2017-08-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det beror helt och hållet på vilka uppdrag han lyckas klamra sig fast vid/skaffa.

Anders Borg befinner sig i en situation där han måste börja om från början. Som efter en börskrasch, eller en konkurs. Plötsligt är ingenting som det var innan.

Den ekonomiska politiken med låneekonomi och låga räntor kommer drabba honom personligen, och det är hårt om han inte får in nya gigg. Dyra vanor, dyr lägenhet, antagligen hög belåning när han skulle betala in sin del av köpeskillingen.

Om Dominika äger halva lägenheten så är hon insyltad med honom ekonomiskt. Men om hon har all dokumentation i sin ordning så utgår jag ifrån att hon kommer skadelös ut ur det hela ekonomiskt då hon sålde en lägenhet hon ägt i många år. Dominikas del av lägenheten borde vara obelånad.
Citera
2017-08-10, 09:23
Medlem
MakeNoises avatar
Anders Borg är en van krökare ända sedan tiden i studentkåren i Uppsala och senare i moderata studentförbundet. Det sups så det står härliga till i dom kretsarna så att fd finansministern helt plötsligt skulle utveckla ett dåligt ölsinne på äldre dagar förefaller inte troligt.
En hypotes:
Mellan fördrink, vin, vin, liten nubbe,vin, punch, avec,cigarr, whiskey och sedan öppen bar så bjöds det på näsor nere i båthuset för dom som önskade. Kokainet gjorde att Anders fick i sig ett par drinkar för mycket från baren utan att känna av det och när det senare var dags för gästerna att tänka på refrängen och kokainruset går ur kroppen på Anders så slog hela kvällens alkoholintag till som en slägga i huvudet på honom. Antagligen precis när han gick bakom en buske för att kissa och/eller kräkas. Pang sa det och Anders tappade både fattningen, balansen och anseendet genom att ramla ur busken med brallorna vid knävecken. I diskussionerna som uppstår blir Anders och Dominika förvisade att från husets gästrum och får istället sova i sovsäck i barnens lekstuga ute på gården. Fattningen, balansen och anseendet får här sig ytterligare några törnar när Anders försöker försöker lösa situationen med härskarteknikniska metoder vilket gör det hela ännu värre och någon bestämmer sig för att sätta "den jävla flinande grisen som gjort sig rik på skattepengar" på plats med att fota, filma och skicka hela spektaklet till kvällspressen. Dominika försöker undsätta Anders men det är redan försent och skadan är redan skedd.
Nu gäller det att skadekontrollera kokainet. Bäst att prata om blackout, hög arbetsbelastning och alkoholproblem så mycket som möjligt så slipper Anders Borg undan offentlig utfrågning om eventuellt ringa narkotikabrott som ju har ett annat straffvärde än att ramla på sina vid knäna nedkissade byxor.
Bara en hypotes alltså.
Citera
2017-08-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Anders Borg befinner sig i en situation där han måste börja om från början. Som efter en börskrasch, eller en konkurs. Plötsligt är ingenting som det var innan.

Den ekonomiska politiken med låneekonomi och låga räntor kommer drabba honom personligen, och det är hårt om han inte får in nya gigg. Dyra vanor, dyr lägenhet, antagligen hög belåning när han skulle betala in sin del av köpeskillingen.

Om Dominika äger halva lägenheten så är hon insyltad med honom ekonomiskt. Men om hon har all dokumentation i sin ordning så utgår jag ifrån att hon kommer skadelös ut ur det hela ekonomiskt då hon sålde en lägenhet hon ägt i många år. Dominikas del av lägenheten borde vara obelånad.

Karln har haft inkomst av tjänst på 10 miljoner per år senaste 3 åren plus pengar i bolaget. Går nog ingen nöd
Citera
2017-08-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan80
Tack vare Anders Borg klarade Sverige finanskrisen. Då var han hyllad och sågs som en frälsare. Nu förblir han Kuk-Anders för resten av sitt liv

Anders Borg var en myt, och det du skriver var också en myt, som lät bra och därför upprepades denna myt. När det begav sig var det bra för Alliansen att ha en ball finansminister, som Anders Borg.

Lite folklig med hästsvans och ring i örat. Det ger sken av allt från folklighet till demokrati, och underlättar genomförandet av politik som inte har förankring hos folket. De negativa konsekvenserna av politik, blir mindre farliga när den som genomför politiken ser ofarlig ut.

