Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Jag är benägen att hålla med om att allt pekar på att det ligger mer bakom, men min poäng är att det inte är du, jag, Aftonbladet, eller polisens roll att döma på rykten.
Polisen skall utreda brott; en uppgift som i övrigt inte funkar 100% nuförtiden. Att då höra att ett stationsbefäl(!) på eget bevåg (enligt egen uppgift) baserat på en artikel i skvallerpressen känns fel och märkligt på flera olika plan. Om denne gjort det efter ett samtal från någon på festen vore det mer logiskt, men uppenbarligen vill man i så fall mörka detta. Polisen skall inte agera moralpolis baserat på rykten (vilket det är i dagsläget). Stasi nästa.
Aftonbladet går för långt i detta fall. Helt ok att dom skriver naturligtvis, men att på basis av anonyma källor (som ej går att kontrollera om dom ens existerar) gå ut med sjaskiga och vanärande detaljer är till och med under deras nivå. Det behövs inte mycket fantasi för att se den politiska agendan bakom den publiceringen.
Vi på detta forum (kanske med undantag av Bondurant) har ingen aning vad som faktiskt hänt; hur mycket som är sant osv. 50% (minst av inläggen i denna tråd har varit vänster och högerfolk som har gemensamt att dom hatade AB redan innan och nu bara är skadeglada. Få reflekterar över konsekvenserna dessa processer kan få om de blir praxis.
Man får anta att de stora företag AB representerar inte får klarhet i detaljerna heller, och att de ockå påverkas av pressens detaljer. När sedan polisen uppenbarligen tycker det är så allvarligt att dom själva anmäler detta får de svårt att fortsätta hålla AB om ryggen. Man kan tänka sig att AB bekräftar för bolagen att han varit redlöst berusad och att det varit gruff av något slag, men att han inte minns. Bolaget väljer då att skademinimera genom att markera i ett tidigt skede, då de fått uppgifter om att det kommer att komma bilder/anmälningar osv. Någon som aldrig sker.
Kontentan: AB's karriär förstörs och han lider väldigt stor ekonomisk skada baserat på rykten och helt utan målsägare. Trots att inget brott har begåtts i någon juridisk mening. Jag vill inte ge MSM makten att avsluta folks karriärer och hoppas verkligen att vi får se en ordentlig förtalsrättegång efter detta.
Ni som tycker jag har fel; vänta tills samma sak händer med Jimmy Åkesson eller Jonas Sjöstedt. Hitta på ett rykte (typ barnporr eller något annat) och tipsa pressen anonymt. Tipsa polisen om att dom måste göra en anmälan och undersöka. Klart.
Jag har testat mig själv både en och två gånger och tänkt, om det var någon politiker jag uppskattade (finns inte många såna men ändå). Jag törs faktiskt lova att jag hade tyckt att det var rätt. Och jo, om gästerna varit beredda att prata med polisen så hade han kunnat fällas för sexuellt ofredande och eventuellt hot.
Jag tror att det är sant, både pga hur journalisten på Aftonbladet redogjort för hur det gick till när de publicerade, och för bl.a Kinneviks och AKB:s reaktioner.
Jag har aldrig avskytt Anders Borg, snarare tyckt att det varit lite kul med hästsvansen och ringen i örat. Jag tycker lite synd om honom också, som människa typ… Men inte för att han lider skada ekonomiskt, utan för skammen och för att han verkar ha allvarliga problem med alkohol och/eller droger.