Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Anders Borg befinner sig i en situation där han måste börja om från början. Som efter en börskrasch, eller en konkurs. Plötsligt är ingenting som det var innan.
Den ekonomiska politiken med låneekonomi och låga räntor kommer drabba honom personligen, och det är hårt om han inte får in nya gigg. Dyra vanor, dyr lägenhet, antagligen hög belåning när han skulle betala in sin del av köpeskillingen.
Om Dominika äger halva lägenheten så är hon insyltad med honom ekonomiskt. Men om hon har all dokumentation i sin ordning så utgår jag ifrån att hon kommer skadelös ut ur det hela ekonomiskt då hon sålde en lägenhet hon ägt i många år. Dominikas del av lägenheten borde vara obelånad.
Det är många som fixar tillvaron efter en konkurs. Inget konstigt med det. Allt beror på individens karaktär. Och jag har svårt att tro att Anders skulle vara en som bara ger upp.
Anders har haft miljoninkomster sen han lämnade politiken. Han har haft en löneutveckling – typ +500%. Hans eget bolag Economic and Financial Management AB gjorde en vinst på över 6milj. förra året.
Han äger aktier för flera miljoner, är delägare till huset i Katrineholm och har troligtvis inte gjort sig beroende av bankerna när han köpte lägenheten på Östermalm. Jag är inte ett dugg orolig över hans ekonomi.
Dessutom har exfrun höga inkomster så även hon kan dra sitt strå till stacken (för barnen) OM det skulle behövas. Vilket jag inte tror ett ögonblick.
Dominika däremot ”gick in i väggen” för några år sedan. Hon lånade pengar av vänner och bekanta UTAN att betala tillbaka. Folk fick dra henne till rätten för ynka 37.000 kronor.. Och ändå förhalade hon.
Lägenheten på Östermalm köpte de för 20.900.000kr (94.144kr/m2). Den är redan nu värderad till ca 25milj kronor så någon dålig affär har den inte varit. Det finns 7 rum och lgh består av 222m2. Månadsavgiften är på 9.700kr/mån. Anders kör Audi (2014). Oklart om det är Dominika som kör moped (2015) ;-)
Det är inte pengarna i sig som är problemet. Det är kanske framtiden som är det stora frågetecknet. Vad ska han syssla med och var ska han/de bo?
Jag har svårt att tro att en människa som Anders skulle behöva gå sysslolös helt oavsett vad Stockholms eliten anser om hans eskapader på Hursarön.
Men vi väntar med spänning.
Framför allt är det intressant att se hur lång tid en ”evighet” kommer att vara i Dominikas värld. Och vilka prövningar hennes stora och djupa kärlek till mannen i hennes liv kommer att uthärda.
Kommer dessa två att åldras ihop? De gråa hårstrån lär vara fler just nu än för några veckor sedan, men tidsmässigt har det inte förflutit någon längre period. Det bara känns som så för huvudpersonerna..