Det var Göran Persson som fick ordning på Sveriges finanser och lämnade efter sig en ekonomi som det var lätt att gå vidare på och reformera skattesystemet. Det som Anders Borg får äran för är att folket fick det bättre med lägre skatter. Men han genomförde bara Alliansens politik med hjälp av ett gigantiskt departement.

Men vi har rätt att ha olika uppfattningar om hur stor Anders Borg var.
Citera
2017-08-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Karln har haft inkomst av tjänst på 10 miljoner per år senaste 3 åren plus pengar i bolaget. Går nog ingen nöd

Jag tror också att det går igen nöd på honom. Men allt är relativt. Om man jämför med folk flest och hur Anders Borg hade det som finansminister och gift, så är han rik i dag.

Anders Borg har ändrat både vanor och livsstil. Det är det som gör Anders Borgs privatliv så intressant, då vi alla känner igen dramaturgin. Jag ser det som en överdriven skildring av allt vi känner igen med nya och gamla kärlekar och en massa ungar som berikas av allt för många personer i sina liv. En sedelärande saga när den är som bäst, med lätt fånget som blir lätt förgånget, som gör att ordningen i samhället återställs.

Men jämför man med vad han tjänat de senaste åren och den nya bekantskapskretsen livsstil, så är hans ekonomi kraschad. Nu måste han hitta på något nytt.
Citera
2017-08-10, 10:59
Medlem
Citat:

Det är många som fixar tillvaron efter en konkurs. Inget konstigt med det. Allt beror på individens karaktär. Och jag har svårt att tro att Anders skulle vara en som bara ger upp.

Anders har haft miljoninkomster sen han lämnade politiken. Han har haft en löneutveckling – typ +500%. Hans eget bolag Economic and Financial Management AB gjorde en vinst på över 6milj. förra året.

Han äger aktier för flera miljoner, är delägare till huset i Katrineholm och har troligtvis inte gjort sig beroende av bankerna när han köpte lägenheten på Östermalm. Jag är inte ett dugg orolig över hans ekonomi.

Dessutom har exfrun höga inkomster så även hon kan dra sitt strå till stacken (för barnen) OM det skulle behövas. Vilket jag inte tror ett ögonblick.

Dominika däremot ”gick in i väggen” för några år sedan. Hon lånade pengar av vänner och bekanta UTAN att betala tillbaka. Folk fick dra henne till rätten för ynka 37.000 kronor.. Och ändå förhalade hon.

Lägenheten på Östermalm köpte de för 20.900.000kr (94.144kr/m2). Den är redan nu värderad till ca 25milj kronor så någon dålig affär har den inte varit. Det finns 7 rum och lgh består av 222m2. Månadsavgiften är på 9.700kr/mån. Anders kör Audi (2014). Oklart om det är Dominika som kör moped (2015) ;-)

Det är inte pengarna i sig som är problemet. Det är kanske framtiden som är det stora frågetecknet. Vad ska han syssla med och var ska han/de bo?

Jag har svårt att tro att en människa som Anders skulle behöva gå sysslolös helt oavsett vad Stockholms eliten anser om hans eskapader på Hursarön.

Men vi väntar med spänning.

Framför allt är det intressant att se hur lång tid en ”evighet” kommer att vara i Dominikas värld. Och vilka prövningar hennes stora och djupa kärlek till mannen i hennes liv kommer att uthärda.

Kommer dessa två att åldras ihop? De gråa hårstrån lär vara fler just nu än för några veckor sedan, men tidsmässigt har det inte förflutit någon längre period. Det bara känns som så för huvudpersonerna..
Citera
2017-08-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur fick han ordning på finanserna? Kanske genom att låna 250+ miljarder från våra pensionspengar? Ett lån som staten ännu inte betalat tillbaka och som kommer göra vår generation till fattigpensionärer allihop.

Det är ju det som är poängen. Vi har aldrig diskuterat Anders Borg och våra politiker, så som politiker ska diskuteras i den offentliga debatten. Typ så som svensk media frossar i portiker från andra länder, typ USA. Det som hände med finanserna efter Göran Persson var Anders Borgs ansvar. Nu är det sossarnas ansvar. Det har gått många år mellan de politiker som styr men ändå är det samma politik.

