2008-11-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennebananen
Ja, enligt den konsistenta logiken i Borgs kommentar är han, liksom den genomsnittlige västerlänningen, feminist. Är det ett problem?

Nej, men det kan bli ...för honom alltså ..
Citera
2008-11-03, 19:44
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Nej han tror inte på AMS-jobb eller andra konstgjorda jobb det är sant.

Stimulering av ekonomin behöver inte vara AMS-jobb. Tror du att aktiebolagslagen t.ex., som gör det möjligt att investera pengar utan att bli ställd på bar backe vid konkurs, är gudagiven? Nej, den är ett resultat av stalig intervention (på 1880-talet vill jag minnas) efter utländsk förebild.

Jag uppskattar annars Borgs stränga förhållningssätt gentemot bankerna. Det ska inte finnas någon risk att skattebetalarna i slutänden står för kostnaden för diverse långsökta bonusförmåner.
Citera
2008-11-03, 19:47
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antites
Vad vet vi om honom egentligen?
Moderat är han men man blir frågande ibland.
Han fick den tidigare försvarsministern Odenberg att avgå. Då Anders ville strypa pengarna till försvaret.
Anders kritiserar bankerna nu på ett sätt som får honom att framstå som en vänsterpartist.
Pratar där nästan som att bankerna med problem skall tas över av staten.

Hästsvans, inget fel i det, men den täcker tydligen en begynnande flint där bak enligt mina källor. Men det är inget att komma med i skvaller.
Gift med samma fru sedan hur många år tillbaka som helst.

Är han en ulv i fårakläder eller ett får i ulvakläder?

Lite länkar om honom
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Borg
http://www.regeringen.se/sb/d/7418
http://www.realtid.se/ArticlePages/200805/22/20080522164804_Realtid720/20080522164804_Realtid720.dbp.asp
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article448715.ece

Han vill ju bara göra samma som de gjort i andra länder... f ö är det kul att hänga på banken i timmar..enligt Borg han själv
Citera
2008-11-03, 19:49
Medlem
Cabrons avatar
Den mest kompetente ministern i regeringen om du frågar mig.

Var väldigt mycket mer marknadsliberal som ung. Har hört honom tala som en libertarian. Den barnsjukdomen har han dock blivit fri, och han gör ett hästjobb just nu.
Citera
2008-11-03, 20:13
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Stimulering av ekonomin behöver inte vara AMS-jobb. Tror du att aktiebolagslagen t.ex., som gör det möjligt att investera pengar utan att bli ställd på bar backe vid konkurs, är gudagiven? Nej, den är ett resultat av stalig intervention (på 1880-talet vill jag minnas) efter utländsk förebild.

Jag uppskattar annars Borgs stränga förhållningssätt gentemot bankerna. Det ska inte finnas någon risk att skattebetalarna i slutänden står för kostnaden för diverse långsökta bonusförmåner.

Håller med dig till fullo. Det bästa Borg gjort var när han gick ut och sa att staten inte kommer att hjälpa en endaste bank utan att få någonting tillbaka i gengäld (ex. aktier).
Även jag har svårt att förlika mig med en rörelse som:

* lånar ut pengar till ockerräntor
* ger noll eller nära noll ränta på insatt kapital
* totalt rålurar småsparare med fonder som inte ger någon avkastning men som kostar mycket i courtage och andra avgifter
* har styrelsemedlemmar som tar ut ofattbart höga löner och har enorma bonusar och fallskärmsavtal

...och som dessutom har mage att komma och gnälla om att de behöver ekonomiskt stöd så fort det blir lågkonjuktur!

Man blir för fan mordisk!!

OK, nu dags för lite ontopic. Herr Borg bor med fru och tre barn i Katrineholm. Han fick sin akademiska utbildning vid Uppsala universitet. Där läste han statskunskap, ekonomisk historia och filosofi ( = rökte på som faaan). Under sin tid på universitetet drygade han ut sin kassa genom att skriva på ledarsidan i Svenska dagbladet.
Andra jobb han innehaft är som ekonom på SE-banken och rådgivare på Riksbanken. Vilket förklarar varför han är avogt inställd till att banker vill låna/få stålar av staten..han har sett hur det går till first hand

Men, vad som intresserar mig mer är hur en före detta högerextrem tonåring med anarkistiska drag kan växa upp och bli svensk finansminister!? (Svedän - the land of opportunities )

ps. Ännu mer off topic - försäkringsbolag är också några som kan få mig att bli mordisk
Citera
2008-11-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Den mest kompetente ministern i regeringen om du frågar mig.

Var väldigt mycket mer marknadsliberal som ung. Har hört honom tala som en libertarian. Den barnsjukdomen har han dock blivit fri, och han gör ett hästjobb just nu.

Det börjar synas i nacken på honom.
Citera
2008-11-03, 20:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Knarkare, vapenvägrare och landsförrädare precis som resten av borgarpacket som sålt ut oss totalt.
Citera
2008-11-03, 20:22
Medlem
Bardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gott om tomhysor i den regeringen!
För övrigt är Anders Borg en passionerad jägare! Pyrsch-jakt är hans specialitet.
Som finansminister är han en torr nationalekonom och budgetfetishist som enbart vill agera på utbudssidan. Jobb ska skapas genom att det ska löna sig att jobba (och inte löna sig att vara arbetslös!) istället för att man skapar nya jobb genom intervention och stimulering av ekonomin. Få se hur länge det håller när ekonomikrisen griper vidare om sig.

Ja det är verkligen faschism i sin rena form när man tycker att arbete ska löna sig och att människor inte ska kunna uppbära bidrag i 10-år utan att någon ifrågasätter det.
Citera
2008-11-03, 23:32
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
...och som dessutom har mage att komma och gnälla om att de behöver ekonomiskt stöd så fort det blir lågkonjuktur!

ps. Ännu mer off topic - försäkringsbolag är också några som kan få mig att bli mordisk

Goda själ att mörda. Självsvåldigt "kreativa" i medgång - ängsligt terapisökande i motgång.
Citera
2008-11-04, 01:18
Medlem
btravens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bardon
Ja det är verkligen faschism i sin rena form när man tycker att arbete ska löna sig och att människor inte ska kunna uppbära bidrag i 10-år utan att någon ifrågasätter det.

Men tänk vad hemskt samhälle vi skulle få om folk fick ta ansvar och klara sig själva... det skulle kanske till och med gå så långt att majoriteten av svenska folket faktiskt började TÄNKA själva... och så kan vi ju inte ha det... då skulle ju sosseriet aldrig komma till makten igen...
Citera
2008-11-04, 08:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bardon

Och då kan han ju låta bankerna gå under, de får väl skaffa annat jobb, dessutom minns ingen banker som folk minns andra ställen som fanns men då gick det inte skjuta till pengar utan låta maffian regera
Citera
2008-11-04, 10:25
Medlem
Curt Hsons avatar
Han är Bilderbergare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in