretag till att bli lite större, om de anställda är oförmögna att jobba självständigt är det TS' anställningspolitik som det är fel på, men jag tror inte företaget skulle gå sämre om TS tog det lite lugnare och bara jobbade 40 timmar/veckan.
Citera
2008-11-04, 19:42
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
???

Nästan inga av dem har någon anställd alls. Egenföretagandet i Sverige är i praktiken en anställningsform gentemot en fast krets kunder. Elektrikern slutar sitt jobb och fortsätter samma uppdrag som egenföretagare istället. Detta för att kunna fiffla lite med skatten, och kanske få ned den till en nivå som motsvarar vad socialdemokraterna i England tycker är rimlig, alltså ca 50%.

Sossarnas hårda straffregler mot alla företag som anställer, syftar just till att hålla det verkliga företagandet så lågt som möjligt. Företagare är beslutsfattare, och därför dödsfiender mot politikerna som vill fatta alla beslut själva utan inblandning från pöbeln. Synd att Alliansregeringen inte gör ett skit för att ändra på sosseriet...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moms

Citat:
Moms betalar en näringsidkare endast på den kostnad denne tillför en vara eller tjänst, genom att näringsidkaren får dra av betald moms på inköpta varor och tjänster.

Här i Småland frodas småföretagen med tiotalet anställda, jag begriper inte att förutsättningarna skulle vara annorlunda i övriga landet?
Citera
2008-11-04, 19:57
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Här i Småland frodas småföretagen med tiotalet anställda, jag begriper inte att förutsättningarna skulle vara annorlunda i övriga landet?
Här i Småland? Jag vet inte hur din kommun fungerar, men jag bor också i Småland och här stämmer det inte alls. Här frodas inte några företag överhuvudtaget.
Citera
2008-11-04, 20:12
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Här i Småland? Jag vet inte hur din kommun fungerar, men jag bor också i Småland och här stämmer det inte alls. Här frodas inte några företag överhuvudtaget.

Gnosjöregionen och Höglandet kör så det skvätter men småhusföretagen har det kämpigt nu liksom de som är underleverantörer till bilindustrin.

I Tranås tex skriker man efter industrilokaler med högt i tak, IVT och OEM går som skinnet.

OK, det är inga småföretag direkt men det finns massor med småföretag här på höglandet, typ rörmokare, radiohandlare, pettserior, kafeér, grönsakshandlare, potatisskalare, tvätterior osv osv.
Senast redigerad av Aake 2008-11-04 kl. 20:17.
Citera
2008-11-04, 20:25
Medlem
Realizts avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moms
Ja, momsen slår på WHAPPING 25% ovan på det verkliga priset, vilket ju drar ned efterfrågan i skiten och ger halft monopol till de som fuskar bort momsen. Att fuska med momsen tillför fan så mycket större mervärde, än att leverera en bra produkt. Så momsen gör att folk köper skitkvalitet, att fuskarna blir rikare och att ärliga skickliga människor är arbetslösa och fattiga.

Skatterna förstör lika mycket reala ekonomiska värden i vårt samhälle, som ett fullskaligt krig skulle göra.
Citera
2008-11-04, 21:20
Medlem
Koskelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Vad gör samhället för mig?

Inte särskilt mycket - vilket är bra. Det som däremot är dåligt är att du beskattas så högt per satsad timme att du inte har råd att utnyttja (alt. hitta privatfinansierade alternativ) till de förmåner vanliga anställda i Sverige åtnjuter.
Citera
2008-11-04, 21:26
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Har du inte fått en utbildning av samhället?
Fö är du en usel ledare om företaget är helt beroende av din närvaro.

Precis vad jag också tänkte. I Mark8 fall skulle jag definitivt lära mig att delegera, men man kanske måste lära sig att anställa rätt folk först och främst.

Urtypen för kontrollbehovschef. DELEGERA, a och o för att chefsskapet ska fungera.
Citera
2008-11-04, 21:36
Medlem
Citat:

Företagarna är inte momsbefriade. Företagen är det. Liten skillnad där. Om ett företag köper in en tjänst eller vara kan han kvitta momsen på inköpet samt enbart betala moms på sitt förädlingsvärde. Grejen är ju att detta enbart gäller för företagets inköp och har ingenting med företagarens egen privata ekonomi att göra. Man kan inte köpa privata grejer och kvitta bort momsen på det utan att bryta mot lagen.
Citera
2008-11-04, 22:49
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freydis
Företagarna är inte momsbefriade. Företagen är det. Liten skillnad där. Om ett företag köper in en tjänst eller vara kan han kvitta momsen på inköpet samt enbart betala moms på sitt förädlingsvärde. Grejen är ju att detta enbart gäller för företagets inköp och har ingenting med företagarens egen privata ekonomi att göra. Man kan inte köpa privata grejer och kvitta bort momsen på det utan att bryta mot lagen.

Jomen jag vet jag vet många tvättmaskiner och andra pryttlar som kallas för typ cementblandare på kvittot. Det gäller att veta hur en slipsten skall dras i ett högskattesamhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in