Min slutsats är att oavsett vem vi röstar på så är den politiska enigheten stor i Sverige om hur pensionärerna ska leva. Det är pensionärerna som måste avstå från att leva väl, nu när vi är en feministisk stormakt och alla politiker med självbevarelsedrift går i Pride.

Det som gör saken intressant är att det måste bli en fyllskandal i Skärgården för att media ska granska en politiker så som politiker ska granskas. Det betyder att en politiker måste falla på eget grepp, och att det måste vara mycket illa innan man diskuterar heliga kossor som Anders Borg.

Är jag orimlig i mitt resonerande om jag framför att Anders Borg är ett offer för Media och alla de rättsinstanser som skyddar och mörkar politikers privatliv?

Det blir en paradox med falsk trygghet för alla personer inom eliten som befinner sig i en bubbla, när bubblan briserar. De är så vana med mesiga journalister och redaktörer att de vet att de kommer undan med allt. Men denna gång blev det skandal, och det är mycket intressant.

Och varför briserar bubblan? Jo för nu är byskvallret, på lilla Husarö, hela världens skvaller då vi har alternativ media, nättidningar, Facebook och detta forum som ser till att nyheter når folket. För skvaller om Anders Borg och vilka som tar hand om våra pensionspengar är faktiskt nyheter. En sak Anne Ramberg inte tyckte å sin blogg. Men vi har ju alla rätt att tycka olika.
Citera
2017-08-10, 11:08
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Anders Borg var en myt, och det du skriver var också en myt, som lät bra och därför upprepades denna myt. När det begav sig var det bra för Alliansen att ha en ball finansminister, som Anders Borg.

Lite folklig med hästsvans och ring i örat. Det ger sken av allt från folklighet till demokrati, och underlättar genomförandet av politik som inte har förankring hos folket. De negativa konsekvenserna av politik, blir mindre farliga när den som genomför politiken ser ofarlig ut.

Det var Göran Persson som fick ordning på Sveriges finanser och lämnade efter sig en ekonomi som det var lätt att gå vidare på och reformera skattesystemet. Det som Anders Borg får äran för är att folket fick det bättre med lägre skatter. Men han genomförde bara Alliansens politik med hjälp av ett gigantiskt departement.

Men vi har rätt att ha olika uppfattningar om hur stor Anders Borg var.

Jag är av uppfattningen att alla partier är skojare som är ute efter våra surt förvärvade pengar, men du kan väl inte på allvar hävda att GP lämnade Sverige i gott skick? Det finns stora tecken kring pensionspengarna som försvann, även om det finns en förklaring på det som gör att skuggan inte faller helt på S. Däremot lämnade dom ett land där rekordmånga människor var insatta i olika sorters arbetsmarknadspolitiska åtgärder; dvs, fick pengar utan att jobba.

Vad man än tycker om Reinfeldt och hans gäng så vände dom i alla fall lite grann på skutan och vi som jobbar hårt fick någon symbolisk slant mer i plånboken. Långt ifrån tillräckligt naturligtvis; vi betalar fortfarande över 70% i skatt, vilket är så gränslöst galet att ingen fattar hur mycket det är förrns dom själva varit i den situation att dom faktiskt lyckas jobba ihop en hyfsad lön.

Jag vet inte om AB's färdigheter som finansminister är överdrivna eller inte. Däremot har hans rykte nu naturligtvis fläckats kraftigt av denna skandal, och det sorgligaste är att det fortfarande inte finns några som helst bevis på att någonting brottsligt har inträffat. Den som planerade och genomförde detta lyckades verkligen, med MSM och polisen som goda medhjälpare.
Citera
2017-08-10, 11:11
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Eller, hur länge kommer Dominika vara ihop med Anders Borg?

Alla vet vem Dominika är. Hon har inte lurat någon. Man kan tycka vad man vill om henne, men hon är en duktig affärskvinna som kan försörja sig själv och sina barn. I de kretsar hon befinner sig i, finns det ingen som ser ner på henne, så som många andra personer gör nu när besvikelsen över Anders Borgs härdsmälta riktas mot henne.

Min tanke är att besvikelsen över att en svensk idol visat sig vara en idiot och en bluff, drabbar Dominika oförskyllt. Då nu jävlar har bilden av Sverige havererat. Igen.

