2008-11-03, 22:36
Medlem
Hej!

Vet inte om denhär tråden hamnar i rätt forumsdel nu,om inte så ursäktar jag mig för det..

De är somså att min bästa vän är glutenalergiker, och ja har faktiskt svårt för o komma på vad man kan laga för mat/bröd/fika o bjuda henne på, för ja bryr mig verkligen o tycker de e tragiskt att inte kunna äta vad man vill..

har sökt en del både på nätet, o på forumet utan o hitta nå direkt vettigt.

nån som har tips/recept? ALLT av intresse!

Tack på förhand!
Citera
2008-11-03, 22:43
Medlem
Rhynns avatar
Bröd och kaffebröd kan jag förstå att det blir lite problem med, men maträtter borde inte vara något problem sålänge du inte reder av med tex vetemjöl eller panerar osv
Citera
2008-11-03, 22:46
Medlem
AnnaAnderssons avatar
En snabb googling gav följande:
http://matbak.blogspot.com/search/label/Glutenfritt

http://www.allergimat.com/searchrece...=0&formul=namn

http://www.matklubben.se/recept/glutenfri

Någon av länkarna borde ha det du söker.
Citera
2008-11-03, 22:47
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Bröd och kaffebröd kan jag förstå att det blir lite problem med, men maträtter borde inte vara något problem sålänge du inte reder av med tex vetemjöl eller panerar osv

Pasta funkar inte t. ex, samma med många "genvägar" man använder sig av i köket.
Citera
2008-11-04, 11:11
Medlem
albertas avatar
De gånger vi kör glutenfritt kör vi på helt vanliga recept men byter bara ut det som innehåller gluten. Köp glutenfritt mjöl i butiken å byt. Funkar lika bra på kak och bakrecepten (det enda du ska akta dig för är att använda för mkt mjöl - när du använder glutenfritt mjöl ska det vara aningen kladdigare än vanligt).
Vad för sorts recept har du problem med?

/alberta
Citera
2008-11-04, 15:18
Medlem
Snurrens avatar
När man bakar med jäst är det bäst att använda färsk jäst, kolla degspadets temperatur noga, samt tillsätta en tsk bakpulver. Det är nämligen lite svårare att få glutenfria degar att jäsa. Lite socker kan också göra att det jäser bättre

En annan sak att tänka på är att om man bjuder på margarin eller bregott så bör den glutenintolerante inte dela paket med andra eftersom det kan komma brödsmulor i smöret.

Hemköp brukar ha ett mycket gott sortiment av djupfrysta glutenfria produkter, och även massor med olika mjölsorter. Bor man i Stockholm och gör en avstickare till Hemköp i stora Åhléns så finns där ett antal frysskåp med varor från mindre bagerier runt om i landet.

Finax, t ex har mycket recept på sin hemsida, även Semper har jag för mig. Vill man köpa färdiga "torrvaror" så är Sempers skorpor riktigt goda, även pepparkakorna smakar lika bra som vanliga.

Vanliga produkter som inte brukar innehålla gluten är kokostoppar, maränger och biskvier, men kolla innehållsförteckningen.

Att göra pajer med glutenfritt mjöl går jättebra, det blir nästan bättre än med vetemjöl. Den glutenfria pastan som finns numera smakar nästan lika gott som den "vanliga".

Här finns lite blandade recept:http://www.tasteline.com/Search/HitL...st=glutenfritt

Vill man bjuda på mat och har ledsnat på potatis så kan man bjuda på quinoa, men inte bulgur eller cous cous!

Numera vet man att havregryn inte innehåller gluten, men på många tillverkningsställen kontamineras havregrynen av annat som mals på samma ställe, men Sempers havregryn i gula paket är garanterat glutenfria, läs på paketet.
Senast redigerad av Snurren 2008-11-04 kl. 15:32.
Citera
2008-11-05, 17:05
Medlem
Snurrens avatar
Din vän uppskattar nog oerhört mycket att du anstränger dig, det är verkligen jätteknepigt att äta borta när man inte tål gluten. Man känner sig gnällig och kritisk. En gång blev jag bjuden på tandorikyckling (vilket går bra) så häller värdinnan rostad lök på...

När man går på café ska man inte dra sig för att fråga, ofta har dom något gott i frysen att plocka fram. Vill man äta pizza kan man ta med sig en egen pizzabotten i folieform som dom får fylla. Naturligtvis får den inte hanteras direkt på bakbordet, men det brukar dom veta. När det gäller kebab så måste man fråga, ibland innehåller kryddblandningen vetemjöl, men då brukar falaffeln gå bra UTAN extra kryddor på. Smörgås på café går dock bort men alla dom stora hamburgerkedjorna i Sverige har glutenfritt bröd

Berätta gärna hur det har gått och vad du tillagat. Hemma så brukar det vara ganska enkelt. En kartong majsmjöl och lite andra specialgrejer så klarar man sig fint. Det finns även glutenfritt ströbröd att köpa.
Citera
2009-06-10, 03:19
Medlem
Vill bara tipsa om den nyligt publicerade (1:a Juni) sajten GlutenfriaTorget:

http://www.glutenfriatorget.se

där det finns en del recept redan nu (samt en hel del annat).
Citera
2009-06-10, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shla
Vill bara tipsa om den nyligt publicerade (1:a Juni) sajten GlutenfriaTorget:

http://www.glutenfriatorget.se

där det finns en del recept redan nu (samt en hel del annat).
OK, tack.

~Paul~
Citera
2009-06-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_c
Hej!

Vet inte om denhär tråden hamnar i rätt forumsdel nu,om inte så ursäktar jag mig för det..

De är somså att min bästa vän är glutenalergiker, och ja har faktiskt svårt för o komma på vad man kan laga för mat/bröd/fika o bjuda henne på, för ja bryr mig verkligen o tycker de e tragiskt att inte kunna äta vad man vill..

har sökt en del både på nätet, o på forumet utan o hitta nå direkt vettigt.

nån som har tips/recept? ALLT av intresse!

Tack på förhand!
Vad det gäller kakor finns det ju en hel del "vanliga" recept som inte innehåller mjöl, som t.ex
Kladdkaka
Drömtårta
Biskvier

Maränger är ett annat förslag, och en del glutenintolleranta äter havregryn så då kan ju "Negerbollar" eller Havrerutor vara ett förslag.
Citera
2009-06-10, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Maränger är ett annat förslag, och en del glutenintolleranta äter havregryn så då kan ju "Negerbollar" eller Havrerutor vara ett förslag.
Vill man vara extra säker så köper man 100% ren havre. Jag tror det är semper som säljer det. Vanligt havregryn kan innehålla spår av både det ena och det andra som glutenintoleranta inte tål.
Citera
2009-06-10, 20:53
Medlem
Dengues avatar
Finax har också en massa mjölvarianter som, om jag minns rätt, heter glutenfri mjölmix som går att använda precis som annat mjöl i recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in