2008-11-04, 00:07
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Du påstår dig vara kreativ och besitta en god skaparanda, ändå måste du arbeta häcken av dig trots att 3 år har passerat sedan du drog igång firman och nu sitter du här på ett internetforum och bölar över att den stora stygga staten som tar allas pengar inte gör något för dig som egenföretagare. Du får lov att ursäkta mig, men jag finner det hela ganska självmotsägande och en gnutta komiskt. Kanske borde du omvärdera dina förmågor och satsa på något annat. Annars - gilla läget, du har själv valt att satsa och bli egenföretagare!
Staten pumpar för övrigt in X antal miljarder i näringslivet varje år.
Staten pumpar för övrigt in X antal miljarder i näringslivet varje år.
jag bölar inte, men jag är samtidigt medveten om att jag betalar flera miljoner i skatt varje år, utan att få mer än barnbidrag (ca 13000kr/år) tillbaka. Jag får så vitt jag vet inget direkt stöd från staten (har inga bidrag, eller nystartslån eller liknande), jag vabbar inte eller tar ut några andra förmåner heller.
Jag kräver inte att staten ger mig något, men jag, lixom väldigt många andra småföretagare inser att staten inte är till för oss, utanför kommunalanställda som kan gå pappalediga i 3 år utan att blinka.
Skulle jag vara borta från firman i mer än 3 veckor skulle den inte finnas kvar längre när jag kom tillbaka. Är någon sjuk på jobbet är det jag som får jobba över, är det någon som är pappaledig är det jag som jobbar extra hårt, är det någon som slarvar så är det jag som får stå för slantarna.
Det är inte synd om mig, jag har valt det själv och jag tycker det är kul 99% av tiden, men frågan kvarstår, vad gör samhället för mig?