Det är ganska njutbart. All denna kärlek och lycka. För bra för att vara sant. Och nu var det inte sant.

Nu kan livet gå vidare för oss andra som sliter i vardagen, vi som inte hittar den stora, rika och passionerade kärleken på äldre dar. Nu är det bekräftat att det finns bara grisar därute och därför är det bra om en kvinna kan försörja sig själv på vad det än må vara!

Öh? Skicklig affärskvinna. Du har inte hört att D har lånat pengar privat pga penningaproblem och struntat att betala tillbaka. Att hon hamnade i rätten för en skuld på typ 38 000 kr som hon ändå förhalade att betala tillbaka. AB har gjort bort sig big time och varit grisig på fyllan men han blev vald till EU:s bästa finansminister av Financial Time. Det kan ingen ta ifrån honom. Jämför inte äpplen och päron. Jag tror dessvärre OM ryktena nu är sanna att det var AB som skrek slampa till D. Det bådar ju inte gott. AB har troligen besvär med ölsinnet och D triggade igång det hela. Så jag tror inte AB kommer våga vara ihop med henne i offentliga sammanhang. Han har ju liksom allt att förlora på det.
Citera
2017-08-10, 11:27
Medlem
Citat:
Det är ju det som är poängen. Vi har aldrig diskuterat Anders Borg och våra politiker, så som politiker ska diskuteras i den offentliga debatten. Typ så som svensk media frossar i portiker från andra länder, typ USA. Det som hände med finanserna efter Göran Persson var Anders Borgs ansvar. Nu är det sossarnas ansvar. Det har gått många år mellan de politiker som styr men ändå är det samma politik.

Min slutsats är att oavsett vem vi röstar på så är den politiska enigheten stor i Sverige om hur pensionärerna ska leva. Det är pensionärerna som måste avstå från att leva väl, nu när vi är en feministisk stormakt och alla politiker med självbevarelsedrift går i Pride.

Det som gör saken intressant är att det måste bli en fyllskandal i Skärgården för att media ska granska en politiker så som politiker ska granskas. Det betyder att en politiker måste falla på eget grepp, och att det måste vara mycket illa innan man diskuterar heliga kossor som Anders Borg.

Är jag orimlig i mitt resonerande om jag framför att Anders Borg är ett offer för Media och alla de rättsinstanser som skyddar och mörkar politikers privatliv?

Det blir en paradox med falsk trygghet för alla personer inom eliten som befinner sig i en bubbla, när bubblan briserar. De är så vana med mesiga journalister och redaktörer att de vet att de kommer undan med allt. Men denna gång blev det skandal, och det är mycket intressant.

Och varför briserar bubblan? Jo för nu är byskvallret, på lilla Husarö, hela världens skvaller då vi har alternativ media, nättidningar, Facebook och detta forum som ser till att nyheter når folket. För skvaller om Anders Borg och vilka som tar hand om våra pensionspengar är faktiskt nyheter. En sak Anne Ramberg inte tyckte å sin blogg. Men vi har ju alla rätt att tycka olika.

Självklart är det så att alternativ media har blivit en ny maktfaktor. Det går inte att tysta ner allt längre och ”byta blad” får man också göra offentligt med följdfrågor..

Jag anser inte att vi behöver veta allt om politikers privata liv, men gärna allt om deras dubbelmoral. Om man predikar jämställdhet – men i praktiken lever tvärtom. Eller om man predikar respekt och tolerans – men i praktiken inte visar respekt för sina medmänniskor – då vill jag gärna veta om det.

Jag vill också veta ifall kungahuset eller näringslivets toppar hyllar kärnfamiljen – men sen i praktiken lever själva annorlunda.

Och till sist skulle jag vilja säga till Anders att "du ska inte supa - du ska arbeta!" ;-)
Citera
2017-08-10, 11:35
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Nej, nu är du alldeles för konspiratorisk. Allt är inte fake news.
Borg hade knappast avgått från Kinnevik och AKB hade inte givit honom en snubba om det handlat
om falska rykten. Jag är inte för att döma folk lättvindigt, men här pekar allt på att det faktiskt är sant.

Jag är benägen att hålla med om att allt pekar på att det ligger mer bakom, men min poäng är att det inte är du, jag, Aftonbladet, eller polisens roll att döma på rykten.

