Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Stimulering av ekonomin behöver inte vara AMS-jobb. Tror du att aktiebolagslagen t.ex., som gör det möjligt att investera pengar utan att bli ställd på bar backe vid konkurs, är gudagiven? Nej, den är ett resultat av stalig intervention (på 1880-talet vill jag minnas) efter utländsk förebild.
Jag uppskattar annars Borgs stränga förhållningssätt gentemot bankerna. Det ska inte finnas någon risk att skattebetalarna i slutänden står för kostnaden för diverse långsökta bonusförmåner.
Håller med dig till fullo. Det bästa Borg gjort var när han gick ut och sa att staten inte kommer att hjälpa en endaste bank utan att få någonting tillbaka i gengäld (ex. aktier).
Även jag har svårt att förlika mig med en rörelse som:
* lånar ut pengar till ockerräntor
* ger noll eller nära noll ränta på insatt kapital
* totalt rålurar småsparare med fonder som inte ger någon avkastning men som kostar mycket i courtage och andra avgifter
* har styrelsemedlemmar som tar ut ofattbart höga löner och har enorma bonusar och fallskärmsavtal
...och som dessutom har mage att komma och gnälla om att de behöver ekonomiskt stöd så fort det blir lågkonjuktur!
Man blir för fan mordisk!!
OK, nu dags för lite ontopic. Herr Borg bor med fru och tre barn i Katrineholm. Han fick sin akademiska utbildning vid Uppsala universitet. Där läste han statskunskap, ekonomisk historia och filosofi ( = rökte på som faaan). Under sin tid på universitetet drygade han ut sin kassa genom att skriva på ledarsidan i Svenska dagbladet.
Andra jobb han innehaft är som ekonom på SE-banken och rådgivare på Riksbanken. Vilket förklarar varför han är avogt inställd till att banker vill låna/få stålar av staten..han har sett hur det går till first hand
Men, vad som intresserar mig mer är hur en före detta högerextrem tonåring med anarkistiska drag kan växa upp och bli svensk finansminister!? (Svedän - the land of opportunities

)
ps. Ännu mer off topic - försäkringsbolag är också några som kan få mig att bli mordisk