Polisen skall utreda brott; en uppgift som i övrigt inte funkar 100% nuförtiden. Att då höra att ett stationsbefäl(!) på eget bevåg (enligt egen uppgift) baserat på en artikel i skvallerpressen känns fel och märkligt på flera olika plan. Om denne gjort det efter ett samtal från någon på festen vore det mer logiskt, men uppenbarligen vill man i så fall mörka detta. Polisen skall inte agera moralpolis baserat på rykten (vilket det är i dagsläget). Stasi nästa.

Aftonbladet går för långt i detta fall. Helt ok att dom skriver naturligtvis, men att på basis av anonyma källor (som ej går att kontrollera om dom ens existerar) gå ut med sjaskiga och vanärande detaljer är till och med under deras nivå. Det behövs inte mycket fantasi för att se den politiska agendan bakom den publiceringen.

Vi på detta forum (kanske med undantag av Bondurant) har ingen aning vad som faktiskt hänt; hur mycket som är sant osv. 50% (minst av inläggen i denna tråd har varit vänster och högerfolk som har gemensamt att dom hatade AB redan innan och nu bara är skadeglada. Få reflekterar över konsekvenserna dessa processer kan få om de blir praxis.

Man får anta att de stora företag AB representerar inte får klarhet i detaljerna heller, och att de ockå påverkas av pressens detaljer. När sedan polisen uppenbarligen tycker det är så allvarligt att dom själva anmäler detta får de svårt att fortsätta hålla AB om ryggen. Man kan tänka sig att AB bekräftar för bolagen att han varit redlöst berusad och att det varit gruff av något slag, men att han inte minns. Bolaget väljer då att skademinimera genom att markera i ett tidigt skede, då de fått uppgifter om att det kommer att komma bilder/anmälningar osv. Någon som aldrig sker.

Kontentan: AB's karriär förstörs och han lider väldigt stor ekonomisk skada baserat på rykten och helt utan målsägare. Trots att inget brott har begåtts i någon juridisk mening. Jag vill inte ge MSM makten att avsluta folks karriärer och hoppas verkligen att vi får se en ordentlig förtalsrättegång efter detta.

Ni som tycker jag har fel; vänta tills samma sak händer med Jimmy Åkesson eller Jonas Sjöstedt. Hitta på ett rykte (typ barnporr eller något annat) och tipsa pressen anonymt. Tipsa polisen om att dom måste göra en anmälan och undersöka. Klart.
Senast redigerad av crawly 2017-08-10 kl. 11:38.
Citera
2017-08-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Öh? Skicklig affärskvinna. Du har inte hört att D har lånat pengar privat pga penningaproblem och struntat att betala tillbaka. Att hon hamnade i rätten för en skuld på typ 38 000 kr som hon ändå förhalade att betala tillbaka. AB har gjort bort sig big time och varit grisig på fyllan men han blev vald till EU:s bästa finansminister av Financial Time. Det kan ingen ta ifrån honom. Jämför inte äpplen och päron. Jag tror dessvärre OM ryktena nu är sanna att det var AB som skrek slampa till D. Det bådar ju inte gott. AB har troligen besvär med ölsinnet och D triggade igång det hela. Så jag tror inte AB kommer våga vara ihop med henne i offentliga sammanhang. Han har ju liksom allt att förlora på det.

Den här skandalen har inte varit någon vidare reklam för Dominikas skicklighet som PR-konsult och krishanterare heller. Alla goda råd och alla uttalanden och facebook-inlägg har ju bara förvärrat situationen för Anders.

Hade hon tvärtom räddat situationen då skulle hennes företag fått gratis reklam utan dess like.

Det är ingen vidare reklam för företaget att låta en ynka skuld på under 40 papp hamna hos kronofogden och i rätten. Varför lånade hon bara inte mer pengar från banken och betalade gubben istället för att hamna i tidningar? Men hon kanske inte ville blotta sig inför bankerna? Stora lån för lägenheten? Och företaget bibringade nästan inga pengar i matkassan.

Om det är så att AB exempelvis lider av svartsjuka och därför har kallat DP för hora eller slampa, då är det mänskligt, men ändå väldigt pubertalt och illa. Sådana diskussioner tar man först hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in